Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skakindikatorn visar väl en representation av kameran gyrosignaler, så det borde gå utmärkt ha en sådan oavsett vilken slags stabiliseringsteknik som används.

Jag tror att den försvann för att den inte behövs lika mycket i kameror med EVF.
Ja men det har bara varit i hus med antiskak vad jag vet som det funnits skakindikator.

Det går kanske att få till det med OSS också och inte bara SSS men jag förstår inte vad det har med EVF att göra i sig annat än att man måste ha en overlay i sökaren men EVF ? Att motverka skak med fotografens medvetna medverkan var möjligt förr men alltså inte längre och jag tycker det är synd att man inte får den hjälpen längre.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja så uppfattar jag ryktet. Det låter inte helt orimligt heller. Canon får kritik för sin segmentering men i detta fallet tror jag det kan vara en bra lösning. Till den mindre varianten utvecklas det då smidiga och välbalanserade objektiv och vill du vid behov skruva på ett 70-200 2.8 så fungerar det med adapter som inte försämrar något. Balansen mellan hus och objektiv är ju redan rubbad.

På huset med EF-fattning får vi som gillar stora hus vårt lystmäte och alla våra nuvarande objektiv passar utan adapter med god balans. Enda problemet blir lusten att äga båda husen och det är ju inget negativt för Canon :)

Jag hade gärna suttit i Sonybåten i dagsläget men löser Canon det som beskrivet blir jag mycket nöjd.
Ja och det är väl i alla fall bättre än att som en del i dag köpa lätta Fuji-grejor istället.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Canon har redan två olika objektivserier för halvformat (APS-C). En för spegelreflexkamerorna och en för de spegelfria. De förras objektiv går att montera på de senare med adapter.
Ja då vill det till att de gör detta bättre än Sony och alla andra som gjort "intelligenta" adapters till E-mount för hittills har man antingen mött inaktiverade AF-funktioner i kamerahusen med dessa adapters eller sämre prestanda och i värsta fall undermålig prestanda exv. när det gällt videolösningar som med MC-11. Oljudet från fokuseringen sabbade ju all videoupptagning tidigare.

Sonys egna LA-EAx adapters med fast spegel och (2:an och 4:an) gör ju dessutom om din spegellösa till en SLT med gammal AF-teknik som inte ändrats på länge. Då kopplar man ur all ny AF-teknik och använder inte längre AF-punkterna på huvudsensorn. Ska man kunna använda gamla Minolta-objektiv har man inget annat val men om man har vissa objektiv med inbyggd fokusmotor.

Har man vissa objektiv med inbyggd fokusmotor så kan man använda 3:ans LA-EA-adapter och det är ju bra för då kan man använda huvudsensorns fokuspunkter med hybrid-AF men tyvärr så är de flesta nya AF-funktioner inaktiverade.

Så det kanske är dags snart för Sony att komma med bättre adpaters. Det vore ju roligare om man fick en adapter som gjorde om din spegellösa till A99 II istället för den äldsta modellen av A77 i bästa fall och i värsta till Sonys äldsta SLT-modell A55.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Mina problem med Sony a7rii
* batteritiden
* seg buffer
* menysystemet har jag aldrig kommit överens med.
* val av af- punk är ganska omständigt.
* ögonfokus fungerar inte om motivet är en bit ifrån

Nu tycks Sony mer eller mindre åtgärdat allt men samtidigt är frågan om det är värt att byta?
Har du prövat med lock on AF istället? Jag använder aldrig de gamla statiska fokuspunkterna längre.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nää ingenting. De har ju redan prövat att göra en klossig E-mount för 4 år sedan drygt som ser ut som en DSLR. Den ser faktiskt nästan ut som de stora "gummibitar" vi vant oss från en del andra DSLR-tillverkare. Jag vet inte vad det skulle tillföra annat än storlek. Det har hittills varit ett dött stickspår för det har inte kommit några nya modeller med det stuket vad jag vet.

https://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-a3000
Ett bra exempel på en helt felpositionerad (budget)kamera som inte säger någonting alls. Titta på m4/3-systemet så hittar du betydligt mer framgångsrika exempel.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja men det har bara varit i hus med antiskak vad jag vet som det funnits skakindikator.
Ja, i sådana hus måste det ju finnas accelerometrar.

Det går kanske att få till det med OSS också och inte bara SSS men jag förstår inte vad det har med EVF att göra i sig annat än att man måste ha en overlay i sökaren men EVF ? Att motverka skak med fotografens medvetna medverkan var möjligt förr men alltså inte längre och jag tycker det är synd att man inte får den hjälpen längre.
I en spegelreflexkamera med IBIS blir inte sökarbilden stabiliserad, vilket den däremot blir om kameran har en EVF. (Eller kan bli, åtminstone, om tillverkaren vill det).
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Mhn....Nja... hur man än vänder sig är ändan där bak, men det måste väl finnas någonting mellan A7 och 1DX, det blir nog inte det bästa att kopiera direkt av 1DX storleks mässigt, det är jag tveksam till.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, i sådana hus måste det ju finnas accelerometrar.


I en spegelreflexkamera med IBIS blir inte sökarbilden stabiliserad, vilket den däremot blir om kameran har en EVF. (Eller kan bli, åtminstone, om tillverkaren vill det).
Ja men det tog faktiskt några år innan de fattade det hos Sony för länge var ju ett säljargument för Canons optiska stabilisering just att sökarbilden blev stabiliserad också. Nu förtiden har vi ju både och. Inte bra i alla lägen för de äldre stabiliserade objektiven kunde inte samarbeta som de nyare gör med IBIS och då kunde man få sämre prestanda om båda var på.

Numera är det ingen vidare ordning hos Sony och det är svårt att förstå varför objektiv idag har eller saknar SSS om vartannat när alla nya hus har IBIS, men det kanske är för att användare av äldre hus inte ska bli sura.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På vilket sätt har Sony misslyckats med LA-EA3?

Canon har det lite lättare eftersom det inte behövs någon motsvarighet till LA-EA4.
Jag vet inte om Canon har det lättare, men det kanske de har, för de saknar ju faktiskt en del av de funktioner som Sony-husen har.

Ja jag vet inte om det faktiskt är adaptern som saknar något eller om det är kamerorna men LA-EA3 ger inte bättre stöd för kamerornas nya AF-funktionalitet än de gamla Metabones eller Sigmas MC-11 tidigare gjorde med original Canon-objektiv exv. Mängder av funktioner stöddes inte tidigare med adapter vare sig det var Sonys eller andras adaptrar. Men numera med de senaste Metabones och Sigmas MC-11 på A9 och A7r III så verkar det ju funka bättre med funktionsstödet även om prestanda särskilt med följande AF ännu inte verkar helt att lita på.

Sedan var det ju också så att det bl.a. krävdes en FW-uppgradering för att exv. tredjepartsobjektiv som mitt gamla 150-500mm gamla Sigma A-mount fungerade med stöd för huvudsensorns AF-fokuspunkter med LA-EA3 som exv. 7A II hade fått tidigare även till min A7 II. Men det är löst nu och funkar som det ska.
 

martinot

Aktiv medlem
Mina problem med Sony a7rii
* batteritiden
* seg buffer
* menysystemet har jag aldrig kommit överens med.
* val av af- punk är ganska omständigt.
* ögonfokus fungerar inte om motivet är en bit ifrån

Nu tycks Sony mer eller mindre åtgärdat allt men samtidigt är frågan om det är värt att byta?
Det kan nog i slutändan bara du själv avgöra.

A7RII tycker jag du iaf. skall ta en bra titt på då mycket av ovan problem sägs vara åtgärdade (även tidigare shutter shock sägs skall vara fixat och nästan helt utrotat).

Känns som om A7RIII har potential att bli en riktigt lyckad kameramodell (kanske blir för Sony en klassiker liknande som tex. D750 och D810 för Nikon).

Så varför inte slå till, så kan du komma tillbaka med egen rapport vad du tycker? 😀
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag vet inte om Canon har det lättare, men det kanske de har, för de saknar ju faktiskt en del av de funktioner som Sony-husen har.

Ja jag vet inte om det faktiskt är adaptern som saknar något eller om det är kamerorna men LA-EA3 ger inte bättre stöd för kamerornas nya AF-funktionalitet än de gamla Metabones eller Sigmas MC-11 tidigare gjorde med original Canon-objektiv exv. Mängder av funktioner stöddes inte tidigare med adapter vare sig det var Sonys eller andras adaptrar. Men numera med de senaste Metabones och Sigmas MC-11 på A9 och A7r III så verkar det ju funka bättre med funktionsstödet även om prestanda särskilt med följande AF ännu inte verkar helt att lita på.

Sedan var det ju också så att det bl.a. krävdes en FW-uppgradering för att exv. tredjepartsobjektiv som mitt gamla 150-500mm gamla Sigma A-mount fungerade med stöd för huvudsensorns AF-fokuspunkter med LA-EA3 som exv. 7A II hade fått tidigare även till min A7 II. Men det är löst nu och funkar som det ska.
Du får repetera dom här gamla Sony adaptrarna Stenis, LA-EA3 skall inte det vara helt neutralt, gamla A-mount till E/FE-mount med ingen påverkan av ljusförlust, ingen av adaptrarna har blivit uppdaterade, LA-EA4 vill jag minnas har AF-modulen från Gamla A55, ger 10bps men också ljusförlusten. Det var länge sedan dessa adaptrar kom och LA-EA4 kostade runt 4000 spänn.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet inte om Canon har det lättare, men det kanske de har, för de saknar ju faktiskt en del av de funktioner som Sony-husen har.
Canon har inga objektiv med skruvfokus. Det underlättar adapterbyggandet.

Ja jag vet inte om det faktiskt är adaptern som saknar något eller om det är kamerorna men LA-EA3 ger inte bättre stöd för kamerornas nya AF-funktionalitet än de gamla Metabones eller Sigmas MC-11 tidigare gjorde med original Canon-objektiv exv. Mängder av funktioner stöddes inte tidigare med adapter vare sig det var Sonys eller andras adaptrar. Men numera med de senaste Metabones och Sigmas MC-11 på A9 och A7r III så verkar det ju funka bättre med funktionsstödet även om prestanda särskilt med följande AF ännu inte verkar helt att lita på.
Jag skulle tro att avsaknaden av en del finesser är/var mer objektivens "fel" än adaptrarnas, men det är ju lite märkligt att en Sonyadapter behöver vara aktiv (förutom att den förstås behöver driva skruvfokus för objektiv som har sånt).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du får repetera dom här gamla Sony adaptrarna Stenis, LA-EA3 skall inte det vara helt neutralt, gamla A-mount till E/FE-mount med ingen påverkan av ljusförlust, ingen av adaptrarna har blivit uppdaterade, LA-EA4 vill jag minnas har AF-modulen från Gamla A55, ger 10bps men också ljusförlusten. Det var länge sedan dessa adaptrar kom och LA-EA4 kostade runt 4000 spänn.
Jag tror tvåan har tekniken från A55 (den första SLT-kameran) som jag f.ö. hade själv men bytte mot en A580 då de inte fick någon ordning på fokus i A55:an. I LE-EA4 så tror jag de satte in AF från den första A77 om jag inte kommer ihåg fel. Jag tror inte A55:an klarade 10 bps utan åtta men det var ungefär vad de värsta proffskamerorna klarade då. Batteritiden var verkligt dålig om man hade GPS-en på så det kunde man ju inte ha. A55:an var väl tänkt som den ultimata resekameran men blev märkligt nog jämförd i recensioner mot Canons värstingmodller och det var nog bara för att den var så snabb. Den var även den första kameran som Sony gjort som kunde filma med följande AF, så den var klart innovativ men hade svåra barnsjukdomar.

LA-EA3 är bara ett rakt rör utan spegel eller fokusmotor för kompatibilitet med alla skruvdrivna Minolta A. Så den kräver objektiv med inbyggda fokusmotorer. La-EA2 stöder bara APS-C medan LE-EA4 även fixar FF.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det kan nog i slutändan bara du själv avgöra.

A7RII tycker jag du iaf. skall ta en bra titt på då mycket av ovan problem sägs vara åtgärdade (även tidigare shutter shock sägs skall vara fixat och nästan helt utrotat).

Känns som om A7RIII har potential att bli en riktigt lyckad kameramodell (kanske blir för Sony en klassiker liknande som tex. D750 och D810 för Nikon).

Så varför inte slå till, så kan du komma tillbaka med egen rapport vad du tycker? 😀

Synd bara att det kostar lär ju inte får så mycket för en Sony a7rii typ 10-12 tusen och så ska man på med 24 plus 2-3 batterier och extra laddare. Men kanske är värt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tror tvåan har tekniken från A55 (den första SLT-kameran) som jag f.ö. hade själv men bytte mot en A580 då de inte fick någon ordning på fokus i A55:an. I LE-EA4 så tror jag de satte in AF från den första A77 om jag inte kommer ihåg fel. Jag tror inte A55:an klarade 10 bps utan åtta men det var ungefär vad de värsta proffskamerorna klarade då. Batteritiden var verkligt dålig om man hade GPS-en på så det kunde man ju inte ha. A55:an var väl tänkt som den ultimata resekameran men blev märkligt nog jämförd i recensioner mot Canons värstingmodller och det var nog bara för att den var så snabb. Den var även den första kameran som Sony gjort som kunde filma med följande AF, så den var klart innovativ men hade svåra barnsjukdomar.

LA-EA3 är bara ett rakt rör utan spegel eller fokusmotor för kompatibilitet med alla skruvdrivna Minolta A. Så den kräver objektiv med inbyggda fokusmotorer. La-EA2 stöder bara APS-C medan LE-EA4 även fixar FF.
Bra, Tack.
 

martinot

Aktiv medlem
Synd bara att det kostar lär ju inte får så mycket för en Sony a7rii typ 10-12 tusen och så ska man på med 24 plus 2-3 batterier och extra laddare. Men kanske är värt.
Inbytespris kan vara högre som påpekats i tråden.

Sedan så är det legio att spegellösa rasar enormt mycket mer i pris än vad DSLR gör (som har en mycket mer mogen teknik).

Som ägare av flera spegellösa hus (har ett hyfsat antal numera) så är det något man får räkna med att de tappar enormt i värde (det positiva är att både AF och EVF blir snabbt allt bättre för varje generation).

Passa på nu när det ändå är lite mellandagsrea här och där. 🙂
 
ANNONS