Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har inte enbart med begränsning till DSLR att göra, utan även hur Sony vill (eller inte vill) att deras spegellösa kameror skall fungera.



Fuji klarar av att arbeta på ett liknande sätt som DSLR:er gör med nerbländning och fokus på sina spegellösa kamerahus, så det är nog inget tekniskt hinder för Sony att göra på samma sätt. Handlar nog mest att de valt att designa sin mjukvara och användarhantering annorlunda.

Fick dock läst/hört någonstans att Sony hade "rättat till det" (om man som jag tycker att Canon, Nikon, och Fuji gör på rätt sätt med AF/nerbländning) i nyare kamerahus om just A9 och A7RIII?
Det är mer komplext än så för det går faktiskt och har alltid gått (så länge jag vet) att få även en Sony spegellös att uppföra sig närmast som en DSLR med OVF. De flesta vet bara inte om det.

By default så är Sonys spegellösa satta i "Live View Display" - On. Det innebär att EVF och Live View reflekterar de inställningar du gör i realtid. Många gillar det för det gör att man ser hyr bilden kommer se ut när man tar den redan innan man tar den. Av det skälet kan man ofta låta bli att chimpa eftersom man ändå redan vet hur bilden blev.

Men det finns faktiskt ett "Live View Display" - Off och det funkar just som en sökardum OVF. Objektivet är då istället fullt öppet precis som på en DSLR och bländaren bländas då ner först när avtryckaren trycks ner till hälften. Har man då AF-C på så kommer AF att hela tiden att försöka fokusera oavsett vald bländare. Man ser effekterna av bländarvalen man gjort och har man väl en väldigt liten bländare så träder förstärkning in i EVF:en då med.

Man kan redan i sökaren se att det finns en gräns vid bländare 8 för det som händer är att upp till bländare 8 så får man den karakteristiska svärmen av mikrorutor där kameran fokuserat och bländar man ner mer så får man istället en större grön fyrkant. Det är alltså inte så att AF:en slutar att fungera men den beter sig klart annorlunda än upp till bländare 8. Jag pratar om AF-C och Focus area Wide nu samt single shot men det är samma funktion om jag ställer om till seriebild (continous HI).

Jag vet faktiskt inte varför man skulle vilja köra med Effects Off annat i en enda självupplevd situation och det är vid spotmätning för då kan det bli rätt jobbigt med Effects On om man använder det exv. under en dag där det är stora kontraster i motiven. Skälet till den slutsatsen är ju att man ju får förstärkning i mörker oavsett vad man väljer då Sony förutsätter att vi faktiskt vill se vad vi siktar på
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur påverkar "Effects off" vilken bländaröppning kameran använder vid autofokus?
Det som händer är att kameran går från att ha vald bländare aktiv vid Effects On till att öppna den helt precis som i en DSLR när man väljer Effects Off.

Jag har ingen DSLR längre så jag vet inte om AF-systemet är aktivt hela tiden i en sådan om man valt följande AF eller om man måste trycka ner avtryckaren där med för att AF ska börja jobba. För det måste man i en Sony spegellös i alla fall.

Vid filmning så kan man inte välja Effects off så där är AF igång hela tiden även i standby om man valt det.
 

PMD

Aktiv medlem
Det som händer är att kameran går från att ha vald bländare aktiv vid Effects On till att öppna den helt precis som i en DSLR när man väljer Effects Off.
Så det innehär alltså att autofokusen arbetar med full öppning istället för vid vald bländare?

Det är ju i så fall tämligen uppenbart att det är "effects off" man ska välja för optimal AF.
 

Torda

Aktiv medlem
Jag testade lite på den A7rIII jag har tillgång till och då sker enligt följande:

Effects On:
Kameran ligger konstant kvar på vald bländare vid fokusering, förutom om man bländar ner till större än bländare 8, då den går tillbaka till bländare 8 vid fokusering, för att återgå till vald bländare vid avtryck.

Effects Off:
Kameran öppnar och stänger konstant bländaren UTAN att jag ens aktiverat AF, beroende på om motivet är ljust eller mörkt. Vid fokusering så har man mellan uppskattningsvis 0,3-1,5 sekunder på sig att hitta fokus, annars bländar den ner till vald bländare. Tiden verkar vara beroende av hur ljust motivet är, då nedbländningen sker mycket snabbare om man har ett ljust motiv.
Bländar man ner större än bländare 8 så gäller samma som för Effects On.

Jag vet inte om det går att stänga av funktionen att den hela tiden ska ändra bländaren vid Effects Off, för det borde ju dra på batteriet att ständigt ändra bländaren fram och tillbaka, när kameran är påslagen och för min del så använder jag enbart Effects Off, då det fungerar mycket bättre (för mig i alla fall), då kameran inte blir riktigt lika handikappad mot vad jag är van vid vad gäller fokusprestanda.

Jag kan ju tillägga att om man fokuserar kontinuerligt med stor bländare, tycker jag kameran är mycket bra på att hålla fokus. Nu använder jag bara flexibel punkt, eller utökad flexibel punkt, då jag inte gillar de motivföljande alternativen, då kameran då själv direkt efter start av AF ändrar storleken på fokusområdet som den själv tycker.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har en gång hållit en D810 i duschen efter en olycka.
Jag har gjort samma med en D3 efter att den på krogen fått en halvliter (eller så) öl utspilld över sig. Funkade hur bra som helst :)

Jag skulle inte vilja behöva göra samma sak med en A7R III (eller min Fuji för den delen).
 

iSolen.se

Guest
Jag har gjort samma med en D3 efter att den på krogen fått en halvliter (eller så) öl utspilld över sig. Funkade hur bra som helst :)

Jag skulle inte vilja behöva göra samma sak med en A7R III (eller min Fuji för den delen).
Det var exakt samma råvara och mängd jag råkade ut för. I mitt fall var det bartendern på Sheraton Dubai som hällde en hel öl över mig och kameran. De tog på sig rengöringskostnaden (fick 250 euro på plats) men jag ville inte låta ölen torka in så jag tänkte att lite vatten som ev kommer in är bättre än ölen. Jag duschade den i omgångar tills ekipaget inte längre luktade öl. Lindade in i berg av handdukar. Bad hemma Nikon kolla lite extra vid nästa service men det var inte ens antydan till läcka.

D700 är dock inte ciderkompatibelt, det var en flakstudent som var lite för glad. Har honom på bild. Där fick Nikon jobba lite mer för borttagning av "sockerhaltig dryck", well spotted Nikon! Läckte in i bajonetten och knapparna klibbade fast. Skulle slängt kameran i fontänen för "rengöring".

Har några sonykompisar som är tämligen eniga - håll kamerorna torra.

Ny detalj: A7Riii är fasen inte lätt att hantera med handskar.

Saknar min gamla D4, robustare kamera har jag aldrig fotat med.
 

Curt L

Aktiv medlem
Inga incidenter på krogen för min del, men jag tänker att om Sony på allvar vill ta upp konkurrensen med C/N inom Nature, Wildlife och Outdoor action måste detta fixas.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag testade lite på den A7rIII jag har tillgång till och då sker enligt följande:

Effects On:
Kameran ligger konstant kvar på vald bländare vid fokusering, förutom om man bländar ner till större än bländare 8, då den går tillbaka till bländare 8 vid fokusering, för att återgå till vald bländare vid avtryck.

Effects Off:
Kameran öppnar och stänger konstant bländaren UTAN att jag ens aktiverat AF, beroende på om motivet är ljust eller mörkt. Vid fokusering så har man mellan uppskattningsvis 0,3-1,5 sekunder på sig att hitta fokus, annars bländar den ner till vald bländare. Tiden verkar vara beroende av hur ljust motivet är, då nedbländningen sker mycket snabbare om man har ett ljust motiv.
Bländar man ner större än bländare 8 så gäller samma som för Effects On.

Jag vet inte om det går att stänga av funktionen att den hela tiden ska ändra bländaren vid Effects Off, för det borde ju dra på batteriet att ständigt ändra bländaren fram och tillbaka, när kameran är påslagen och för min del så använder jag enbart Effects Off, då det fungerar mycket bättre (för mig i alla fall), då kameran inte blir riktigt lika handikappad mot vad jag är van vid vad gäller fokusprestanda.

Jag kan ju tillägga att om man fokuserar kontinuerligt med stor bländare, tycker jag kameran är mycket bra på att hålla fokus. Nu använder jag bara flexibel punkt, eller utökad flexibel punkt, då jag inte gillar de motivföljande alternativen, då kameran då själv direkt efter start av AF ändrar storleken på fokusområdet som den själv tycker.
Så där funkar inte min för den är öppen hela tiden. Jag pratar om single shot nu AF-S. Om den funkar annorlunda för dig har de nog ändrat något i förhållande till tidigare modeller. På AF-C ska jag testa. Är det AF-C du kollat med?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En liten varning till er som har A7RIII, var försiktiga när ni använder kameran i regn och dimma. Vädertätningen verkar inte vara helt på topp.

http://www.imaging-resource.com/articles/2017-weather-testing-nikon-d850-vs-sony-a7riii-canon-5div-olympus-e-m1II
En sak jag tycker är konstig är att man talar om att man tätat både kamerahus och objektiv men sedan finns det ingen O-ring mellan objektiv och kamerahus. För mig som började mitt yrkesliv som flygtekniker går inte det ihop riktigt. Borde det inte finnas en tätning där?
 

afe

Aktiv medlem
En sak jag tycker är konstig är att man talar om att man tätat både kamerahus och objektiv men sedan finns det ingen O-ring mellan objektiv och kamerahus. För mig som började mitt yrkesliv som flygtekniker går inte det ihop riktigt. Borde det inte finnas en tätning där?
Från det länkade testet:

Some Sony lenses sport visible seals at the flange mount, to prevent water from entering the camera body by that route, so at least that critical interface is protected when shooting with those lenses.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så det innehär alltså att autofokusen arbetar med full öppning istället för vid vald bländare?

Det är ju i så fall tämligen uppenbart att det är "effects off" man ska välja för optimal AF.
Det har jag inte sagt. Jag skrev att bländaren var helt öppen tills man trycker ner avtryckaren. Av det följer inte nödvändigt att det skulle vara det man ska föredra i alla lägen. Det säger ju inget om när AF-mätningen verkligen sker. Sker både ljus- och AF-mätningen först när avtryckaren trycks ner och bländaren ändå sluts så ändrar ju det ingenting alls eller hur utom att man får en ljusare sökare som inte reflekterar den inställning man gjort innan man tryckt på knappen. För mig är det senare att föredra i 99 fall av 100.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Från det länkade testet:
Tack för kommentaren Anders men jag fattar ändå inte för jag har ju en av de senare modellerna 24-105/4 och den säger de att de vädertätat men inte finns det någon tätning där inte.

"Some Sony lenses sport visible seals at the flange mount, to prevent water from entering the camera body by that route, so at least that critical interface is protected when shooting with those lenses. "

Jag ser på den nu och det är bara metall vid tätningsytan mot husen. Skumt.
 

afe

Aktiv medlem
Tack för kommentaren Anders men jag fattar ändå inte för jag har ju en av de senare modellerna 24-105/4 och den säger de att de vädertätat men inte finns det någon tätning där inte.

"Some Sony lenses sport visible seals at the flange mount, to prevent water from entering the camera body by that route, so at least that critical interface is protected when shooting with those lenses. "

Jag ser på den nu och det är bara metall vid tätningsytan mot husen. Skumt.
Det objektivet räknas kanske inte till de tätade objektiven. Hur ser det ut på din 70-200? Själva objektivet kan vara tätat i sig, men inte med full tätning med kameran.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En liten varning till er som har A7RIII, var försiktiga när ni använder kameran i regn och dimma. Vädertätningen verkar inte vara helt på topp.

http://www.imaging-resource.com/articles/2017-weather-testing-nikon-d850-vs-sony-a7riii-canon-5div-olympus-e-m1II
Lensrentals gör bra "tear downs" och där om jag minns rätt hade en A7R II sannomikt fått vågstänk på sig. Saltvatten hade gjort entré till synes underifrån möjligen via den otötade batteriluckan. Nu i detta test spekulerar man i bristande tätning upptill. Kan vatten genom adhesion och kapillärfunktion tagit sig in i batteriluckan underifrån eller är tätningarna så dåliga upptill? Hoppas verkligen att sportkameran A9 är bättre tätad annars blir det sura miner på stora sportevenemang. Kamerorna är inte så stora så att bulka upp dem för bättre tätning torde inte göra många upprörda.
 
ANNONS