Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det är lurigt med bländarvärden och bländarstorlek. Speciellt om man blandar ihop dem och talar om bländarvärdetsstorlek som jag nu anar att han gör "F-value is greater than" dvs bländarvärdet är större än mao bländaren MINDRE än 8.
Det är inte Galer som uttrycker sig så, utan författaren till A7RIII-manualen. Det är inte alltid tekniska skribenter är experter på det område de skriver om, men jag tycker nog att Sony borde ha anlitat en fotograf, med engelska som modersmål, som korrekturläsare innan manualen publicerades.

Det är väl alltid en bra idé att prova ett dyrt objektiv lite innan köp, men jag tror nog att du kan vara lugn för att A7RIII inte är så konstig att den sätter följande AF ur spel på större bländaröppningar än f/8.
 

Torda

Aktiv medlem
På den A7rIII jag har så fungerar AF bättre ju större bländaröppning jag använder, men den tappar successivt vartefter jag bländar ner och den kan väl anses skaplig vid blänadare 4, men sedan börjar den bli osäker och vill gärna jaga fokus. Detta är vid kontinuerlig fokus och enkeltagning och det ska tilläggas att det är en väldigt stor förbättring mot A7rII.

Jag använder min kamera i en enkel hemmastudio och där gick det inte alls att använda A7rII med kontinuerlig fokus på bländare 11, men nu kan jag med A7rIII i alla fall sätta fokus, men det går inte så värst snabbt. Min Nikon D810 (och vilken någelunda modern DSLR som helst, antar jag) satte fokusen 100%-igt vid vald bländare 11, precis som A7rIII gör när man kör den på största bländare.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Min Nikon D810 (och vilken någelunda modern DSLR som helst, antar jag) satte fokusen 100%-igt vid vald bländare 11, precis som A7rIII gör när man kör den på största bländare.
Alla DSLR har ju en dedikerad AF modul. Den använder största möjliga bländare alltid vad jag vet. När spegeln går upp så bländas objektivet ner till satt värde.

/Stefan
 

Torda

Aktiv medlem
Ja, så är det men varför kan inte Sony göra likadant? Jag kan ha lite förståelse för att den kanske inte hinner med vid seriebildstagning (egentligen förstår jag inte det heller), men varför inte vid enbildstagning? Det blir ju ett rätt ordentligt handikapp som gör AF ordentligt mycket sämre om man inte har väldigt ljusstarka objektiv.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ja, så är det men varför kan inte Sony göra likadant? Jag kan ha lite förståelse för att den kanske inte hinner med vid seriebildstagning (egentligen förstår jag inte det heller), men varför inte vid enbildstagning? Det blir ju ett rätt ordentligt handikapp som gör AF ordentligt mycket sämre om man inte har väldigt ljusstarka objektiv.
JA det är en bra fråga. Mkt tråkigt, men det finns nog nåt tekniskt skäl till detta.

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Vet inte varför det är så, men jag konstaterade det redan med A6000 när jag försökte fotografera ett propellerplan som flög mot mig med f/11 (eller kanske f/16) - trots fullt dagsljus lyckades kameran inte följa flygplanet med en 70-200/4 och 90% av bilderna blev oskarpa.

Anledningen till den lilla bländaröppningen var förstås att inte frysa propellrarna. Gråfilter fungerar heller inte vid sådana tillfällen eftersom man snabbt vill kunna växla mellan lång och kort slutartid.
 

iSolen.se

Guest
Jo, det är så jag tolkar det. Vid bländare mindre än f/8 ("the F-value is greater than F8") så låser kameran fokus vid första bilden.
Bländare f/2 är större än bländare f/8.

Bländarvärde 8 är...nej låt oss inte lockas ner i den fällan.

f/2 är större än f/8 både fysiskt (det beskriver hålets diameter ) och matematiskt (f/8 är en kvot).

Praktiskt säger vi "bländare åtta".

Jag är övertygad att grejerna funkar ner till f/8 dvs alla bländare större än f/8.
 

PMD

Aktiv medlem
Bländare f/2 är större än bländare f/8.

Bländarvärde 8 är...nej låt oss inte lockas ner i den fällan.
Ja, det är nästan obegripligt att en kameratillverkare håller på så där.

f/2 är större än f/8 både fysiskt (det beskriver hålets diameter ) och matematiskt (f/8 är en kvot).
Det är inte två oberoende fenomen, så om det ena är större så är det andra det också.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ja, så är det men varför kan inte Sony göra likadant? ..
Det görs ju så på en DSLR av två anledningar, dels att att det är så ljust som möjligt för att fotografen ska se ordentligt och dels för att AF-sensorerna fungerar bättre med mer ljusmängd och att den får infallande ljus i vinkel mer från sidan (undviker med flit att skriva brantare/flackare vinkel :) ).

Fast egentligen är det inte så optimalt för själva fokuseringen. Objektiv kan förflytta skärpeplanet beroende på vilken bländaröppning som används. Ett ökänt exempel på ett sådant där det är markant är Canon 85/1,2, som gör att det är mycket svårt att använda AF med.

Så med en elektronisk sökare så kommer man runt den första anledningen, alltså att genom att förstärka signalen så får man ändå ljus sökarbild även när man bländat ned (med viss bekostnad pga. lite sämre bildkvalitet med mer brus pga den högre förstärkningen, men det är relativt lite i sammanhanget).

Om man med AF-sensorer på sensorn istället för i en separat array kan klara att fokusera bra också med mindre bländare så är det en fördel att slippa blända upp/ner vid varje bildtagning. Dels för att få exaktare fokusplan, men också för att hinna med att ta fler bilder än bländarstyrningen hinner med. Dessutom så nöter man inte ut objektivet lika mycket :).

Så visst "kan" Sony göra likadant som är brukligt på DSLR-kameror, men om man inte behöver det så är det såklart bättre att låta bli och istället göra all mätning och fokusering med samma bländarvärde som används när själva bilden tas. Eller hur?

Sen vet jag inte om sensorbaserad AF är bättre på att fokusera med mindre bländaröppning än när det görs med en separat array. Jag antar att Sonys ingenjörer har gjort en avvägning och konstruerat systemet efter vad som ger bästa resultatet - såklart med en del kompromissande mellan exakthet, bildkvalitet i sökaren och fokusprecision. De kunde dock ha slängt in en inställning för det så att fotografen själv kunde få välja kanske(?)


/Mats
 

Torda

Aktiv medlem
Om man valt en bländare mindre än 8 så går den A7RIII jag har tillbaka till bländare 8 vid AF om man valt en mindre bländare, för att vid avtrycket blända ner till vald bländare (exempelvis bländare 11). Likadant var det på A7rII, med den skillnaden att den var riktigt, riktigt usel då. Faktiskt helt oanvändbar, även i dagsljus precis som AFE skriver. A7rIII är där bara usel. Detta gäller vid kontinuerlig AF och enbildstagning.

Hur det är vid seriebildstagning vet jag inte, då jag aldrig använder mig av spray-tekniken. Detta är då i jämförelse med en modern DSLR och för att vara en spegellös kanske resultatet är bra, jag tycker bara att det är väldigt synd på en annars väldigt bra kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Kommentar till inlägg #590.

("Större vinkel"; vinklar mäts i radianer (eller grader) och kan vara större eller mindre än varandra; alternativt vidare och snävare).

Blir inte mätbasen större med större vinkel oavsett om AF-sensorn är en egen, separat, sensor eller om den är en del av bildsensorn?

Jag tror f.ö. att du syftar på Canon EF 50mm f/1.2 och inte 85:an.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det är lurigt med bländarvärden och bländarstorlek...
Nej, det är det inte alls. Det är superenkelt .

Det här är ett forum för fotografer och det skulle vara ytterst märkligt om ens någon enda som är det minsta insatt i fotografi inte vet att det är bråktal och att f/2,8 är större hål för ljusgenomsläpp än f/8.

Möjligen att små barn eller helt obildade personer som är ointresserade och okunniga om foto uppfattar det som lurigt, men knappast de som är aktiva på ett FFF (=forum för fotografer, även om MAD hade en annan definition en gång i tiden).


/Mats
 

Torda

Aktiv medlem
Om man med AF-sensorer på sensorn istället för i en separat array kan klara att fokusera bra också med mindre bländare så är det en fördel att slippa blända upp/ner vid varje bildtagning. Dels för att få exaktare fokusplan, men också för att hinna med att ta fler bilder än bländarstyrningen hinner med. Dessutom så nöter man inte ut objektivet lika mycket :).

Så visst "kan" Sony göra likadant som är brukligt på DSLR-kameror, men om man inte behöver det så är det såklart bättre att låta bli och istället göra all mätning och fokusering med samma bländarvärde som används när själva bilden tas. Eller hur?
/Mats
Om kameran skulle klara av att fokusera nedbländat så är det väl inga problem. Kruxet är ju att den är riktigt bra vid exempelvis bländare 2,8 men att den blir sämre och sämre ju mer man bländar ner och vid bländare 8 så skulle jag vilja påstå att vilken DSLR som helst är bättre på att följa ett rörligt mål (exempelvis en modell i en studio).
 

PMD

Aktiv medlem
Därför att ESR-kameror normalt autofokuserar vid full öppning. Om man bländar ner objektivet på en ESR medan den AF:ar så blir förmodligen prestandaförsämringen rätt lik den på en Sony A7.
 

martinot

Aktiv medlem
Alla DSLR har ju en dedikerad AF modul. Den använder största möjliga bländare alltid vad jag vet. När spegeln går upp så bländas objektivet ner till satt värde.

/Stefan
Har inte enbart med begränsning till DSLR att göra, utan även hur Sony vill (eller inte vill) att deras spegellösa kameror skall fungera.

Ja, så är det men varför kan inte Sony göra likadant? Jag kan ha lite förståelse för att den kanske inte hinner med vid seriebildstagning (egentligen förstår jag inte det heller), men varför inte vid enbildstagning? Det blir ju ett rätt ordentligt handikapp som gör AF ordentligt mycket sämre om man inte har väldigt ljusstarka objektiv.
Fuji klarar av att arbeta på ett liknande sätt som DSLR:er gör med nerbländning och fokus på sina spegellösa kamerahus, så det är nog inget tekniskt hinder för Sony att göra på samma sätt. Handlar nog mest att de valt att designa sin mjukvara och användarhantering annorlunda.

Fick dock läst/hört någonstans att Sony hade "rättat till det" (om man som jag tycker att Canon, Nikon, och Fuji gör på rätt sätt med AF/nerbländning) i nyare kamerahus om just A9 och A7RIII?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är det någon som vet hur man gör men Garantin för att få 5 år

"Aktivera din premiumtjänst
Tack för att du har köpt ett premiumtjänsteavtal från Sony. Det är bara några steg kvar tills det är aktiverat och du kan njuta av alla fördelar.

Fortsätt genom att ange aktiveringskoden. Du hittar koden genom att skrapa bort det grå skiktet på baksidan av kortet du köpte.
Alla fält är obligatoriska."


Vad hittar jag koden?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Därför att ESR-kameror normalt autofokuserar vid full öppning. Om man bländar ner objektivet på en ESR medan den AF:ar så blir förmodligen prestandaförsämringen rätt lik den på en Sony A7.
Det är precis så det funkar på en DSLR om man skruvar på ett heldumt manuellt Samyang som inte ens låter kameran styra bländaren som många manuella annars gör. Ett manuellt Samyang bländar alltså ner även på en DSLR möjligen med undantag av ett Samyang för Nikon.

Jag läste an Canon-användare som var besviken över det men det flesta kan nog leva med det för ett sådant objektiv köper man inte för att blända ner utan använda fullt öppet eftersom det är optimerat för en fantastisk bokeh.

Det funkar precis likadant på mina Sony-hus men där har man alltså fördelen av förstärkningen i EVF:en.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det kan inte fungera precis så med ett "heldumt manuellt Samyang". Ett sådant objektiv har ju inte autofokus!
 
ANNONS