Annons

Nya objektiv på väg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter återkallandet av 24-105L så tar nog Canon en extra sväng med QA innan dom släpper ett nytt objektiv.

Och dessutom tror jag vi får vänta tills dom lanserar nästa DSLR, och det borde ske tidigast i februari (det är någon stor mässa då som Canon brukar lansera nya produkter i samband med).

Inte i den regionen som du väljer ibland ;)

Canon har nu:
16-35/2.8L - 17-40/4L
24-70/2.8L - 24-105/4L IS
70-200/2.8L (IS) - 70-200/4L

Jag ser inte vart Canon skulle stoppa in fler.. de har nog fullt upp att åtgärda 24-105:eek:rna.

Kom igen nu Christoffer.. välj ett...det blir bra

WaterMelonMan skrev:
(det är någon stor mässa då som Canon brukar lansera nya produkter i samband med).

PMA 2006 - 26 februari. Fast jag är tveksam.. 1D MkIIn har precis kommit. Förmodligen släpper de en 1Ds MkIIn. Nästa stora grej från Canon kommer nog först hösten 2006 på Photokina.

Christoffer Glans skrev:
jo, men på fasta då... några nya på väg?

Tror de fasta objektiven står för en mindre försäljning. De fasta som Canon har skulle dock behöva sig en upphottning kanske a´la Sigma (ny multicoating och ny klädsel).

Skulle vilja se :
EF 24/1.8 USM
EF 35/2.0 USM

Jeppe skrev:
PMA 2006 - 26 februari. Fast jag är tveksam.. 1D MkIIn har precis kommit. Förmodligen släpper de en 1Ds MkIIn. Nästa stora grej från Canon kommer nog först hösten 2006 på Photokina.

Skulle inte utesluta en ersättare till 20D. Om man bortser från 20Da så är modellen nu 1½ år gammal, och har alltså nått den ålder då dess föregångare ersattes.

Zoso skrev:
Jag skulle bli förvånad om vi inte får se 20D's efterträdare på PMA 2006.

Jag är inte alls insatt då jag har ingen som helst insyn hos Canon. Men min gissning är att 20D:s efterföljare kommer först till hösten 2006. Däremot tror(hoppas) jag att vi får se en Canon EF 400/4L IS för 15-20 papp på PMA2006 och att både DO varianten samt 400/5,6L USM fösvinner från marknaden.

Ja, kanske det. Men är det en stor grej tror ni?

En 50D med 10MP på en 1.6x platta, bort med den retliga joysticken.

Nej jag menar nästa 1D... MkIII med 12MP på en APS-H sensor med bibehållen hastighet och i ett hus som väger kilot jämnt.

...och så var spekulationerna igång ;)

Jeppe skrev:
Canon har nu:
16-35/2.8L - 17-40/4L
24-70/2.8L - 24-105/4L IS
70-200/2.8L (IS) - 70-200/4L

Jag ser inte vart Canon skulle stoppa in fler.. de har nog fullt upp att åtgärda 24-105:eek:rna.

Jag hoppas att Canon kommer med en 70-200/4 L IS - givet att det kan leverera ännu bättre bildkvalitet än nya 70-300 IS. Och naturligtvis skyddad mot fukt och damm.

Jeppe skrev:
bort med den retliga joysticken.

Mjae, jag har lärt mig att tycka om den på min 20D. Visst, den är helkass ergonomiskt, så den borde förbättras, men inte tas bort. Jag har, efter att att någon här tipsade om det, märkt att det är helt underbar att välja fokuspunkt med joysticken.

Fastän den nuvarande joysticken är oergonomiskt och den missar att tyda mina fingertryckningar 1 gång av 5, är det ändå ett mycket snabbare sätt att välja fokuspunkt med än med ratten. Jag trodde inte det själv först, men provade det för ett par veckor sedan och nu är jag fast. Testa!

Trycker man ner joysticken utan att vicka på den får man den mittersta fokuspunkten (med ratten fick jag alltid rulla över alla fokuspunkter innan jag hittade den) och med fokusknappen (bredivd AE-lås) ställs den på automatisk val av fokuspunkt. Det går blixtsnabbt att skifta mellan dessa. Annars är det bara att vicka på joysticken för att välja någon av de andra fokuspunkterna.

Och det är här joystickens usla ergonomi märks. De yttersta vänstra och högra och översta och nedersta fokuspunkterna brukar bli rätt på en gång, men de fyra återstående är svårast. Dock inte omöjliga. Och fastän man kanske behöver trycka både två eller tre gånger innan man får till det, är det fortfarande mycket snabbare än att med ratten rulla igenom alla fokuspunkter. Till och med för mig, som tvivlade och inte alls trodde på den.

Förklaringen är att med ratten, som passar utmärkt till att exempelvis välja bländare, (siffror som ökar eller minskar, beroende på åt vilket håll man rulla med den) inte alls lämpar sig för att välja positioner på en yta. Däremot passar joysticken till det ypperligt, då den kan med en enda knapptryckning peka åt det håll där positionen (fokuspunkten) på ytan finns.

Jeppe, du är mycket erfaren med att handskas med kameror, totalt överlägsen mig. Men ta gärna ändå och följ mitt råd under ett par veckor och berätta sen vad du tycker. Är du med på det? Skulle vara mycket intressant om vi kom till helt olika slutsatser, du och jag.

-Eeros

Zeiss? Vart fasen får man tag på dessa? och funkar de till Canon?

Min fråga blev ludd... alltså, vilket märke har det absolut bästa fasta objektiven till Canon (just nu 20D)

Med en 20D kan du använda Canons vidvinklar utan problem. Jag tyckte min EF 20mm f/2,8 var helt OK. Har nu en Sigma 15-30mm som är riktigt skarp. En del 1Ds MkII-ägare använder Zeiss-gluggar (Carl Zeiss, passar Contax) för den bättre kantskärpan, men då får man använda adapter och tappar automatisk nedbländning.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto