Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya prylar

Produkter
(logga in för att koppla)
PHILUREN skrev:
Varför ställa en fråga på ett publikt forum och sen inte ta till sig tipsen du får?

Sen att jag delar dom uppenbart erfarna killarnas åsikter behöver jag nog inte säga...
Jag bytte själv från D70s till D80 nyss, och dom bilderna jag har tagit har inte blivit bättre pga kameran, är den trasig !? ;)

Därför att man väljer ut vissa råd som man tar till sej. Resten struntar man i. Så enkelt är det.

Följdfråga nr2 på ditt inlägg är: -Varför bytte du hus?

/K

Hur som helst. Nu blev det ingen kamera, utan något annat trevligt istället.

Jag tar till mig era tips, därför låter jag mig växa mer med D50:n i några år först!

Det hade inget med D70:n att göra utan mer att jag fick bra pris på både D80 och ett 18-200Vr som jag var tvungen att slå till på.

Taka skrev:
Hur som helst. Nu blev det ingen kamera, utan något annat trevligt istället.

Jag tar till mig era tips, därför låter jag mig växa mer med D50:n i några år först!
Jag förstår att det är surt att få såna mothugg som du fått i den här tråden, men jag tror du gjort rätt. Ibland är köpbegäret helt oproportionerligt till behovet, och man inser inte alltid det;-)

Ut och fota järnet, tills du lärt dig allt vad kameran har att erbjuda! Det är rätt mycket, och när du sen tröttnat så kommer det förmodligen kännas ännu mer motiverat och tillfredsställande att uppgradera till nåt bättre:)

Jag kan passa på att nämna att jag efter diverse testande kommit fram till att D200 ger mycket mer brus än D50 vid höga ISO. Så det är inte alltid självklart att nåt dyrare är bättre på alla plan, tänk på det.

Lycka till:)

Martin Hertsius (Makten) skrev:
Jag kan passa på att nämna att jag efter diverse testande kommit fram till att D200 ger mycket mer brus än D50 vid höga ISO. Så det är inte alltid självklart att nåt dyrare är bättre på alla plan, tänk på det.

Lycka till:)

det där låter jättebra! för min del alltså, då slipper jag bli sugen på en D200 när muckarpengarna glöder på kontot efter jul...

OscarM skrev:
det där låter jättebra! för min del alltså, då slipper jag bli sugen på en D200 när muckarpengarna glöder på kontot efter jul...
Det var precis det som var tanken;-) Jag är lite less på att användare ofta hyllar de produkter de själva använder, utan att våga erkänna felen. Fotar man mycket vid höga ISO så lönar det sig inte bildkvalitetsmässigt på något sätt med en D200 jämfört med D50. Bruset äter upp skillnaden i upplösning, kan man säga. Hur det är med D80 vet jag inte, men om det är samma sensor så bör skillnaden vid RAW-fotografering vara minimal mot D200.
Sen har förstås D200 ruskigt många andra fördelar, men man ska inte glömma bruset tycker jag, även om jag faktiskt ser en viss charm med brus;-)

Edit: Jag ska tillägga att jag inte ens provat att fota i JPG med D200:an. Men om bruset ska bli lägre så beror det ju i så fall på brusreducering, och det är jag ganska avog mot.

ANNONS
Götaplatsens Foto