Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Har jag fått ditt inlägg helt om bakfoten, f/1.4 är en större bländare, du skrev vid f/5.6 och mindre så används f/5.6. Varför får man då inte f/1.4? När du skriver större bländare menar du väl större bländaröppning, och vice versa?

Använder kameran stora f/1.4-f/5.6 vid mätning eller använder den lilla f/5.6-f/22 ?

Generellt upplever man alltid skärpedjupet större på display och i elektronisk sökare eftersom bilden är nedskalad, så kort skärpedjup ska man vara rädd om om man vill se vad man fotar.
Jag försöker skriva så tydligt jag kan: Vid bländare f/5.6 och mindre bländare (t ex f/8) används alltid f/5.6 för AF. Vid större bländare än f/5.6 (t ex f/4) används den inställda bländaren (f/4) vid AF. Så är största bländare f/1.4 så används också f/1.4 vid AF när man valt den bländaren.
 

iSolen.se

Guest
Jag försöker skriva så tydligt jag kan: Vid bländare f/5.6 och mindre bländare (t ex f/8) används alltid f/5.6 för AF. Vid större bländare än f/5.6 (t ex f/4) används den inställda bländaren (f/4) vid AF. Så är största bländare f/1.4 så används också f/1.4 vid AF när man valt den bländaren.
Det var nog denna mening som jag inte klarade av:

...Med ett fast objektiv och blixtfoto när det är dåligt ljus så borde man få använda f1.4/1.8 för bästa AF som på en DSLR.
...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag menade att det skulle vara bra med en firmware uppgradering till Nikon Z som tillåter AF vid största bländare även när man bländar ner. Men att valet också finns kvar att det är som nu (f/5.6 gränsen).
Om syftet är att slippa korrigera objektiven för fokusskift så funkar tyvärr inte den ideen...
 

PMD

Aktiv medlem
Om syftet är att slippa korrigera objektiven för fokusskift så funkar tyvärr inte den ideen...
Jag har ingen större erfarenhet av objektiv med fokusskift (åtminstone inte i sådan omfattning att det påverkar fotograferandet i stort) men är det inte vid de större bländaröppningarna som det brukar märkas mest?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har ingen större erfarenhet av objektiv med fokusskift (åtminstone inte i sådan omfattning att det påverkar fotograferandet i stort) men är det inte vid de större bländaröppningarna som det brukar märkas mest?
Enligt hypotesen är det anledningen till att de mäter focus vid vald bländare istället för på största bländare.

Eftersom fokusskift är minimal vid mindre bländare så öppnar kameran till f/5.6 när du stänger bortom f/5.6.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har ingen större erfarenhet av objektiv med fokusskift (åtminstone inte i sådan omfattning att det påverkar fotograferandet i stort) men är det inte vid de större bländaröppningarna som det brukar märkas mest?
Hur är det med våra gamla dSLR objektiv. De mäter ju alltid vid största bländare.
Så då har de väl ingen fokusskift?

Visst varierade min gamla EF 85/1,2 om man testade fokus upprepade gånger. Fat det berodde mest på att AF inte skruvade helt rätt varje gång.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hur är det med våra gamla dSLR objektiv. De mäter ju alltid vid största bländare.
Så då har de väl ingen fokusskift?

Visst varierade min gamla EF 85/1,2 om man testade fokus upprepade gånger. Fat det berodde mest på att AF inte skruvade helt rätt varje gång.
Nej, men hypotesen jag läst (jag säger inte att det är så) är att det är billigare och kräver mindre kompromisser att bygga objektiv som inte är lika väl korrigerade för fokusskift.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, men hypotesen jag läst (jag säger inte att det är så) är att det är billigare och kräver mindre kompromisser att bygga objektiv som inte är lika väl korrigerade för fokusskift.
Problemet är ju bara att samma fenomen som orsakar fokusförskjutningen också försämrar den optiska prestandan på stora bländare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej, men hypotesen jag läst (jag säger inte att det är så) är att det är billigare och kräver mindre kompromisser att bygga objektiv som inte är lika väl korrigerade för fokusskift.
Att det förenklar och blir billigare att bygga mindre objektiv har jag också hört.

De gamla Fujinon objektiven 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 som kom till X-PRO1 var alla optiskt bra. För X-PRO1 hade ingen korrigering i kameran och Adobe ingen i LR för Fuji.

De senare och bilda 35/2.0 och och 50/2.0 lär inte vara optiskt lika perfekta utan har byggts för att vara små, lätta och billiga. Sedan rättas en hel del mer objektivprofiler.
Slutresultat blir ungefär lika bra.

Nu fungerar Fuji inte bättre än någon annan spegellös. Den har också en massa tricks för sig med AF. Verkar också mäta på arbetsbländare en bra bit upp.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur är det med våra gamla dSLR objektiv. De mäter ju alltid vid största bländare.
Så då har de väl ingen fokusskift?
Ett välkänt exempel på ett objektiv med märkbart fokusskift är Canon EF 50mm f/1.2L USM. Det kan ställa till med oväntade problem för den som inte är medveten om egenskapen.
 

PMD

Aktiv medlem
Att det förenklar och blir billigare att bygga mindre objektiv har jag också hört.

De gamla Fujinon objektiven 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 som kom till X-PRO1 var alla optiskt bra. För X-PRO1 hade ingen korrigering i kameran och Adobe ingen i LR för Fuji.

De senare och bilda 35/2.0 och och 50/2.0 lär inte vara optiskt lika perfekta utan har byggts för att vara små, lätta och billiga. Sedan rättas en hel del mer objektivprofiler.
Slutresultat blir ungefär lika bra.

Nu fungerar Fuji inte bättre än någon annan spegellös. Den har också en massa tricks för sig med AF. Verkar också mäta på arbetsbländare en bra bit upp.
För fokusskift hjälper inga objektivprofiler. Det går inte att rätta till fokusskift i efterbehandlingen.

(Utom möjligen lite, lite grann om man använder Dual Pixel RAW, men jag vet inte om det finns mjukvara för det).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För fokusskift hjälper inga objektivprofiler. Det går inte att rätta till fokusskift i efterbehandlingen.

(Utom möjligen lite, lite grann om man använder Dual Pixel RAW, men jag vet inte om det finns mjukvara för det).
Nej jag menade inte heller att profilerna hanterar fokusskift. Om du läser slutet av vad jag skrev så gör Fuji som de flera andra och har en massa tricks för sig med bländaren när den fokuserar.

Även om jag fotar med 35/1,4 så verkar den blända ner objektivet något när den sätter AF.
Fotar man på högre bländare verkar den fokusera med arbetsbländaren till runt bländare 8

Varför man gör på detta viset kan vi bara spekulera om. Aldrig sett någon tekniskbeskrivning från Fuji om detaljerna runt hur deras AF fungera i detalj. Samt varför den fungerar på det viset.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Utveckla gärna det!
Orsaken till att fokusplanet vandrar bakåt vid nedbländning är att objektivet lider av en eller annan grad av sfärisk aberration. Något som betyder att allt ljus inte fokuseras i samma plan. När man bländar ned så skärmas en del av ljuset av och det man får kvar är ljus fokuserat i ett annat plan än där kameran satte fokus. Att allt ljus inte är fokuserat i samma plan är förstås inte direkt bildkvalitetsförbättrande.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nej, men hypotesen jag läst (jag säger inte att det är så) är att det är billigare och kräver mindre kompromisser att bygga objektiv som inte är lika väl korrigerade för fokusskift.
Fast underkorrigering av sfärisk abberration ger snyggare oskärpa bakom fokusplanet då oskärpecirklar blir blekare ut mot kanterna. Perfekt korrektion ger helt jämna oskärpecirklar och överkorrektion ger en halo runt oskärpecirklar bakom fokusplanet. T ex verkar Sigmas "bokeh monster" 105/1,4 sannolikt avsiktligt ha en liten grad av underkorrektion av sfärisk abberration.
 
ANNONS