Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

PMD

Aktiv medlem
Utan att ta till optiska trick (som kan bli dyra, som du säger) så är storleken på spegelreflexsökare i princip styrd av sensorstorleken. En EVF har inga begränsningar av det slaget.
 

Falumas

Aktiv medlem
Finns det något tillbehör som gör om skärmen bakpå till sökare. Borde gå att sätta på typ en bakvänd tratt med någon lins i slutet på den smala delen på den och få en riktigt stor EVF.
 

PMD

Aktiv medlem
Zacuto är väl en tillverkare som gjorde sådana tidigt. De gör säkert många olika varianter idag.
 

dextro

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en Z6 och undrar om mina Tamron objektiv fungerar med autofokus? Har ett SP 70-200mm F/2.8 och ett SP 24-70 F/2.8. Båda har AF-knapp, vet dock inte om det betyder att det finns inbyggd fokuseringsmotor i dem.
 

eif

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en Z6 och undrar om mina Tamron objektiv fungerar med autofokus? Har ett SP 70-200mm F/2.8 och ett SP 24-70 F/2.8. Båda har AF-knapp, vet dock inte om det betyder att det finns inbyggd fokuseringsmotor i dem.
Kan inte uttala mig om/hur de fungerar då jag inte äger något utav dem.
Men går man in på tamrons hemsida och kollar på listan de har där så verkar det tyvärr inte som att de är kompatibla...


Förutsatt att det är G1 av objektiven du menar och inte G2.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag leker med tanken att byta in mitt 70-200 fl ed mot nikons z 70-200 när den finns i Sverige. Enligt cyberphoto skulle jag få 15000kr i inbyte. Är det värt det? Jag tycker F mount versionen känns seg med ftz adaptern.
 

martinot

Aktiv medlem
Väntar till 3 generationen spegellös, köper D850 istället.
Inget dumt alternativ. Speciellt inte när den spegellösa funktionen på DSLR:er är på lika goda nivåer som rena spegellösa kameror (läste Agfors kommentar om test av senaste Nikon DSLR).

Då får du ju det bästa ifrån två olika världar i ett enda kamerahus (även om utan EVF).
 

PMD

Aktiv medlem
Det vore ju trevlig med en EVF som man kan montera vid behov för en kamera som Nikon D780. Då finge man verkligen det bästa av två världar.
 

esbtse

Aktiv medlem
Inget dumt alternativ. Speciellt inte när den spegellösa funktionen på DSLR:er är på lika goda nivåer som rena spegellösa kameror (läste Agfors kommentar om test av senaste Nikon DSLR).

Då får du ju det bästa ifrån två olika världar i ett enda kamerahus (även om utan EVF).
Har varit trevligt att ha IBIS. Har några gammla optik utan VR. Överaskad att Z6 (-40C) klara kyla bättre än D850 (-30C)då den värms upp mera på grund av hög ström förbrukning. Men D850 duger för mig.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har varit trevligt att ha IBIS. Har några gammla optik utan VR. Överaskad att Z6 (-40C) klara kyla bättre än D850 (-30C)då den värms upp mera på grund av hög ström förbrukning. Men D850 duger för mig.
En poäng med spegelfria är ju att de har färre rörliga delar som ju alltid är svåra att hantera i varierande temperaturer.

De rörliga delar som ändå finns kvar - slutaren - rör sig dessutom fram och tillbaka i ett plan vilket är lättare att hantera än en svängbar spegelmekanism som till råga på allt har en subspegel - en konstruktion med mardrömslikt små toleranser och enorma krav på noggrannhet för att inte få för inexakt autofokus.
 

ztenlund

Aktiv medlem
En poäng med spegelfria är ju att de har färre rörliga delar som ju alltid är svåra att hantera i varierande temperaturer.

De rörliga delar som ändå finns kvar - slutaren - rör sig dessutom fram och tillbaka i ett plan vilket är lättare att hantera än en svängbar spegelmekanism som till råga på allt har en subspegel - en konstruktion med mardrömslikt små toleranser och enorma krav på noggrannhet för att inte få för inexakt autofokus.
Å andra sidan drar de mycket mer ström och är beroende av skärmpaneler.

Dock förstår jag oavsett inte varifrån siffrorna kommer. De flesta kameratillverkare säger bara att kamerorna fungerar ned till nollan. Någon vågar sig väl på några minusgrader. Att de de sedan fungerar i betydligt lägre temperaturer än så i verkligheten är en annan sak. Så varifrån kommer -30 och -40 ifrån? Någon som dragit på frysen på max och stoppat in sina kameror i den?
 

Stadsliv

Aktiv medlem
Någon som har koll på om Nikon brukar ha cash back-kampanjer eller liknande vid någon viss tidpunkt under året?
 

esbtse

Aktiv medlem
Å andra sidan drar de mycket mer ström och är beroende av skärmpaneler.

Dock förstår jag oavsett inte varifrån siffrorna kommer. De flesta kameratillverkare säger bara att kamerorna fungerar ned till nollan. Någon vågar sig väl på några minusgrader. Att de de sedan fungerar i betydligt lägre temperaturer än så i verkligheten är en annan sak. Så varifrån kommer -30 och -40 ifrån? Någon som dragit på frysen på max och stoppat in sina kameror i den?
Från Dansk proficiell naturfotograf på Youtube. Stor egenuppvärmning på Z6 drar batterier men då de är små så är de lätta att ladda upp med solceller, vilket var ett krav från fotografen.

Jag har erfarenhet från D300 med vertikalgrepp och -10C utan problem men den har ett stort batteri i batterigreppet+ ett litet i kameran. Det var fingrarna som slutade fungera inte kameran.
Det stora problemet är att värma upp utrustningen sakta så inte fukt bildas. Undvik också byta optik ofta i kyla. Fanns handvärmare förut som man brände en kolstav i, denna kan monteras på kameran. Extra batterier skall förvaras nära kroppen. Troligtvis bör extra minnen bäras nära kroppen också men jag har inte provat det.
 
Senast ändrad:

AWid

Aktiv medlem
Någon som har koll på om Nikon brukar ha cash back-kampanjer eller liknande vid någon viss tidpunkt under året?
I USA har Nikon (liksom en del andra märken) precis dragit igång nya kampanjer med rejält nedsatta priser. Det är nog ganska troligt att något liknande snart kan komma även här i Europa (och därmed även i Sverige). För egen del skulle jag behöva en eller helst ett par FTZ-adaptrar till.
 

ztenlund

Aktiv medlem
I USA har Nikon (liksom en del andra märken) precis dragit igång nya kampanjer med rejält nedsatta priser. Det är nog ganska troligt att något liknande snart kan komma även här i Europa (och därmed även i Sverige). För egen del skulle jag behöva en eller helst ett par FTZ-adaptrar till.
Kör du på en adapter per objektiv? Tanken har ju slagit mig att det skulle vara den mest praktiska lösningen för objektivjonglerare, men ekonomiskt framstår det ungefär så här: 🤪

Tyvärr är det nog lite svårt att helt dra några slutsatser av kampanjer i USA, för det verkar inte vara alltid som sådana motsvaras av en europeisk dito.
 
ANNONS