Annons

Nya telen

Produkter
(logga in för att koppla)
Under hösten släpper Pentax DA 16-50 f/2.8 och DA 50-135 f/2.8, sen under våren släpps D FA 60-250 f/4 (släpps eventuellt tidigare, under vintern), D FA 200 f/2.8 och D FA 300 f/4. Mer information om dessa på Photokina mässan som är väl om ett par veckor nu?

135 motsvarar 200mm på 35mm film.
200 motsvarar 300mm.
250 motsvarar 375mm.
300 motsvarar 450mm.

Dessa telen kommer att vara väderskyddade och ha supersonic motorer för mjukare och tystare autofokus.

Sigma arbetar troligen på att konvertera sina HSM objektiv till Pentax nya AF fattning med stöd för supersonic drift, men jag tror de kan vara klara tidigast under vintern med detta, mer troligt under våren.

Sammantaget ser det väldigt ljust ut på Pentax fronten gällande teleobjektiv.

Hälsar
R
 
Tack för att du håller koll på utveckling R, känns tryggt. Peppande med så mycket nytt från Pentax, de här nya gluggarna verkar riktigt trevliga.

Supersonic, är det alltså af-motor i objektivet vi pratar om?
 
D FA, supersonic, väderskydd låter dyrt. D FA 60-250/4 är ser mycket intressant ut, speciellt i kombination med SR.
 
Objektiven kommer kosta en del ja, de är byggda för att tåla rusk och slit och släng i alla miljöer och ofta och mycket och knockas in i både det ena och det andra. Objektiv för professionellt bruk ute på fältet helt enkelt.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Under hösten släpper Pentax DA 16-50 f/2.8 och DA 50-135 f/2.8, sen under våren släpps D FA 60-250 f/4 (släpps eventuellt tidigare, under vintern), D FA 200 f/2.8 och D FA 300 f/4. Mer information om dessa på Photokina mässan som är väl om ett par veckor nu?

135 motsvarar 200mm på 35mm film.
200 motsvarar 300mm.
250 motsvarar 375mm.
300 motsvarar 450mm.

Dessa telen kommer att vara väderskyddade och ha supersonic motorer för mjukare och tystare autofokus.

Sigma arbetar troligen på att konvertera sina HSM objektiv till Pentax nya AF fattning med stöd för supersonic drift, men jag tror de kan vara klara tidigast under vintern med detta, mer troligt under våren.

Sammantaget ser det väldigt ljust ut på Pentax fronten gällande teleobjektiv.

Hälsar
R

Intressant att Pentax ska släppa D FA objektiv, D FA 50 och 100 makro släppes bland dom första D objektiven och jag trodde det var övergångsobjektiv analog/digital eller att Pentax ej hade bestämt sig för APS-C kontra fullformat.
Eftersom DA 16-50 f/2.8 täcker samma område som DA 16-45 f4 tror jag den senare försvinner, hoppas bara f2,8;an ej blir för tung.
För min del har DA 18-55 ett intressantare brännviddsområde (än 16-45)och där kommer nog ett komplement så småningom på kanske 18-70.
DA 50-135 f/2.8 är jag nyfiken på med tanke på ljusstyrkan och D FA 60-250 f/4 bör vara intressant för bla vilda djur och APS format.

Roland, besserwissern vaknade när jag såg dina siffror. APS-C sensorn har en "brännviddsförlängning" på ungefär 1,55X vilket motsvarar cirkus;
135 motsvarar 210mm på 35mm film.
200 motsvarar 310mm.
250 motsvarar 390mm.
300 motsvarar 465mm.
Pentax LTD objektiv har korrekt angivelse, däremot övriga objektiv med jämna tal ofta flexar nån mm hit eller dit (har för mig att mitt F 300 f4,5 ligger på 280mm).

Jag hoppas att Pentax DA 16-50 f/2.8 också kommer att vara väderskyddad, låter logiskt.

Hälsningar...
 
Ledsen att göra dig besviken, men DA 16-45 f/4 kommer finnas kvar i programmet. En kvalitetszoom till lägre pris än kommande dyra 16-50 f/2.8.

Genom att göra D FA objektiv så kan Pentax enkelt och kostnadseffektivt utgå från tidigare objektivdesign. D FA 200 f/2.8 bygger optiskt på FA* 200 f/2.8, och så vidare. Uppdaterad med bättre antireflexbehandling och interna förändringar för supersonic motorn, exteriör designen helt förändrad för att passa med väderskyddet.

Fast jag tror bländarringen försvinner, finns ju ingen ny kamera idag som använder den.

Hälsar
R
 
Glad

Nej, jag är inte besviken, om jag nu köper K 10 D nästa år så kan det bli DA 16-45 f/4 istället för DA 16-50 f/2.8 som kit med tanke på pris/vikt.

Sen skrev du; "Fast jag tror bländarringen försvinner, finns ju ingen ny kamera idag som använder den"

Nej, men gamla MZ3, LX, K1000, ME och Richo XR7 som jag har i "gömmorna".
DA F 50 och 100 makro har bländarring och är därmed framåtkomplatibla.

FA* 200 f/2.8 kanske oxå är svår att bättra optiskt.

Syns vi på Photokina?

Hälsningar..
 
Det är knappt någon som använder kameror för film idag så att fortfarande ta fram nya objektiv för dem känns ju lite underligt.

Jag kommer ej åka ner till Photokina.
Snälla nån, jag har precis bytt från PC till Mac och köpt på mig massa mjukvara, jag har inte råd med några resor alls just nu. :)

Hälsar
R
 
csandlund skrev:
KOmmer objektiven med USM fungera med de äldre digitala systemen som tex min DL??

Det är bara K10D:n som stöder supersonic drift. Tidigare Pentax kameror saknar de nödvändiga elektriska kontakterna.

Hur supersonic objektiv kommer att fungera på äldre objektiv är det bara Pentax som vet idag och de kommer troligen släppa mer information i detta ärende på Photokina mässan.

Eftersom de första supersonic objektiven kommer ligga i prisklasser över 10 000 kr styck så kanske det inte är en så stor förlust om de inte fungerar på en DL.

Hälsar
R
 
Ahhh.... nu fick jag svaren på alla mina funderingar när det gäller långa telen, tack för det, Roland!

300/f4 borde väl hamna mellan 10 - 20 tkr, eller hur?
 
Jag har för mig att FA* 300 f/4 ED kostade något på 9 800 SEK och FA* 200 f/2.8 ED ligger på 13 395 SEK och FA* 300 f/2.8 ED på 45 644 SEK hos Cyberphoto. Jag tippar på liknande prisnivå för de nya objektiven. FA* var och är handbyggd, nya objektiven kommer byggas i fabriken i Vietnam och vara anpassade för en mer kostnadseffektiv producktion, detta sänker priserna - MEN, de har vädertätning och supersonic motorer vilket höjer priserna. Så jag tror det blir liknande prisnivå som tidigare när summan av kardemumman är räknad. :)

Hälsar
R
 
Det känns onekligen oerhört bra allt det här.... ;o)

Frågan är om jag sa använda mina gamla manuella Pentax-telen fram till 300/f4 släpps eller skaffa något från Sigma så länge... fast de har ju bara telezoomar med Pentaxfattning. Fasta telen finns tyvärr inte för Pentax....
MVH/Falke
 
Sigma gör fler objektiv än vad som tas in till Sverige. :( Jag tycker du ska vänta hursom, Sigma håller antagligen på att anpassa sina HSM objektiv nu till Pentax då K10D:n stödjer supersonic motorer. Jag skulle tippa på att de kan komma under våren och då öppnar sig flera intressanta möjligheter upp.

Sigma har ju massor av intressanta HSM objektiv!
Dock... en del har tyvärr inbyggd optisk bildstabilisering och de kommer knappast till Pentax, troligen inte ens i versioner utan optisk bildstabilisering för det är nog för dyrt för Sigma.

Jag ser fram emot Sigma 50-150 f/2.8 HSM som kan bli riktig intressant... men vädertätad är den ju inte, som Pentax nya telen kommer att bli.

Hälsar
R
 
ANNONS