Annons

Nybörjare med skärpedjupsproblem. HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

MickEva

Aktiv medlem
Med risk för att idiotförklara mig själv, ber jag ändå om hjälp.

Har nyligen köpt en Canon EOS 350D KIT (18-55 mm), bl a på grund av att jag vill ta porträtt med kort skärpedjup.

Problemet är att när jag fotar i AV-läge så får jag inte ner bländarvärdet under 5.0, vad beror det på? Jag vill ha ner det till 1.4 eller så.

Bilderna får inget skärpedjup alls utan hela bilden är lika fokuserad, alternativt hela bilden blir lite suddig. Har fotat i olika ljus och avstånd.

Tacksam om någon kan förbarma sig över mina "amatörfrågor". TACK!

Ditt objektiv har ljusstyrka 3,5-5,6.
Alltså kan Du vid 18mm ha 3,5 och vid 55mm 5,6 som största bländare.
Vill Du ha 1,4 så kostar objektiven lite mer...:)

Ett väldigt bra och billigt porträttobjektiv är
50/1.8. Med det kan Du få kort skärpedjup.

Många av mina porträtt är tagna med det.

Jesper

Precis som Jesper säger så behöver du ljusstarkare objektiv om du vill ha ett kortare skärpedjup.

Du säger att dina bilder inte får något skärpedjup. Jo, det får dom med all säkerhet, men det är ett relativt långt skärpedjup. Att hela bilden blir suddig beror förmodligen på att du får för lång slutartid och att det därmed blir rörelseoskärpa.

Detta objektiv är populärt. Visst, det är plastigt, men det är riktigt prisvärt och med utmärkta optiska prestanda från f2.0 och framåt.

Det är mer avancerat och dyrt att tillverka ljusstarka objektiv (stor bländaröppning = lågt bländartal). Därför har bl a kitobjektivet dessa begränsningar.

Du får också, förutom bättre ljusstyrka och möjlighet till kortare skärpedjup, bättre bildkvalitet med 50/1.8 än kitobjektivet.

ANNONS