Annons

Nybörjare videoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

smallxp

Medlem
Hej!

Jag kan ta snygga bilder och kan grundläggande kamerateknik, hur en systemkamera är uppbyggd och hur man tar olika typer av bilder, men jag har ingen erfarenhet av videoredigering. Vilket program behövs. Jag är mer ute efter enklare videoredigering där jag vill kunna lägga till text och kunna klippa som i en vanlig musikvideo. Hur man , om någon spelar piano, och man går runt personen med en kamera hur man gör detta utan att kameran svajar. Har en Sony 5100a. Jag behöver inget avancerat som kan krävas vid filminspelning men vill börja arbeta med videoredigering med det jag har och sedan kunna föra över detta till instagram och upwork med minsta möjliga förlust i kvalitet, med kameran jag har.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Da vinci Resolve är gratis. MIN dator gillar tyvärr inte det programmet men det skall vara ett mycket bra videoredigeringsprogram..
Använder en äldre version av Premiere Pro.
När det gäller enklare program.... Jag har aldrig gillat dem. Det är alltid något som strular.
O när det gäller musikvideo så är ljudet viktigast. Glöm ljudet från en systemkamera eller billigare videokamera. Det blir skit om du inte är så att du har en proffessionell kamera med riktig mick.
Bra ljuduptagare Tascam. Sen finns det Zoom SOny osv

För att stabilisera handhållet så heter det Gimball. Frinns från 3 till 100 tusen. Priset ger en hint om vilken som är bäst men det skall passa den utrustningen man har också. Alternativet kan vara ett videostativ o klippa mellan scenerna. Men bra videostativ är heller inte gratis, börjar väl runt 4000 spänn.
Alternativet till Gimball är att se till att kameran blir tung. Tyngden i sig kommer utgöra ett tröghetsmoment och lugna ner rörelserna.

Kvalitén beror uteslutande på vilken kvalité du kan filma i.
Ljus är nyckeln.
O fläng inte runt, det blir bara skit.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Da vinci Resolve är gratis. MIN dator gillar tyvärr inte det programmet men det skall vara ett mycket bra videoredigeringsprogram..
Använder en äldre version av Premiere Pro.
När det gäller enklare program.... Jag har aldrig gillat dem. Det är alltid något som strular.
O när det gäller musikvideo så är ljudet viktigast. Glöm ljudet från en systemkamera eller billigare videokamera. Det blir skit om du inte är så att du har en proffessionell kamera med riktig mick.
Bra ljuduptagare Tascam. Sen finns det Zoom SOny osv

För att stabilisera handhållet så heter det Gimball. Frinns från 3 till 100 tusen. Priset ger en hint om vilken som är bäst men det skall passa den utrustningen man har också. Alternativet kan vara ett videostativ o klippa mellan scenerna. Men bra videostativ är heller inte gratis, börjar väl runt 4000 spänn.
Alternativet till Gimball är att se till att kameran blir tung. Tyngden i sig kommer utgöra ett tröghetsmoment och lugna ner rörelserna.

Kvalitén beror uteslutande på vilken kvalité du kan filma i.
Ljus är nyckeln.
O fläng inte runt, det blir bara skit.
Skulle nog säga att ljud är högre prioriterat än bra bildkvalitet även om man gör annat än musikvideos. Se till att få bort microfonen från kameran och så nära ljudkällan som möjligt.

Vad det det gäller Davinci Resolve så håller jag med det är ett utmärkt program som har funktioner för såväl klippning, färgbehandligng, ljud och specialeffekter som t.ex att lägga till "coola" texter eller intressanta övergångar mellan klipp. Programmet är bra nog för att göra nästa långfilm, men kan nog vara en aning överväldigande för nybörjaren, men har man väl lärt sig det är det inte så stor sannolikhet att man behöver byta program senare i karriären
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Skulle nog säga att ljud är högre prioriterat än bra bildkvalitet även om man gör annat än musikvideos. Se till att få bort microfonen från kameran och så nära ljudkällan som möjligt.
Ja men det är tyvärr få som inser det. Tom riktiga TV-produktioner kan skruva upp ljudet för musik men tona ner tal, riktigt dumt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Har inte Windows ett inbyggt redigeringsprogram? Börja där och skaffa ett betalprogram när begränsningarna blir störande.

För ljudupptagning är en separat ljudinspelare lösningen. Sedan synkas ljudspåret med videon där det syns hur det spelas/sjungs.

Ska man snurra runt någon som spelar blir det inte lyckat om mikrofonen sitter på kameran, om nu inte den "dokumentära" effekten är målet.

Någon form av stabilisering krävs för det är så gott som omöjlig att hålla en kamera stilla på fri hand när man själv rör sig. Skakiga bilder gör betraktaren åksjuk.
 

Mats G

Aktiv medlem
Har du prenumeration på Photoshop/Lightroom? Där finns faktiskt rätt goda möjligheter till att göra film!
 

Bluebike

Aktiv medlem
Davinci är bra men kan mer än vad som behövs även i den fria versionen. Hitta en bra genomgång på Youtube så ni filtrerar ut de väsentlig aufnktionerna till att börja med. Och lägg lite energi på projektintällningarna. Finns det inte budget för prylar och obegränsat med tid så förenkla:

-Rätt direkt i kameran när det gäller exponering, färg osv ( det går att få ut lite mer dynamiskt omfång om man vet vad man gör och använder kameraprofiler med låg kontrast (flat) men kräver kunskap och tid.

-Gimbal och liknade är bra, men vill man inte lägga pengarna så kan man sätt kameran på ett ihopfällt stativ hålla högst upp på benern och få en viss stabilisering av vikten från stativbenen. Slowmotione stabiliserar också, men tänk på att ljudet måste vara separtat och att det inte går att få läppsynk eller med specialfunktion som inte finns i alla kameror.

-Ta inte i mer än vad som krävs när det gäller upplösning och bildfekevens, filerna blir lätt ohanterligt stora på en icke anpassad dator. Finns även fun ktioner där man jobbar lågupplöst och sedan renderas slutprodukten i full upplösning. För i princip all visning via nätet så räcker 1080.

-Separat ljud (mobil och mikrofon eller en ljudinspelare för en 1000-lapp. ”Alla” mikrofoner låter bra om de är nära ljudkällan (centmetrar)..kameran är sällan när ljudkällan. Men koll på att det inte överstyr. Klapap före och efter varjae tagnignså är det lätt att synka, går endå om man samtidgt tar ljud med kameran, men blir lättare med visuell referans.

Goporo och mobil kan ge bra kompletterande bilder.
 

smallxp

Medlem
Da vinci Resolve är gratis. MIN dator gillar tyvärr inte det programmet men det skall vara ett mycket bra videoredigeringsprogram..
Använder en äldre version av Premiere Pro.
När det gäller enklare program.... Jag har aldrig gillat dem. Det är alltid något som strular.
O när det gäller musikvideo så är ljudet viktigast. Glöm ljudet från en systemkamera eller billigare videokamera. Det blir skit om du inte är så att du har en proffessionell kamera med riktig mick.
Bra ljuduptagare Tascam. Sen finns det Zoom SOny osv

För att stabilisera handhållet så heter det Gimball. Frinns från 3 till 100 tusen. Priset ger en hint om vilken som är bäst men det skall passa den utrustningen man har också. Alternativet kan vara ett videostativ o klippa mellan scenerna. Men bra videostativ är heller inte gratis, börjar väl runt 4000 spänn.
Alternativet till Gimball är att se till att kameran blir tung. Tyngden i sig kommer utgöra ett tröghetsmoment och lugna ner rörelserna.

Kvalitén beror uteslutande på vilken kvalité du kan filma i.
Ljus är nyckeln.
O fläng inte runt, det blir bara skit.
Jag kan betala för ett program om det behövs. Användes windows movie maker för många år sedan och sådana program är för enkla och har inte det jag behöver. Movie maker för 12-13 år sedan, jag gjorde inte mer än att ha text och någon enkel effekt som inte såg jättesnyggt ut, men det är nog alldeles för simpelt program. Ljudet tänkte jag bara föra över när musikvideon är filmad så att modellen får mima, så varför är ljudet viktigt om man ändå bara lägger på det i efterhand i programmet?

Använder mig av en tripod, söker efter information om jag kan använda den på något vis för att gå runt modellen, men jag kan nog ändå hålla kameran tillräckligt still på egen hand.
Uppskattar också alla svar jag fått tack:)
 

smallxp

Medlem
Har du prenumeration på Photoshop/Lightroom? Där finns faktiskt rätt goda möjligheter till att göra film!
Har haft photoshop förut, funderar på att skaffa det igen även för fotoredigering. Finns det någon kurs eller liknande som tar upp videoredigering tar jag gärna emot tips, moderskeppet har jag hört är bra.
 

smallxp

Medlem
Jag hittade en video med effekter jag vill uppnå i ett av projekten för en utgångspunkt.
Den här musikvideon
11 sekunder in när bilen zoomas ut till 13 sekunder i videon. Hur gör man en sådan slowmotion effekt? Slowmotion-guider vill jag ha, om det finns.
Sedan 40 sekunder in i videon till 45 sekunder in i videon. Vad behöver man kunna för att få till sådana effekter i en musikvideo. Kan man få till något liknande som ser proffsigt ut utan mycket erfarenhet av videoredigering. De "flickrande" effekterna genom videon vill jag också få till. Onlinekurser eller youtube-videos , vad tycker ni.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Finns det någon kurs eller liknande som tar upp videoredigering tar jag gärna emot tips, moderskeppet har jag hört är bra.
Det finns många! Om man tar fasta på "eller liknande" så finns t ex den här serien med korta avsnitt om du kan tänka dig att använda programmet Kdenlive (några andra alternativ nämns också):

I demonstrationerna körs visserligen redigeringen på Linux, men programmet finns även för andra operativsystem. Och även om man väljer ett annat program och en dyrare kurs, kan man ju titta på några avsnitt som en allmän orientering.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Blackmagic har otroligt fint utbildning för Resolve.
Gratis program, fritt träningsmedia att ladda hem och väldigt pedagogiska instruktionsfilmer.

Oslagbart på alla sätt och vis.


Finns det någon kurs eller liknande som tar upp videoredigering tar jag gärna emot tips, moderskeppet har jag hört är bra.
 
ANNONS