SwedishMel skrev:
Tja...tack för hjälpen då...
Jag antar att du var lite besviken där och att du hade förväntat dig lite svar.
Du måste ha något program om du vill ändra storleken på bilderna och det finns massor. En del är väldigt avancerade - dvs kan göra mycket mera än att ändra storlek - och andra är mindre avancerade men kan en hel del i alla fall.
En del kostar massor med pengar (t ex Photoshop) och andra är gratis (t ex Gimp, Irfanview och Picasa).
Kan du mycket om bildredigering och har för avsikt att hålla på med det en hel del så ska du ha Photoshop eller Gimp. Dessa båda är att skjuta kraftigt över målet om du bara vill ändra storlek på bilderna.
Om jag har förstått dig rätt så är du relativt y i branchen (bildredigering) och då skulle jag rekommendera dig att hämta hem Picasa (
http://picasa.google.com/download/index.html) och använder exportfunktionen där. Gratis och lätt att komma i gång.
Lite mera kraftfull och därmed också krångligare är Irfanview eller Photoshop Elements. Det senare kostar lite pengar men du kan också ha fårr någon äldre version levererad med någon kamera, scanner eller annat.
När du blir varm i kläderna och tycker att ovanstående blir för torftigt så är det dax för GIMP eller Photoshop.
---/T