Annons

Nybörjarfråga LR4- förlorat förbindelsen mellan LR4 och orginalfilerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

perkules

Aktiv medlem
Hej,
Jag har just försökt lagra mina bilder på en extern hårddisk. Problemet är att jag nog har gjort bort mig. Jag har i allafall ingen aning om vad jag har gjort...

Mina källfiler är offline eller källa saknas när jag ska exportera från mitt lightroom. Jag har kopierat över LR till min externa hårddisk samt biblioteket för alla bilder (iphoto) men nu kommer jag inte åt dem varken på den externa eller på min första enhet.. dvs. jag kan se bilderna både på datorns hårddisk och via den externa. Jag har alltså kvar biblioteket och ser att ursprungsbilderna finns, men de verkar inte längre vara synkade till Lightroom...

När jag öppnar LR så står det ovanför alla bilder att de är "offline". Har jag förlorat förbindelsen eller flödet mellan mina program när jag började dra i dem till den nya enheten? Kan det ha att göra med att jag kan ha glömt kopiera dessa filer vid överföringen utan bara drog över dem och släppte dem från min Mac till den externa Seagate hårddisken?

Jag är helt grön när det kommer till att lagra bilder så nu är jag rädd att jag begått ett fatalt misstag...Vore mkt tacksam för svar.

Mvh/Per
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Du har nog fått en annan enhetsbeteckning nu. Vad tror LR hårddisken har för enhetsbeteckning? Och vad har den i Explorer?
 

perkules

Aktiv medlem
Nu sitter jag på en Macbook pro och är ny med detta system. Jag har ju Safari på min Mac. Och vet inte hur jag kollar vad LR tror att hårddisken har för enhetsbeteckning. Det är alltså den nivån jag ligger på..
 

AFJ

Aktiv medlem
Inne i Lightroom - är mapparna markerade med ett frågetecken?

I så fall borde du kunna högerklicka, välja "locate missing folder" och sedan peka ut var bilderna befinner sig nu.

Om du gör detta högst upp i hierarkin så kommer alla underliggande mappar och bilder att hittas på en gång och du är igång igen.
 

perkules

Aktiv medlem
Ja det stämmer det är ngt tecken uppe i högra hörnet på varje miniatyrbild som skulle kunna vara ett frågetecken. Dock så får jag inget alternativ när jag högerklickar på dessa som skulle kunna likställas med "locate missing folder" i min svenska alternativ lista....
 

perkules

Aktiv medlem
Nu testade jag att lyfta över biblioteket och LR igen till Macbookens egna hårddisk igen, men det är samma sak fortfarande.Går inte att komma åt källan eller offline. Vilken pärs!
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Använd nån anna tjänst för att dela bilder. Detta är för smått. Dropbox eller Imageschack'

/stefan
 

Snejk67

Medlem
Kolla här:

http://thelightroomlab.com/category/tutorials/getting-started/
Läs, ha tålamod, du kommer att återfå kontakten mellan bilderna och lightroom om du vet hur Lightroom fungerar under skalet.
//Jens

Hej,
Jag har just försökt lagra mina bilder på en extern hårddisk. Problemet är att jag nog har gjort bort mig. Jag har i allafall ingen aning om vad jag har gjort...

Mina källfiler är offline eller källa saknas när jag ska exportera från mitt lightroom. Jag har kopierat över LR till min externa hårddisk samt biblioteket för alla bilder (iphoto) men nu kommer jag inte åt dem varken på den externa eller på min första enhet.. dvs. jag kan se bilderna både på datorns hårddisk och via den externa. Jag har alltså kvar biblioteket och ser att ursprungsbilderna finns, men de verkar inte längre vara synkade till Lightroom...

När jag öppnar LR så står det ovanför alla bilder att de är "offline". Har jag förlorat förbindelsen eller flödet mellan mina program när jag började dra i dem till den nya enheten? Kan det ha att göra med att jag kan ha glömt kopiera dessa filer vid överföringen utan bara drog över dem och släppte dem från min Mac till den externa Seagate hårddisken?

Jag är helt grön när det kommer till att lagra bilder så nu är jag rädd att jag begått ett fatalt misstag...Vore mkt tacksam för svar.

Mvh/Per
 

perkules

Aktiv medlem
Eftersom jag inte verka kunna få dropboxen att fungera heller, så får jag köra skolstyle och skriva av menyraden som kommer vid högerklick på bild (med frågetecken i övre högra hörnet i miniatyrbilden) i LR. Så här följer det;

Låst till sekundärt fönster
Visa i finder
Gå till mappen i biblioteket
Gå till samling ->
Redigera i ->
Ange flagga ->
Ange Klassificering ->
Ange färgetikett ->
Lägg till i målsamling och i nästa
Skapa hög ->
Skapa virtuell kopia
Framkallningsinställningar ->
Metadataförinställningar ->
Omforma ->
Metadata ->
Exportera ->
Ta bort foto...
Visningsalternativ...
Bakgrundsalternativ

Jag förbehåller mig rätten att svara på helt fel fråga, men jag försöker i alla fall :)
Tack för ert gudomliga tålamod!
 

nutte

Aktiv medlem
Jag tror du kan gå till vänsterkanten istället (i Biblioteksmodulen/läget) och hitta igen enhetsnamnet i listan tilll vänster och klicka på ev frågetecken där och sen leta upp och välja nya stället?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Du ska trycka på frågetecknet. På windows är det vänster musknapp. trycker man med höger kommer man åt menyn och det vill man inte i detta läger.

En ruta kommer fram och frågar dig var filen är. Leta upp filen bara. Du kan nog göra det med en hel mapp. Om du gör det i den högst rankade mappen (huvudmappen) så löser resten sig,.

/stefan
 

perkules

Aktiv medlem
Nu är albumet helt tomt, miniatyrbilderna är borta även dem, jag är om möjligt mer borta än tidigare. huva.. vad nu då, söka från scratch?

vänligen ignorera detta, nu har jag hittat rätt lrcat fil..
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan det ha att göra med att jag kan ha glömt kopiera dessa filer vid överföringen utan bara drog över dem och släppte dem från min Mac till den externa Seagate hårddisken?
Du har alltså flyttat på filerna utanför Lightroom. Om du flyttar filerna inifrån LR så kommer det inte att bli liknande problem.

Då förlorar LR-databasen kontakten med bilderna. filerna får ett frågetecken o en mörkare ram har jag för mig. Det du fortfarande kan se är de previews som Lightroom skapade vid importen, previewfilen har extension lrcat.

Om du pekar ut vart du har flyttat bilderna så skall det ordna sig självt.
Alternativet är att du skapar om lrcat filen från scratch.
 

perkules

Aktiv medlem
Sådär ja nu har jag, tack vare er, hittat ursprungsfilerna. Det var en riktig pärs! Stort tack alla hjälpen!

Vad kan jag lära mig av det här då? Jo att ha järnkoll på var man lägger bilderna. Att inte flytta på dem utanför lightroom som Erik tidigare nämnt (verkar mkt vettigt). Måste läsa på för att undgå detta nästa gång. För jag måste göra om backup-proceduren till min externa -Seagate hårddisk. Den här gången ska det bli rätt!... förhoppningsvis

Jag har ju era tips och länkar till hjälp.. får försöka sätta igång och banka in ordentligt hur det här programmet fungerar. (Om jag känner mig själv rätt lär det komma fler frågor inom en snar framtid ändå)
Tack återigen!
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har du läst lite tutorials? Finns nån gratis som är bra här nånstans på svenska och på video.
 

perkules

Aktiv medlem
Jo, jag håller på och tittar på lite tutorials på thelightroomlab.com. Men finns det videos mm. på svenska skulle det vara förträffligt att få lägga vantarna på dem!
 
ANNONS