Annons

Nybörjarfråga om gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihopa
Är nybörjare med systemkamera (har en D40x) och har funderingar på gråfilter. Skulle någon kunna förklara tydligt vad gråfilter kan vara bra för, och ifall jag har någon nytta av ett när jag fotar natur, t ex. skärgården eller öppna landskap?

Jag är själv nybörjare på filter och efter att jag ropat in några snorbilligt på Tradera, har jag insett möjligheterna med filter och känner kreativiteten spira.

Gråfilter, eller ND-filter finns i två olika utförande. Dels helt färgat filter eller tonat.

Det helfärgade filtret används i huvudsak för att öka exponeringstiden tex. för att fånga rörelse i en bäck eller ett vattenfall. Det tonade används tex för att mörka himlen när man vill ha jämn exponering i himlen. De tonade filtren brukar vara en glasskiva som sätts i en speciell hållare. Cokin är det dominerande märket.

jag provade att vända det tonade filtret upp och ned när jag fotograferade i vardagsrummet. Solen smet in genam balkongdörren och gav otäcka reflexer i parkettgolvet. Normalt sätt hade reflexen blivit helt utfrätt, men filtret räddade mig.

Ett annat filter du skall satsa på är ett polariseringsfilter. Det är riktigt trevligt i skärgårdsmiljö och tar bort vattenreflexer och för den del även reflektioner i glas.

Tack för den informationen.

Ett gråfilter som jag hittat på Cyberphotos hemsida som verkar intressant heter Hoya Gråfilter NDx4 52mm HMC. Har ingen aning om detta är helfärgat eller tonat, eller om man behöver någon slags hållare åt filtret, men det ser i alla fall inte ut som att det skulle behövas...

Polarisationsfilter har jag redan ett, har tyvärr inte haft speciellt mycket blå himmel sen jag köpte det så att jag kunnat testa det...

Det är ett jämnt färgat filter du tittat på.
Jag skulle nog satsat på ett NDx8 för att få mer effekt och kunna öka exponeringstiden.
Just filter dyker ofta upp på Tradera för en spottstyver när folk byter objektiv. Dessutom är fraktkostnaderna minimala för filter.

Rasmus Pedersen skrev:
Polarisationsfilter har jag redan ett, har tyvärr inte haft speciellt mycket blå himmel sen jag köpte det så att jag kunnat testa det...
Det finns ingen anledning att lämna polfiltret hemma bara för att det är mulet ute. Du kan förstås inte utnyttja att filtret gör blå himmel mörkare blå, men polfilter tar även bort reflexer i alla ickemetalliska ytor. Det gör att man t ex kan "se igenom" glas- och vattenytor trots speglingar. Naturbilder får ofta mustigare färger, då ljusreflexerna minskar.

Dessutom är ju polfiltret gråfärgat och kan därför användas som gråfilter om det kniper.

Olle

ANNONS