Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

tjejenibyn

Avslutat medlemskap
Ledsen om jag drar upp något som diskuterats tidigare men jag har försökt söka på forumet men inte hittat någon info som jag drar nytta av.

Jag har försökt läsa mig till vad det är jag behöver och jag har letat på sidor som digitalkamera.se men det finns en hel djungel med kameror därute och jag vet varken ut eller in. Dessutom vet jag ingenting om tekniska funktioner och annat fotorelaterat.

Så, utifrån följande kriterier, vad bör jag köpa för typ av digitalkamera?

- En någorlunda lättanvänd kamera
- Bildkvaliteten är viktig, jag vill kunna få ut bilder på riktigt fotopapper i stort sett samma kvalitet som med en vanlig kamera.
- Så liten fördröjning som möjligt från det att jag trycker på knappen tills kortet tas
- Att kunna ta actionfoton är inte nödvändigt men vore kul. (och då menar jag inte sport utan jag vill kunna ta bilder av t ex bilar eller folk som rör sig utan att hela kortet består av en mystisk, suddig, klump.
- Som sagt, jag är nybörjare, tänk på det :)
- Jag har inte lust att spendera mer än 5000:-

Hoppas någon kan hjälpa mig. Tack! :)

Canon S1 IS.

Den passar precis i din budget om du beställer den från Technikdiret i tyskland,499Euro inkl frakt.

Jag har tyvärr inte provat kameran själv men skulle jag lägga 5000kr så skulle jag absolut titta på den.

Tack för snabbt svar!

Det sägs att Olympus C-760 Är likvärdig, den är dessutom billigare.

Vad ska man tänka på när det gäller batterier? Är Lithium batterierna uppladdningsbara, eller fungerar det bättre med en kamera som tar vanliga A6?

Olympusen saknar bildstabilisator, och har ett bränviddsomfång som motsvarar 42-420.
Canon kameran är har lite mer vidvinkel 38-380.

Olympus använder xD minneskort dom är dyra, Canon har CompactFlash som är den billigaste sorten.

Lithium batterierna är uppladdningsbara.

Vad har man för nytta av en bildstabilisator och hur påverkas bilderna av brännviddsomfånget/vidvinkel? Har du lust att förklara det i enkla ord för en foto-dummie som mig?

En tumregel är att man när man handhåller kameran inte ska använda längre slutartider än 1/bränvidden.

Alltså på max zoom på båda kamerorna så bör man ligga på 1/400s, så korta tider kräver bra ljus.
Men har man bildstabilisator hjälper den dig att hålla kameran stadigt så du kan gå ner i 1/125 utan att få skakningsoskärpa.
Om man är beredd på att alltid ha med sig stativ så är bildstabilisatorn onödig.

Följande länk förklarar nog brännvidd på bästa sätt
http://www.usa.canon.com/eflenses/lens101/focallength/index.html

Kolla lite bland recensionerna här på fotosidan. Dom kollar jag ALLTID i innan jag skall köpa någonting, det är en bra input.

ANNONS
Götaplatsens Foto