Annons

Nyckelord i Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiona

Aktiv medlem
Jag tänkte börja sortera alla mina bilder i Bridge med nyckelord och så. Nu undrar jag bara hur dessa nyckelord sparas. Jag menar, om jag tar mina bilder på cd eller extern hårddisk och ska kolla nån annan stans, eller i framtiden när jag byter dator... hur gör jag för att få med nyckelorden så jag slipper göra om allt? Finns det nån fil i Bridgekatalogen som man kan kopiera?

Kanske en dum fråga men jag är lite ny på detta.

Eller finns det kanske nåt annat bra/bättre program för just detta med sortering av bilder?

Hur det sparas beror på filtypen. Om det är en jpg, tiff, dng-fil eller annan fil som Bridge känner sig säker på hur den ska bädda in information i så sparas infon i filen. Om det däremot är t.ex. en NEF-fil (råfil från Nikon) så lagras infon i en separat .xmp-fil i samma folder som filen (och med samma namn förutom ändelsen). Om du tittar på dessa bilder på någon annan dator med Bridge ska den klara att läsa infon. Läser du däremot med något annat program beror det på programmet om den klarar det eller inte. Du har större chans att lyckas med andra program om infon är inbäddad i filen istället för som en xmp-fil.

Tack

Tack så mycket för svaret!
Det känns tryggt :) Jag har bara kompaktkamera än så länge så det är mest jpg jag har. Ska visserligen köpa en ny kamera men tror jag inte är redo för systemkameror och raw och sådant ännu.

ANNONS
Götaplatsens Foto