Annons

Nyfiken på Raw-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Då jag bara äger en digitalkompaktkamera som sparar i .jpeg har jag aldrig sett en raw-fil.

Är den mycket större än t ex .tiff?

Varför är den bättre än andra format?

Om någon vill så mejla mig gärna en Raw-fil och förklara hur jag öppnar och redigerar den i Ps CS.

Tack på förhand,

[email protected]

Lasse H skrev:
Är den mycket större än t ex .tiff?
Nej, den är oftast mindre eftersom .tiff filer oftast är okomprimmerade. Det används dock inte förstörande komprimmering för RAW filer, så de är betydligt större än JPEG. En EOS 300D RAW-fil är i regel kring 6Mb, det varierar dock efter motiv, detaljrika motiv ger större storlek och mycket slät himmel ger mindre eftersom det är lättare att komprimmera utan förlust.
Varför är den bättre än andra format?
Eftersom det är sensorns obehandlade rådata, ingen information går alltså förlorad genom kamerans automatiska (å kanske felaktiga) behndling av datan.

Du kan alltså inte direkt "se" en rawfil, det är rådata som måste behndlas för att bli en färdig bild, poängen är att behndlingen överlåts åt fotografen istället för någon automatik som gör kvalificerade gissningar, som ibland kan bli fel, t ex. vitbalansering. Eller så kanske du vill vara "kreativ" och sas. göra "fel" med vett o vilja, precis som man kan göra i ett mörkrum, då ger RAW filen mer handlingsutrymme eftersom all orginaldata finns kvar.

Okej, tack för förklaringen Magnus och tack för bilden Camilla.

En helt ny värld öppnade sig.

Vilken frihet att köra bildbehandling på RAW-filer.

Lyckos er som har "riktiga" kameror.

Snart åker min kompaktkamera ut genom fönstret.

mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto