Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nytt CF minne, funkar inte i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

LindizOchDaniel

Aktiv medlem
Hej, jag köpte ett nytt cf minne på 16gb, i kameran funkar allt som det skall, men jag kan inte föra över bilderna till datorn. Jag får upp en flyttbar disk, men för att använda den skulle jag behöva formatera disken, Windows föreslår FAT32!!!???
Datorn är en bärbar acer travelmate med Vista home premium.

Hur skall jag göra?

Vad har du för kortläsare? Den behöver ibland bytas ut när man kör the latest and greatest i kortväg. Jag har råkat ut för det tre gånger.

LindizOchDaniel skrev:
Hej, jag köpte ett nytt cf minne på 16gb, i kameran funkar allt som det skall, men jag kan inte föra över bilderna till datorn. Jag får upp en flyttbar disk, men för att använda den skulle jag behöva formatera disken, Windows föreslår FAT32!!!???
Datorn är en bärbar acer travelmate med Vista home premium.

Hur skall jag göra?

Den försöker förmodligen sätta upp den på en upptagen diskenhet. Högerklicka på "Dator" och välj Hantera. Klicka sedan på Lagring/Diskhantering. Se om du hittar ditt minneskort i den nedre listan. Om det finns där, högerklicka på diskens namn och välj Ändra enhetsbeteckning... Sätt sedan en bokstav som inte är upptagen av en annan disk. Funkar inte det så vet jag inte... /FW

jimh skrev:
Vad har du för kortläsare? Den behöver ibland bytas ut när man kör the latest and greatest i kortväg. Jag har råkat ut för det tre gånger.

Har du en extern kortläsare kan du testa att avinstallera den efter att ha kopplat från den. Starta sedan om datorn och plugga in läsaren igen. /FW

LindizOchDaniel skrev:
OK! hittade den i diskhanteringen... Kan dock inte allokera utrymmet, kan inte ens formattera den alls...

Du skall inte formatera, bara byta enhetsbeteckning men det kanske inte fungerade... /FW

ANNONS
Götaplatsens Foto