Annons

Nytt hus

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör nikon, att det blev nikons var nog mer en slump men dom passar mej bra i handen och tycker menyerna är bra, samt knapparnas placering och dess ergonomi.

Nikon D800 hade kunnat övervägas om den inte legat som en klump i mina händer, Canon 5D3 känns som gjuten när jag håller den, sådant spelar också in, finns säkert massor som känner tvärtom.

...

Pratade med en kille som är ganska duktig gällande fotande osv. Han sa "Varför tror du canon finns? Om nikon hade gjort bra kameror så hade ingen köpt canons". Kanske är att tag i men vem vet? Så kanske det är.
...

Haha, det resonemanget skulle man ju lika gärna kunna vända åt andra hållet?

Jag tror att vi skall var tacksamma att det finns två stora japanska kameratillverkare som konkurrerar på samma marknad och tvingar varandra att ständigt utveckla bättre prylar till rimliga (nåja) priser. Hade det varit en stor spelare bland en mängd mindre hade det nog sett helt annorlunda ut (dvs sämre). Det har ju framhållits att Scania och Volvo lastvagnars framgångar berott på att de konkurrerat med varandra om samma kunder, arbetskraft och underleverantörer. Är väl samma förhållande för Canon och Nikon.

...

Vilket kör ni med? Varför gillar ni Canon/Nikon?
...

Jag valde Nikon digitalkamera trots att jag tidigare hade ett skapligt system från Canon (kemiskt pre-digitalt!). Anledningen var att när jag kollade runt efter en DSLR runt 2007 så var ju Canons DSLR inte kompatibel med mina gamla canongluggar. Hade jag haft Nikon istället skulle jag kunnat använda de gamla objektiven på en ny Nikon-digitalkamera. Det var anledningen till att jag valde Nikon, de tänkte på bakåtkompatibiliteten och det var ett stort plus för mig.

/Roger

En smaksak.....................

Kör numera Nikon men körde en Canon EOS 40D (16.000 bilder) en rätt skön kamera som dock gav lite "pastelfärgade" nyanser ( ingen "kraft" i färgerna ) Men å andra sidan var dom flesta kamerorna i den generationen lite matta i färgerna ( gäller även Nikon D200 ). När det gäller Canon å Nikon tycker jag man skall skippa instegarna D3100/D5100 å EOS 1100/EOS 600 dessa modeller känns SMÄCK!

Blev en Nikon nu eftersom de har en liten och ljusstark 35:a som dessutom är skarp.
Kört flera Canon innan och äger dessutom en Fuji X100.

Haft Canon 450D samt 600D, både har känts som små löjliga kameror i handen, ska bli skönt att köpa en gedigen kamera :)

Jag började med en d3100 och för mina händer är den himla liten , har även D300 samt D700 och använder batterigrepp till och denna combo passar mej kalas. bäst är väl att låna en kamera så man kan känna innan köp!

Om Nikon hade haft lika bra utbud av hyfsat långa tele till rimliga priser (100-400, 400/5,6 t ex) skulle jag nog inte bytt till Canon när jag köpte min första dslr.

Det kan jag hålla med om, det saknas en del i Nikons utbud vad gäller billigare alternativ på telesidan. Å andra sidan är Canons proffsgluggar ohemult dyra jämfört med Nikon.

Canon 400/2,8 100 000kr
Nikon 400/2,8 78 000 kr

Vänta nu - spola tillbaka bandet ett par varv nu... :)

Det finns ingen information om vad du gillade/inte gillade, saknade/inte saknade hos din förra kamera. Ej heller några uppgifter om vad dina främsta fotoscenarios är. Då har jag lite svårt att se hur man kan göra bra rekommendationer om man inte har ett underlag att arbeta utifrån.

Jag har sett att denna typ av fråga är vanligt förekommande. Lite som att fråga vilken bil jag borde köpa (viss skillnad mellan tex Fiat 500, BMW Z4 och en Volvo V70). Eller om jag skulle fråga vilken ny soffa jag borde köpa (behöver dock en ny soffa så vilken ska jag köpa?)

Sätt dig ner i lugn och ro och tänk lite på vad du kommer att fotografera, vad du gillade med den förra kameran, vad du saknade och så vidare.

ENDA anledningen varför jag köpte min Canon 7D var
* avancerat AF-system
* hög bildserietagning
* 1.6 crop factor

Som komplement köpte jag nyligen en begagnad Canon 5D (Classic) som jag börjar gilla mer och mer (även om den känns lite "gammalmodig" ibland).

Kommer du att videofilma? Är du intresserad av avancerat AF-system och hög bildserietagning? Eller kommer du endast att ta i studio? Bara inomhus? Bara utomhus? Djur? Fåglar? Natur? Landskap? Resor? Några önskemål på vikt och storlek? Vädertätning? Är du som mål att utveckla dig och vill kunna själv ställa in olika saker eller vet du att du alltid bara kommer att vara på gröna rutan? Kommer du aldrig att köpa och använda extern blixt och bara förlita dig på den lilla pop-up blixten (5D har ingen intern pop-up blixt)? Har du några preferenser på vilken typ av minneskort som kameran ska ha? Och så vidare...

Detta är bara ett par exempel på frågor man bör ställa sig, samt även prioritera de olika delarna. Mycket bra att du redan pekat ut ungefärlig budget! När man sorterat ut vad man tänkt använda kameran till och vad man tycker är viktigt så är det mycket enklare att välja kamera.

Jag sammanfogade tråden Canon vs Nikon med denna, då det är onödigt med två nästan likadana trådar från samma TS.

ANNONS
Götaplatsens Foto