Annons

Nytt kamerahus och ev. objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Batmat2.0

Medlem
Lets face it, om ett år, vart står du då?
Troligtvis så kommer du ha tröttnat på D3100 lilla grepp, dåliga iso-egenskaper, lågupplösta skärm, saknaden av knappar och hjul och långsam AF som inte funkar i dåligt ljus. Du köper en D7000.

Hur mycket pengar har du lagt på kamerahus då? Ca 15 000! Känns väl rätt onödigt när du kan få ett schysst paket med en D7000, ett 18-105 VR och en 35 mm 1,8 för samma pris, IDAG!!

Vet att det kan kännas surt i början när pengarna försvinner men i slutändan är det värt det!

Jag gjorde själv felet, idag står jag med en värdelös D3000 som jag betalade dyrt för.

Med tanke på att farsan är fotograf så kommer du troligtvis att utvecklas snabbt, det lägger D7000 en bra grund för.

/Hannes
Tack för svar Hannes!
Jag har faktiskt själv funderat i dom banorna, är d7000 och canons motsvarighet vädertätade?
 

Batmat2.0

Medlem
Vad har fadern har för kamera. Om det är Nikon kan man ju använda hans objektiv ( det kanske finns guldklimpar där ).
Faderns 2 stora guldklimpar är en leika och en gammal nikon f2 (den heter det va? Kommer inte riktigt ihåg). Leika objektiven känns väl inte så jättetroliga.. :) och nikon kameran är från 70 tal så tvivlar på att dom lär ge önskat resultat idag.
 

Batmat2.0

Medlem
D7000 har metallhus, bättre brusprestanda och bättte AF än D90 men till ett pris som ligger 4-5000:- över. D90 tillåter full kompatibilitet med CPU objektiv och däribland alla AF objektiv. d7000 möjliggör även matrixmätning med alla F objektiv fr o m 1959. Det är dock inte så lätt att fokusera manuellt med dagens mattskivor och Dx hus så det blir Live view.

D90 är väldigt kapabel.

På Canonsidan är 40&50D väldigt kapabla och är metallhus med glasprisma och bättre AF än D90, men inte så avancerade som D7000
Information du ger om d7000 och gamla objektiven då fadern min har några såna liggande!
 

Batmat2.0

Medlem
600D ger mycket lite extra utöver 550D som är en mycket bra och prisvärd kamera.
Du får tilt-LCD men tappar sensorn som sätter på/av LCD'n automatiskt.
Du får blixtstyrning off-camera.
Du blir av med ett par tusenlappar till...
...så att du inte kan köpa fler/bättre objektiv för pengarna.
Låter som ett rätt dåligt köp då. Speciellt när 550D troligtvis kommer sjunka i pris då 600an kommer.
 

Batmat2.0

Medlem
Helt rätt. 1000D är en strippad 400D. 1100D är en superstrippad 450D. Skippa!

Bäst canonpris/prestanda får du i en 550D som läget är idag. Fördelen med 550D (mot Nikon D3100) är att alla Canonobjektiv passar och att 550D har både bättre LCD, är lite snabbare, har fler MP, filmar lite bättre.
Ja som det ser ut nu blir det 550D, 50D eller D7000. Troligtvis beror det på hur mycket 550D sjunker i pris i och med att 600D kommer
Ut på marknaden och 500D slussas ut :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Faderns 2 stora guldklimpar är en leika och en gammal nikon f2 (den heter det va? Kommer inte riktigt ihåg). Leika objektiven känns väl inte så jättetroliga.. :) och nikon kameran är från 70 tal så tvivlar på att dom lär ge önskat resultat idag.
Är Nikonobjektiven fasta brännvidder kan de mycket väl vara bra f u motljusegenskaper där modern antireflexbehandling gjort stor nytta. Min personliga uppfattning är då att för att fokusera manuellt f u med live view så är en stor fullformatssökare att föredra. Jag skulle i så fall föreslå att du avvaktar lanseringen av D800 och skaffar en beg D700 som kanske hamnar runt 10.000 beg då. Med denna får du (liksom med D7000, D300, D300s) full funktion på objektiven som de fungerade då plus matrixljusmätning. Av dessa har bara D700 småbilds (Fx, fullformat) format och därmed en avsevärt större och mer lättfokuserad sökarbild.

Har din pappa Leica R eller M optik? Dessa är suveräna. Vill du använda Leica M kan du köpa en beg Leica M8 eller M8.2 för 14-17000:- beg men då har du toppenoptik. Många Leica R objektiv går att använda manuellt eller med Av läget på Canonkameror med adapter. Detta fungerar tack vare EF fattningens korta registeravstånd. Blir förstås manuell fokus och lite inkonsekvent ljusmätning men med digitalteknik kostar inte alternativexponeringar något extra. Annars t ex Sony NEX eller Samsung NX spegellösa kameror med Leica R adapter. Skulle inte ge mig på någon micro 4/3rds dock då vinsten är tveksam - de använder bara 1/4 av bildarean som objektiven är konstruerade att ge och det känns slösaktigt.
 
ANNONS