Annons

Nytt snabbfäste för kameror !

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Funderar på att utveckla ett nytt snabbfäste,men vill höra med er på FS om era åsikter. Hade tänkt mig fästen i klassen Optipod eler motsvarande. Ett fäste för den som är medveten och har en dyr pryl som måste sitta säkert.

Finns det behov av bättre fästen? Isåfall vad behöver förbättras?

Hur anser du att prisbilden är idag?

Plast är idag ett vanligt matrial i komponenter och har lika stor styrka som metall men bättre friktionsegenskaper. Skulle du har förtroende för en kameraplatta i plast?

Vad tror du om marknaden? Finns det intresse för ett nytt fäste?

Tacksam för alla kommentarer

/Jan

Spännande!

Ja, antingen så rättar man sig efter den marknad som redan existerar och gör man det så går man utifrån att ens egen produkt är tänkt att konkurrera med de befintliga. Det kan vara svårt eftersom det redan finns redan etablerade som fungerar tillfredsställande.

Eller så har man en konkret idé/lösning som gör att man riktar sig till samma kundgrupp men med en produkt som erbjuder ngt till dels annat/mer än konkurrenterna. Detta är såklart den idéella situationen.

Som jag betraktar det i detta game så är det viktigt med t.ex en nytänkande teknisk lösning. En lösning som antingen är så bra att den kan tillåtas vara snuskigt dyr eller att den är bra till ett lägre pris än de befintliga konkurrenterna.

Har man en BRA produkt så kan entreprenören själv skapa ett behov på marknaden, även om behovet till stor del i grunden redan är tillfredsställt av andra producenter.

Att kombinera en bra/nytänkande produkt, bra prisbild samt med intentionen att regelrätt skapa ett behov efter den är enligt mig ett säkert kort för succéss... Men också en strategi som kräver mycket på alla plan i processen.

Mvh Niclas,

Jag skulle inte känna att jag litade på ett plastfäste.

Väntar just nu på ett fäste från optipod (Hans håller på att snickra en specialplatta till min storformatsräls). Det verkar inte heller bli många hundralappars skilnad från att beställa något icke skräddarsytt från RRS eller Kirk om man räknar in frakt och moms.

Han nämne också något om att det inte går att ha ren alluminium i fästet då detta skulle nypa fast så att plattan inte kan glida i fästet när man skruvat lös och därför eloxerar man aluminiumen. Dåliga friktionsegenskaper verkar inte vara något problem. Nåväl jag ska väl vänta tills jag fått grejerna och testat också innan jag säger för mycket.

Jag tror att det skulle finnas en marknad för prisvärda plattor och l-brackets som passar till Arca-Swiss systemet. Alla stora tillverkare finns idag i USA och det är dyrt att få hit dem till Europa.

Plast skulle jag inte lita pga att det inte är lika slitstarkt som metall.

Man du har ett styvt jobb om du skall komma upp i samma kvalitet som Really Right Stuff och Kirk.

Jag använder arca-fäste och ser väl eg inte att det finns behöv av något bättre. Det finns ju olika tillverkare av arca-kompatibla fästen och det som varierar är ju säkerhetsfunktionen, om plattan inte fästs ordentligt så ska ju inte kameran glida ur fästet.
Det som saknas är en bra svensk distributör (eller tillverkare) av arca-plattor så att man slipper betala 300kr i frakt för en ynklig liten bit aluminium.
Sen är ju priset rätt "tilltaget", förstås. En bit fräst aluminium som säkert tar en minut för en NC-fräs att fixa kostar 400-500kr. Men vill man vara fin... :)

Om jag skulle känna förtroende för en platta i plast beror på utformningen. Rent generellt har jag inget emot plast och plast kan bara mycket starkt, men det är inte alltid bäst.

Vad jag har hört/läst så sitter RRS och Kirks snabbfästen som berg och Optipods ska vara bättre.

Framför allt så verkar Hans Ohlsson på Optipod ta väldigt seriöst på att lösningen skall passa just dig. Inget problem att göra speciallösningar ifall man har en ovanlig kamera och i och med små serier så blir det inte nödvändigtvis dyrare.

Jag faxade honom en skiss på min kameraräls varpå vi diskuterade befintliga alternativ varpå han även spånade vidare på skräddarsydda lösningar. Det slutade med att jag skickade ner rälsen till min storformatskamera längs vilken han nu monterar en fästskena längs hela skenan.

Hejsan
Mina erfarenheter av Optipod är mycket bra, stabilitet och passform i toppklass.Har det bla på mitt tunga Canon EF 300 2,8 L och nog sitter det stabilt så det räcker och blir över. Jag rekomenderar verkligen Hans Olssons Optipod, mycket trevligt bemötande när man ringer honom också.

Mvh
L-G

Jag kör också med Optipod. Har bland annat specialfästen för de längre teleobjektiven där foten till objektiven har blivit modifierade för bästa stabilitet.

Ska få en L-bracket skickad till mig snart för att prova till min kamera.

Hans Olsson som står bakom Optipod är dessutom mycket trevlig och kunnig. Tyvärr har prisets höjts de senaste åren men är väl ganska lika konkurrenterna antar jag.

matnyttige skrev:
Jag kör också med Optipod. Har bland annat specialfästen för de längre teleobjektiven där foten till objektiven har blivit modifierade för bästa stabilitet.

Ska få en L-bracket skickad till mig snart för att prova till min kamera.

Hans Olsson som står bakom Optipod är dessutom mycket trevlig och kunnig. Tyvärr har prisets höjts de senaste åren men är väl ganska lika konkurrenterna antar jag.

Jag har också bara hört positivt om Hans i Vintrosa och hans verksamhet. Hans kunder verkar vara nöjda och lovordar honom. Det finns ingen anledning att då lägga sig i samma segment utan hitta ett kompletterande. Är det att göra mer exklusiva (läs dyrare) eller billigare fästen.

Är det billigare så pratar vi nog annat material som plast med större ingångskostnad och lägre detaljpris alltså en volym-marknad kombinerad med ny lösning som baserar sig på materialets egenskaper i förhållande till metall.

Kan tänka mig ett fäste av höghållfast polymert material som ger hög nogrannhet och styrka, liten vikt.

Vilka lösningar skulle du tycka var bra på ett fäste?
/J

Jag använder Hans Olssons snabbfäste som jag tycker fungerar utmärkt,Hans levererar bl.a.fästplattor anpassade till objektivets storlek.
Hans är dessutom trevlig att ha att göra med.

jansta skrev:
Vilka lösningar skulle du tycka var bra på ett fäste?
/J
Jag anser att det inte får vara något glapp om man använder ett snabbfäste. Men även att det sitter smidigt på kameran är en fördel. Har specialfästen till Canon 20D, Mamiya6 och Contax G2 (det senaste till salu).

ANNONS
Götaplatsens Foto