Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

*Objektiv* Bas komination för nybörjar/hobby

Produkter
(logga in för att koppla)

Ehrs

Ny medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa ett objektiv,men är osäker på vad jag vill köpa.

Jag använder en Canon 400d
och som objektiv använder jag ett standard objektiv 28-90 från en Canon Eos300.Tycker dock inte att det blir så bra bilder med det objektivet och att det inte är så ljuskänsligt.
Stämmer det och isåfall varför?
För visst ska man kunna använda det till min digital kamera?
Jag har funderat först och främst på om jag ska köpa ett

Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 DG Super Macro II För Canon
eller
Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 Apo DG Macro till Canon

Vad skiljer dom egenligen åt. Macro funktionen är bättre på den ena?Är det värt att lägga dom hundralapparna för att få det som den dyraste av dom två erbjuder?

Om det är ett 70-300 med macro, vad betyder det att jag kan ta för sorts kort?Blir det lika bra bilder som om man har ett macro objektiv? Påverkar det bildresultatet något med den funktionen?

Jag har också funderat på om det kunde vara skönt att ha ett 18-200 objektiv,smidigt och enkelt. Och så är det trevligt att få så mycket för pengarna som möjligt men utan att kvaliten försämras nämnvärt.Kanske blir svårt att få dom två att gå ihop?
Men har hört att det blir mycket sämre bilder om man har så långt hopp på zoomen.Stämmer det?

Annars funderar jag på om det kanske räcker om man köper ett:

Sigma 55-200/4-5,6 DC till Canon

och sedan kompletterar upp med ett 18-55 senare och kanske ett fast objektiv för porträtt senare.
Vad är den bästa bas kombinationen för en allround nybörjar fotograf.
Eftersom nu närr det det är sommar och jag ska ut och resa fundrar jag iaf på ett zoom objektiv först. Men vad är mest prisvärt?

Eller är det bättre att köpa Canons original objektiv?

Canon Objektiv Ef 75-300/4-5,6 III

Canon Objektiv Ef 75-300/4-5,6 III Usm

Många frågor,men har svårt att besluta vad som är bäst. Tacksam för alla råd och tips som kan göra valet lite enklare för mig :)
Mvh

Susanne Gunnarsson

Senast ändrad:
Jadu.. inte lite frågor du ställer... :) skall försöka hjälpa dig lite.

28-90 vet jag inte om det är ljuskänsligt eller ej, det borde ju stå på objektivet vilken som är största bländaren på det. Eftersom det passar till din gammla EOS kamera så passar det även till din nya 400D.

Ang objektiven du listar så är det ju ganska "enkla" objektiv. Man får ju som bekant det som man betalar för. Objektiv är i särklass den viktigaste faktorn för en tekniskt perfekt bild, kamerahuset är tämligen oviktig. Naturligtvis är fotografens kunskaper och känsla viktigast, men hur bra du än har komponerat en bild så blir den ju inte bättre än vad objektivet kan prestera.

Vilket som är bäst av dessa objektiv vill jag inte yttra mig om, där hänvisar jag dig istället till Fotosidans egna recensions bank där massor av människor har skrivit recensioner om respektive objektiv, länk nedan:

http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=10

Ett zoom objektiv är en kompromiss, så är det bara. Dagens zoom är iof väldigt bra och vissa kanske tom likvärdiga med respektive fasta objektiv, men ju mer zoom du har på objektivet, detsto mer måste kompromissas.

Ett fast objektiv behöver bara vara perfekt på en enda brännvidd och kan därför specialanpassas just för den brännvidden och man kan i regel göra ett lite ljusstarkare objektiv utan att det blir för dyrt. Zoomarna skall klara otroligt många brännvidder och därför blir det ju kompromisser. Ett super zoom som tex 70-300 kan ju inte rimligtvis bli bra såvida det inte kostar mycket pengar.

Canons billigaste zoom tele i "L" klassen, alltså deras proffs segment heter EF 70-200 4L, den har alltså mindre zoomomfång än 70-300 objektiven men kostar över 6 000:- detta objektivet har också "bara" bländare 4 men dock genom hela registret.

Deras motsvarighet med bländare 2.8 som då är ljusstarkare kostar 13.000:-, fortfarande bara 70-200 i brännvidden.

Det går alltså att göra bra zoomar, men det kostar ganska mycket och zoomomfången är mindre.

Jag tycker att om du har möjlighet så ta med dig kameran till en färsäljare och prova ta lite bilder med objektiven. Sitt sedan hemma i lugn och ro och granska bilderna och avgör sedan vilket du tycker är bäst.

Men om du vill haett riktigt bra objektiv så rekomenderar jagett begagnat Canon EF 70-200 4L, Det kostar givetvis mer än dom objektiven du spekulerade på, men om du letar så blir det inte dubbla pengen i alla fall.

För framtiden kan ett begagnat Canon EF 17-40 4L vara ett bra kompliment istället för 18-55, kostar även det någon tusenlapp men för pengarna är dessa två objektiv ganska outstanding.

Betänk nu att jag har iof ganska höga krav på kvaliten och jag har full respekt föratt alla inte har samma fetish, så om du känner att kvaliten är fullt tillräckligt med dina exempel så köp dom! men mina två exempel ger dig ultimata objektiv som också är "billiga" med tanke på vad du får! Lycka till

Nästan alla de objektiv du nämner börjar vid 70 mm.
Som allround och reseobjektiv skulle jag defenitivt sakna vidvinkel.
Som ett basobjektiv skulle jag rekomendera en normalzoom som börjar på 17-18 mm.

De tre jag tittade på var dessa.

1. Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF).

2. Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro.

3. Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro.

Jag valde alt.3 pga. av det större omfånget och den korta närgränsen.

/Thomas

Jag håller med Thomas om att ditt första objektiv bör vara en vidvinkel zoom, Måste säga att du har rätt så snäv budget med tanke på kamerahus.

Och ja ditt 28-90 är väldigt ljussvagt i billig L klass nästan.

Ett 17-70 skulle nog passa dig bra, kolla begagnat marknaden. Gällande tele zoom så är nog de bästa alternativet ett 70-200 F/4 för 5000 kr begagnat

ANNONS
Götaplatsens Foto