Annons

Objektiv för båtfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett lämpligt objektiv för att fota exempelvis kappsegling
Funderar på ett 300/4.
Dock torde det vara ovärderligt med antiskak varför jag även sneglat på 70-200 VR
Dock tycker jag att det är VÄL dyrt.
Helst skulle jag vilja hitta något bra nytt eller begagnat kring 8000:-
Vad rekommenderar ni?

Åker till Thailand i November. Bör jag se mig om efter objektiv där?

/David

har du tänkt att fota från land eller ifrån båt, ska du fota från båt så kan det bli svårt med ett fast objektiv.

Båtar...

Hej. Jag fotar mkt. på och ved sjön. Aksionsfoto fra seglats är en utfordring. Man bör ha en låg kameraposition för at fota en segelbåt i le på pinkryss.
Massa glitter från sjö och vågor skapar lätt partsiell överexponering. Polarizer är ett måsste. Filtret själer ljus, gärna 2 stop. Snabba endringar i avstånd, och begrensning med egna förflyttningar......
Ja, da änder jag upp med råd om zoom 70-200/2.8
Sigma har ju en sådan med HSM, den är bra för pengarna. Jag sålde just min för utbyte med Canons 70-200/2.8 IS , inte vet jag varför :))
mvh Erik J

Bilagor

• rorkultcaptle.jpg
    rorkultcaptle.jpg
    37.1 KB · Visningar: 351
Jo, det kommer att bli både från allehanda flytande plattformar och land.

Kanske ett vanligt 80-200/2,8 med converter är det smartaste alternativet..

Ett annat alternativ är Sigma EX 100-300/4,0. Inte alls tokigt. Jag fotade vindsurfing förra veckan och då hade det nog varit en perfekt zoom.

Att fotografera från en båt måste vara ett exempel då IS verkligen är bra att ha.

Jag röstar på 70-200VR.

/kent.

Fotade en del matchracing i somras (http://www.carlssonfoto.se/port_segling/index.php), bl.a. från en RIB-båt. Använde två kameror med 70-200/2.8 (utan IS) på ena och 17-35/2.8-4 på den andra.

IS hade jag inte haft nytta av när jag fotade från båten eftersom jag ändå hamnade på tider snabbare än 1/1000.

Hade jag varit du så hade jag satsat på 70/80-200/2.8 + polfilter.

Zoso skrev:
Att fotografera från en båt måste vara ett exempel då IS verkligen är bra att ha.

Jag röstar på 70-200VR.

/kent.

VR är owerkill i en båt mitt på dagen. VR är bra mot småskakningar som man åstakommer själv men knappast för den amplitud som det är på vågorna på sjön. VR är bra inomhus eller i en kyrka med skum belysning under vigselakten. Då kan den rädda ett antal bilder.

Vid foto från land så skulle jag satsa på ett Sigma 50-500mm/f=4-5,6

Hej!

70-200 anser jag likt många andra vara idealisk för kappsegling/matchracing, speciellt från båt.
Skulle inte vilja vara utan IS,VR, då man inte enbart kappseglar i vackert väder. Du kommer säkert använda objektivet till annat bildskapande också, så jag tycker nog du ska fundera på VR (priset till trots).

Mvh / Peter

Bilagor

• 7323-web-small.jpg
    7323-web-small.jpg
    64.1 KB · Visningar: 235
Jag har idag för första gången hållit i 80-200/ 2,8 resp 70-200/2,8 VR.
Det är svårt att sticka under stol med den senares smidighet avseende formatet.
Nåväl det får nog bli en 80-200 i väntan på att VR dyker upp på begagnatmarknaden.

Tack för alla engagerade kommentarer!

/David

ANNONS
Götaplatsens Foto