Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Contax skrev:
En petitess kanske...men var har du sett att utställningen heter "Street Photography"? "Svartvit höst" står det på modernas hemsida... Kan för övrigt rekomendera utställningen å det varmaste! Över 200 fotografier, så ta god tid på er ;-)

I tidningen FOTO.

Jag försöker mig på gatufoto med jämna mellanrum, tycker dock att det är lite läskigt att peka kameran mot främlingar. Men det är också de bilderna som blir bäst, när de väl lyckas. Det är lite lättare utomlands, i länder där man är så annorlunda att folk tänker att man är en dum turist.

Vad gäller objektiv är min favorit 50mm, men jag har blivit nöjd med en annan bild med 28 mm också, som den här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=510985&target=_blank

Som redan har sagts mer än en gång i den här tråden är vidvinkel intressant för gatubilder eftersom det tvingar en att komma tätt inpå situationen, och om man lyckas tror jag att bilden ofta blir mera levande.

sMitternacht skrev:

..."Som redan har sagts mer än en gång i den här tråden är vidvinkel intressant för gatubilder eftersom det tvingar en att komma tätt inpå situationen, och om man lyckas tror jag att bilden ofta blir mera levande".

Tycker jag med,
"gatufoto" är nära-fotografering,
att vara nära och närvarande...
och då är det är normal till vidvinkel som gäller...
Tycker jag :)

Här är en bild med 15 mm ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=420365&pf=60740

Då ÄR man nära! :)
Men,
15 mm kanske inte är perfekt för Gatufoto, men det är i alla fall spännande att prova! :)

Tror nog också att vidvinkelobjektiv är mkt lämpat för gatufoto. För du får ju in mer element i bilden som kan visa samspelet mellan olika saker på ett helt annat sätt än om du m ett teleobjektiv zoomar in och ej ser omgivningen. Det är ju just omgivningen och situationen som är det intressanta i gatufoto.

MEN det är lite läskigt måste jag säga. Hade mitt vidvinkelzoom på när jag tog bilden på tjejerna vid macken och nog tog jag då den lääängsta brännvid jag kunde (22 mm) för att slippa gå ännu närmare. Man är väl lite feg ännu...

(Obs, 22 mm blir x1.6 = 35 mm på min kamera.)

Mitt första gatufoto. Jag står cirka 1 meter från damen till vänster och ingen hörde när min stora mellanformatare tog kortet...

Bilagor

• street.jpg
    street.jpg
    40.5 KB · Visningar: 225
Ser inte ut som att jag får länken att fungera..

Det är hur som helst ett Canon 50mm f/0,95..

Den hade jag gärna testat på min Hexar RF!!:)

Mvh Niclas,

Bilagor

• canon50aförwebb.jpg
    canon50aförwebb.jpg
    47 KB · Visningar: 210
Niclasfoto skrev:

Det får vara ett ombyggt ett då för i orginal passar det bara på Canon 7 och Canon 7S:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/s/data/s_50_095.html

Jag har dock läst att den skall gå att bygga om till M-bajonett..
(Fast då jag har en Canon 7 så hoppas jag att så få som möjligt blivit ombyggda - för nån gång så kanske jag skulle kunna råka få tillräckligt med pengar över för att kunna leta efter ett :)

Mvh,
Anders

andgi skrev:
Det får vara ett ombyggt ett då för i orginal passar det bara på Canon 7 och Canon 7S:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/s/data/s_50_095.html

Jag har dock läst att den skall gå att bygga om till M-bajonett..
(Fast då jag har en Canon 7 så hoppas jag att så få som möjligt blivit ombyggda - för nån gång så kanske jag skulle kunna råka få tillräckligt med pengar över för att kunna leta efter ett :)

Mvh,
Anders

Ahaa, ja då var det ett ombyggt då som jag hittade på blocket. Det satt på ett hus med Leica M,fattning.

Tack för klarhet.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:

Mvh Niclas,
Ja, risken är väl bara att du skulle bli ganska besviken, det var/är inte så skarpt och kontrasten är inget vidare. Det var ganska omskrivet på sin tid i fototidningar, det var ju världsrekord i ljusstyrka - och det är det väl fortfarande om än tangerat???
Men det är en väldigt speciell glugg och som sagt lämnar det en hel del i övrigt att önska optiskt.
Us

Sonnaren skrev:
Ja, risken är väl bara att du skulle bli ganska besviken, det var/är inte så skarpt och kontrasten är inget vidare. Det var ganska omskrivet på sin tid i fototidningar, det var ju världsrekord i ljusstyrka - och det är det väl fortfarande om än tangerat???
Men det är en väldigt speciell glugg och som sagt lämnar det en hel del i övrigt att önska optiskt.
Us

Hehe, ja tanken har inte ens slagit mig att det skulle vara ngn optisk höjdaroptik.

Men helt klart intressant som "klenod"..

Den spontana tanken var att köra t-max 3200 och den i dunkla & rökfyllda lokaler...

Mvh Niclas,

Därför att iso-3200 är rätt högt. Kontrasten, kornet eller något annat kanske gör att den är väldigt svåranvänd.

arvro395 skrev:
Därför att iso-3200 är rätt högt. Kontrasten, kornet eller något annat kanske gör att den är väldigt svåranvänd.

Aha, ja men i rätt situation så tror jag säkert att den kombinationen är användbar. Sedan så är det ju så att allt bottnar i vad man förväntar sig..

Det jag hade testat hade varit att köra kanske en ISO 800 film som 3200, med öppen bländare och sedan framkalla rättså hårt med lite vild agitering.. allt för att pressa filmen till sin gräns. Det skulle helt klart kunna bli härliga resultat med snävt skärpedjup och tryckande hög kontrast.

Men visst fungerar detta också med f/1,4 som ju också det är fin ljusstyrka.. Hade bara varit så kul att köra det på en sådan klenod..

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto