Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för skidfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Malinco

Ny medlem
Har ni tips på objektiv till Sony a6000 för att fota skidåkning/sport? Kan man få en bra objektiv till det ca 10000?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Finns inget objektiv specifikt för skidåkning och skidåkning kan betyda lite olika. Om jag vore dig skulle jag köpt en för fullframe 35mm till att börja med. Då har du den också om du uppgradera kamera framtiden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
70-200 är ett vanligt zoomomfång som säker funkar fint till mycket skidfoto.
Utomhus är det ofta tillräckligt ljust för att klara sig med lite mindre bländaröppning.

Jag kan inte Sony, men motsvarande, exempelvis 70-200/4 L, för Canon kan du köpa begagnad för kanske 4 000.

Men det finns också mycket fint skidfoto med betydligt kortare brännvidd. Det beror på vad du tänker att du vill få med i bild.
 

ztenlund

Aktiv medlem
70-200 är ett vanligt zoomomfång som säker funkar fint till mycket skidfoto.
Utomhus är det ofta tillräckligt ljust för att klara sig med lite mindre bländaröppning.

Jag kan inte Sony, men motsvarande, exempelvis 70-200/4 L, för Canon kan du köpa begagnad för kanske 4 000.

Men det finns också mycket fint skidfoto med betydligt kortare brännvidd. Det beror på vad du tänker att du vill få med i bild.
Sony har ett 70-200/4, men då får man nog expandera budgeten en del jämfört med Canons utan IS.
 

acke

Avslutat medlemskap
Om det handlar om längdskidor så klarar man sig ofta med en normalzoom. 10000:- räcker till en riktigt bra sådan.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag använder the holy trinity.
17-35 ibland o här använder jag objektivlock.

24-70
70-200
Dessa har jag bara motljusskyddet på, filter på alla men det är inte så viktigt.
Nån gång har jag råkat smeta ner filtret med läppcerat o plockat av det till kvällen.

Vilket jag använder för dagen beror på vilka bilder jag tror att jag skall fånga.
I lördags användes 70-200 1/800s bl 3,5-4, autoiso100-125 under soligt vinterväder. Så ljusstarka objektiv är inte kritiskt om man fotograferar i bra ljus.
Favoriten är helt klart 24-70 men också 17-35 vid offpist.
Högfartsbilder 70-200.

Längd på fjället, då hade jag valt 24-70 eller 17-35 för att få med panoramakänslan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag använder the holy trinity.
17-35 ibland o här använder jag objektivlock.

24-70
70-200
Dessa har jag bara motljusskyddet på, filter på alla men det är inte så viktigt.
Nån gång har jag råkat smeta ner filtret med läppcerat o plockat av det till kvällen.

Vilket jag använder för dagen beror på vilka bilder jag tror att jag skall fånga.
I lördags användes 70-200 1/800s bl 3,5-4, autoiso100-125 under soligt vinterväder. Så ljusstarka objektiv är inte kritiskt om man fotograferar i bra ljus.
Favoriten är helt klart 24-70 men också 17-35 vid offpist.
Högfartsbilder 70-200.

Längd på fjället, då hade jag valt 24-70 eller 17-35 för att få med panoramakänslan.
Precis!
Val av brännvidd är alltid situationsberoende.
Fotboll skiljer det mycket mellan 5, 7 och 11-manna.
Skidor skiljer såklart om man är publik och står utanför avspärrning, eller om man är en i gruppen. Osv.
Framförallt skiljer det

Trådfrågan är alltså alltför generellt formulerad och behöver preciseras.

Ett bra sätt att angripa frågan är att referera till exempelbilder och ta reda på vilka objektiv som använts till dessa.
 

Prauter

Aktiv medlem
Som många andra har sagt beror det lite på vad du menar med skidåkning. Om du är ute och åker själv och det alltså handlar mer om "semesterfotande" så skulle jag satsa på en flexibel zoom av något slag. Det är inte kul att släpa på för mycket utrustning om man inte bara är ute efter att fota. Ibland behöver du lång brännvidd för att avstånden kan bli ganska stora i en skidbacke, men ibland vill du ha vidvinkel för att fota utsikten.

Det objektivet du har är ju inte direkt vidvinkel, så jag hade kanske valt ett 17-70/2,8 från Tamron eller 18-135/3,5-5,6 från Sony. Du skulle också kunna gå på 18-200ish, men det blir ju välidgt likt vad du redan har. Ljusstyrkan är ju inte avgörande när det handlar om just skidåkning (åtminstone inte alpint) men den kan ju bli viktigare vid annan sport.

Du nämner ju även sport och som åskådare brukar lång brännvidd vara avgörande då man ofta befinner sig en bit bort. Men en a6000 har ju 25mpix så då kan man ju ändå beskära ganska mycket i efterhand. Jag hade då behållit objektivet du redan har och försökt utvärdera om det begränsar dig. Hade du velat zooma in lite till? Bra då vet du att du vill ha längre brännvidd. Blir bilderna oskarpa? Bra, då kanske du vill ha högre ljusstyrka eller bara ett bättre objektiv rent optiskt.

Lycka till!
 

HåG

Aktiv medlem
Jag kommer under nästa vecka att fota min första längdskidtävling. Elljusspår och kväll så jag har tänkt ta med 70-200/2,8 Vet inte hur nära man får vara nu i Coronatider och tror mig behöva zoomomfånget för att få till flera bilder från samma plats.
Tänker ta med ett fast 50/1,8 också. Visst är snön vit men belysningen är nog dålig tyvärr.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag kommer under nästa vecka att fota min första längdskidtävling. Elljusspår och kväll så jag har tänkt ta med 70-200/2,8 Vet inte hur nära man får vara nu i Coronatider och tror mig behöva zoomomfånget för att få till flera bilder från samma plats.
Tänker ta med ett fast 50/1,8 också. Visst är snön vit men belysningen är nog dålig tyvärr.
Använd blixtar
 

PMD

Aktiv medlem
Finns inget objektiv specifikt för skidåkning och skidåkning kan betyda lite olika. Om jag vore dig skulle jag köpt en för fullframe 35mm till att börja med. Då har du den också om du uppgradera kamera framtiden.
Ett 35mm-objektiv går förstås att fotografera skidåkning med, men man måste vara ganska nära skidåkaren för att få bra bilder, och det kanske inte alltid går. Ett zoomobjektiv är mer flexibelt. Jag föreslår ett 70-200mm, åtminstone till att börja med.
 

HåG

Aktiv medlem
Jag tycker inte att man som fotograf skall störa idrottsutövare och det gör man med blixt. Jag har visserligen sett flera riktigt bra bilder där man använt blixt. Men om jag själv var idrottare och fick en blixt rakt i ansiktet tror jag inte att jag varit så glad. Kanske tänker jag fel, är lite avundsjuk på några av bilderna jag sett men skulle min blixt göra att skidåkare kör omkull vore det en katastrof. Även om inte det värsta händer så räcker det att idrottare blir störd eller irriterad på mig för att kunna ställa till problem i framtiden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag kommer under nästa vecka att fota min första längdskidtävling. Elljusspår och kväll så jag har tänkt ta med 70-200/2,8 Vet inte hur nära man får vara nu i Coronatider och tror mig behöva zoomomfånget för att få till flera bilder från samma plats.
Tänker ta med ett fast 50/1,8 också. Visst är snön vit men belysningen är nog dålig tyvärr.
Aj då, ja det kan ju bli riktigt kasst ljus. Inte bara mörkt utan också i konstig färg. Kanske också tråkiga skuggor i åkarnas ansikten.

2,8 och höga ISO fixar biffen!

Om du skjuter i jpg kan det eventuellt bli läge att hantera vitbalans i kameran.

Jag skulle, precis som föregående talare, lämna blixten hemma.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tycker inte att man som fotograf skall störa idrottsutövare och det gör man med blixt. Jag har visserligen sett flera riktigt bra bilder där man använt blixt. Men om jag själv var idrottare och fick en blixt rakt i ansiktet tror jag inte att jag varit så glad. Kanske tänker jag fel, är lite avundsjuk på några av bilderna jag sett men skulle min blixt göra att skidåkare kör omkull vore det en katastrof. Även om inte det värsta händer så räcker det att idrottare blir störd eller irriterad på mig för att kunna ställa till problem i framtiden.
Är man orolig kan man alltid fråga åkarna /arrangören innan.
Men du slår inte blixten rakt i nyllet.
Den kör du via radio från sidan.
Eller häng upp en pannlampa uppifrån /sidan.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ett 35mm-objektiv går förstås att fotografera skidåkning med, men man måste vara ganska nära skidåkaren för att få bra bilder, och det kanske inte alltid går. Ett zoomobjektiv är mer flexibelt. Jag föreslår ett 70-200mm, åtminstone till att börja med.
Det var ju inte specificerat vad för typ av bilder det var men motsvarade 50mm är väl bra start för lite olika saker.

hade helllre sett svartvita bilder från ander Petersen bakom kullisnerna på skidåkare än dessa vanliga bilder från TT
 

HåG

Aktiv medlem
Trots liten eller ingen erfarenhet tror jag att Malincos Zoomobjektiv funkar bra om det är dagsljus. Visst vill man ha kortare skärpedjup kan man behöva uppgradera. Mycket skidåkning på nedför och längsmed sker individuellt så skärpedjup är nog inte lika viktigt som inom andra sporter.
(Min erfarenhet baseras på fotboll)

(Jag tänkte använda en led lampa och fota i RAW för att försöka få bra bilder i mörkret.)
 
ANNONS