Annons

objektiv fråga

Produkter
(logga in för att koppla)
tack för alla svaren. nu gäller att övertala :)

Dock så tycker jag personligen tycker jag 35mm är grymt bra lins.
Men ska man fotografera där man inte kan röra på sig så är 35mm dålig:)

ja kanske är bästa alternativet.. att ha med sig två objektiv..
Ändå jag som får bära allt ändå :)

Så ett 70-300mm kanske är ett bra val?

Är den bara ljusstark nog för era ändamål så är det ett bra val. Kika annars på 70-200 F4. 70-300 är dessutom halva priset samt mindre och lättare. Och eftersom ni har likadana kameror så välj det som även du kan ha bäst användning av :)

Jag tycker att ni har nått en konstig slutsats i den här tråden.

Var inte ursprungsläget att ni fotar på amtörnivå som en hobbygrej? Och hon gillar inte att byta objektiv. Att därifrån ta klivet till kompaktkamera är ju lite förhastat i min mening. Det finns väl tusen anledningar att använda sig av en systemkamera även om man alltid har samma objektiv? För mig var den största anledningen till systemkamera att jag ville att kameran skulle ta kortet när jag trycker på knappen (utan märkbar fördröjning).

Jag hade absolut sagt att 18-200 eller 18-300 är det bästa valet! Det är ju skitsnack att det är dålig bildkvalitet. Det kanske inte är LIKA skarpt som ett objektiv utan det zoomomfånget, men det kommer absolut duga till det mesta, och det kommer inte vara någon märkbar skillnad mot det 18-55 som hon använder idag. Så är ni nöjda med bildkvalitén som den är, innebär ett superzoomobjektiv bara just ett större zoomomfång.

Jag hade absolut sagt att 18-200 eller 18-300 är det bästa valet! Det är ju skitsnack att det är dålig bildkvalitet. Det kanske inte är LIKA skarpt som ett objektiv utan det zoomomfånget, men det kommer absolut duga till det mesta, och det kommer inte vara någon märkbar skillnad mot det 18-55 som hon använder idag. Så är ni nöjda med bildkvalitén som den är, innebär ett superzoomobjektiv bara just ett större zoomomfång.

Nikon 18-200 är ett ganska "okej" objektiv. Inte "bra" på något men acceptabelt på det mesta. Skärpan är inte på topp men räcker till för det mesta. Ljusstyrkan är inte heller mycket att hurra för, men inte sämre än många andra zoomobjektiv. Det som jag tycker är sämst med den är distorsionen, men fotar man inte fyrkantiga saker som byggnader eller tavlor så märker man inte av den. Nikon 18-300 däremot är riktigt sorglig på 300 mm.

om jag nu hoppar tillbaka till objektiv frågan IGEN :)

så såg jag Nikon AF-S 28-300/3,5-5,6 G ED VR VS Nikon AF-S DX 18-300/3,5-5,6G ED VR

Sen titta jag på Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II

Och som jag sa förut då så är det på amatör nivå.. kul grej hobby..

Men vilket av dessa vinner jag mest på..

Har inte kolla på andra märken än Nikon, tips är alltid välkomna.

vinner kanske är fel ord.. tänkte mer vilket jag får ut mest av..

Dock så 18-200 verkar fått ett bättre betyg än 18-300
Ska ta o åka kolla på ett 18-200 känna lite på det:)

28-300 är ett FX-objektiv. så det är onödigt stort och dyrt till en D7100. 18-200 ger nästan exakt samma bildvinkel på DX som 28-300 på FX.

Jag tror att det finns två objektiv som inte har nämnts i denna tråden som skulle kunna vara det man vill ha. Det första är nikons 18-300/3.5-6.3. Det är det nyare och mindre men som tappar lite ljusstyrka på 300 mm, 6.3 istället för 5.6. Det är betydligt mindre och därmed lätthanterligare. Det andra är Tamrons 16-300/3.5-6.3. Det har den stora fördelen att ge mer vidvinkel, något jag uppskattar mycket och en stor anledning till att jag oftast använder 16-85 på min D7100.

Skulle jag välja ett objektiv med mer zoomomfång idag skulle det stå mellan de två.

En kompaktkamera har inte sensorstorleken, af-prestanda, snabbheten och valfriheten. Inte aktuellt enligt min åsikt.

Ett Nikon 18-105, eller de något lite lite vassare 18-140 skulle jag ta alla dagar i veckan. Till allround kör just jag 18-105. Fotar hundar, lite motocross osv, och jag är supernöjd för va det levererar vs pengarna.

De som inte tycker om att byta objektiv är ofta osäkra på själva förfaringssättet. Ett tipas är att övertala din hustru att byta ett antal gånger i hemmets vrå så kanske hon ändrar attityd, när hon inser att det faktiskt
R ganska enkelt.

ANNONS
Götaplatsens Foto