Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

objektiv fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria Högberg

Aktiv medlem
Hej!
nu kommer några dumma frågor från mig igen.

Ska eller bör man helst ha samma märke på objektivet som på kameran?

En fråga om film oxå.(färgfilm)
Vad blir skillnaden på de framkallade bilderna om jag har fotat ute med 200 film & 400 film?
Jag har nämligen en 400 film som bör förbrukas o jag är sugen att knäppa lite bilder ute på barnen,

Maria Högberg skrev:
Hej!
nu kommer några dumma frågor från mig igen.

Ska eller bör man helst ha samma märke på objektivet som på kameran?...
Spelar såvitt jag vet ingen roll så länge det är samma fattning på kameran som på objektivet.

...En fråga om film oxå.(färgfilm)
Vad blir skillnaden på de framkallade bilderna om jag har fotat ute med 200 film & 400 film?
Jag har nämligen en 400 film som bör förbrukas o jag är sugen att knäppa lite bilder ute på barnen,
Knappt märkbart skulle jag säga. Beror visserligen på vilken sorts film det är, men om de är av samma typ (Fuji Superia t.e.x.) så bör det inte bli så stor skillnad.

Det är rätt liten skillnad mellan 200 & 400 film men är ljuset svagt så är det en fördel med 400.

Tycker att oftast Fuji film ger mindre korn än Kodak.

Glöm inte att förvara filmen i kylskåpet så håller den längre.

Barn växer fort så snåla inte med bilderna :)

// Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto