Annons

Objektiv motsvarande Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag har har ett "Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM" sedan ett par år tillbaka, och har använt detta som standardobjektiv. Det har fungerat utan anmärkning tidigare men nu fungerar dess autofokus mer eller mindre inte alls, den "hackar" fram ohyggligt sakta och jag har inte tid att ägna flera minuter åt att fokusera om.

Nu undrar jag om det finns någon värdig motsvarighet till detta objektiv? Det hade inte skadat om det var ljusstarkare då jag ägnar en del tid åt konsertfoto och det vore ett plus i kanten om objektivet dög till även detta. Har inga problem att gå upp en hel del i pris om objektivet är ljusstarkt.

Skall passa fullformat.

Tar tacksamt emot all form av tips!

Mvh // Lena V.H
 
Jag funderar mest över om prisskillnaden är motiverad för min del, L-objektiv och fast bländartal i all ära, men det är ju något sämre omfång och betydligt dyrare än att köpa ett nytt (eller beggat) 28-135. Tåls att fundera vidare på.
 
Ja Canon EF 24-105mm f/4L IS USM är nog ett av dom bästa allround objektiven. 24-70 f2,8 är bra i alla ära men mindre zoom område och ingen IS på det, vilket är rätt bra att ha tycker jag. Och24-105 är lite billigare än 24-70 f2,8, som i övrigt är ett kanon bra objektiv. Om man inte har otur och få ett lite knaisgt ex av 24-70 och det verkar vara helt ovanligt att man får om man läser om det.
Jag stog i valet om dessa två för ett tag sedan till min 5D MkII och valde 24-105 då det är ett bra zoom omfång samt att det är ett bra allround med IS, och då jag behöver jag ljusstarkare objektiv så finns ju bland annat den väldigt trevliga lilla 50mm f1,8, som även är billig.

Så mitt råd på allroundglugg med kanon kvalitet är 24-105 F4.
Visst är en 28-135 billigare, men där tappar du vidvinkel med på en APS-C
på en APS-C så skulle jag valt en Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM "http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19601"
dock tappar du ju lite på zoom i toppen men det är en kanon glugg.
Dock är 24-105 bättre men också dyrare.


Annars kan man ju kolla på Sigmas allternativ?

Ja jag vet inte om jag rörde till dig med alternbativen eller hjälpte dig här :)
Men jag hoppas det va till nytta!
Lycka till i valen.
 
Senast ändrad:
Sorry såg nu att det va till fullformat du sökte så då är ju 15-85mm inget allternativ!

Och då kan jag bara ge ett råd om du skall ha ljusstyrka det är 24-105an
alt mindre zoom och mera ljusstyrka 24-70an och kompletera med ett 70-200 f4.0

Lyckat till igen!
 
ANNONS