Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

objektiv [problem med Sigma 70-210 på 450D]

Produkter
(logga in för att koppla)

Filuraren

Ny medlem
Har en canon 450d ock har kommit över 2 st äldre objektiv. Men etta objektivet går bara att använda ibland! objektivet är ett sigma 70-210 1:4-5,6. Varför beter sig detta objektiv så. Vågar jag använda det när det fungerar eller kan det förstöra min kamera? Kommer ett felmeddelande i kameran där det står att det är fel mellan objektiv ock kamera, putsa kontakterna. Tacksam för svar.

Har du provat att rengöra kontakterna på objektivet, då?

ÅPPZ! Pillra inte på kontakterna direkt med fingrarna, utan använd någon putsduk.

Risken att du skadar kameran är väl i stort sett obefintlig, men man vill ju inte gärna släpa runt på ett objektiv som man inte är säker på att det fungerar från gång till gång...

Föregående råd är bra - rör inte vid kontaktytorna med fingrarna. Fett, eller rättare sagt fettsyrorna som bildas när fettet har fåt "goa till sig" en stund kan ta kål på vilken kontaktyta som helst.

Sen är det ju inte säkert att kontaktfelet sitter där - det kan lika gärna vara inne i objektivet. prova att rengöra kontakterna en gång och ge sedan upp. Tyvärr.

MVH Joakim

Vissa äldre sigma går bra på största bländaren bara och ger felkod om man försöker knäppa utan att det inställt. Testa det.

Har även lite trubbel med Sigma objektivet.

Har en canon 450d ock har kommit över 2 st äldre objektiv. Men etta objektivet går bara att använda ibland! objektivet är ett sigma 70-210 1:4-5,6. Varför beter sig detta objektiv så. Vågar jag använda det när det fungerar eller kan det förstöra min kamera? Kommer ett felmeddelande i kameran där det står att det är fel mellan objektiv ock kamera, putsa kontakterna. Tacksam för svar.

Jag har också en EOS 450D och ett likadant Sigma objektiv men jag är nog lite novis när det gäller dessa saker för mitt objektiv passar inte på min Eos. Min fråga är då om det finns någon konverter ring eller vad det nu kallas för att få den att passa eller är det bara att skicka ut på blocket?

Mitt sigma 70-210 4:1 5.6 multi coated objektiv är 52 mm men min EOS har 58 mm

Vore tacksam för något svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto