Annons

Objektiv till Canon eos 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampusen

Ny medlem
Hej!
Jag är en glad nybörjare vad gäller systemkameror och är nu sugen på att investera i en 500D. Frågan är bara om jag skall köpa en med det vanliga kitobjektivet 18-55 eller om jag ska gå upp lite i pris och köpa 18-200 objektivet. Eftersom jag är nybörjare så vet jag inte riktigt vad det är för skillnad på de båda objektiven, är det bara zoomen som är olika?
Den andra frågan är väl helt enkelt om ni tror att jag kommer känna en stor skillnad med det bättre objektivet?

Mvh Hampus

Hej!
Jag är en glad nybörjare vad gäller systemkameror och är nu sugen på att investera i en 500D. Frågan är bara om jag skall köpa en med det vanliga kitobjektivet 18-55 eller om jag ska gå upp lite i pris och köpa 18-200 objektivet. Eftersom jag är nybörjare så vet jag inte riktigt vad det är för skillnad på de båda objektiven, är det bara zoomen som är olika?
Den andra frågan är väl helt enkelt om ni tror att jag kommer känna en stor skillnad med det bättre objektivet?

Mvh Hampus

18-55 anger brännvidden (det är en sk normal-zoom). I vidvinkeländan än det 18mm, i teleändan 55mm.
Samma gäller för 18-200 (som är en sk superzoom).
Det är det som är den stora skillnaden.

En superzoom som 18-200 är ett trevligt alternativ om du inte vill släpa på flera objektiv, eller om du är osäker på vilken brännvidd du egentligen vill ha.
Här kan du testköra lite ("Digital" skall vara vald; inte "35mm film"):
http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php

I ärlighetens namn så är inte 18-200IS ett "bättre" objektiv, kanske snarare lite sämre om vi bortser från 50mm-läget. Däremot är det ett mer flexibelt objektiv som täcker in fler fotosituationer och gör att du inte behöver köpa till andra objektiv och att du slipper byta objektiv. Jag har haft båda och tycker nog att 18-200IS är rätt bra, även om jag är van vid L-objektiv i rätt hög utsträckning. Den är väldigt skarp i mitten, men lite luddigare i kanterna. Om du vill ha ett bättre objektiv än 18-55, men ändå med större flexibilitet så är nog nya Canon EF 15-85IS rätta vägen att gå. Det är lite dyrare än 18-200, men ger väldigt hög kvalitet på bilderna.

Frågan är bara om jag skall köpa en med det vanliga kitobjektivet 18-55 eller om jag ska gå upp lite i pris och köpa 18-200 objektivet.
Kitzoomen 18-55 är ju så löjligt billig (bara några hundalappar) att jag skulle ha svårt att låta bli att köpa det i din situation. Dessutom får du nog ett paket med 18-55 och 55-250 billigare än 18-200 -- och jag tror det är ett bättre paket.

Ja, 55-250 brukar anses som mycket prisvärd av de som testat den. Jag vet inte, men den går väl att köpa "löst" för runt 3000, och det kan ju inte anses farligt dyrt.

Ja, 55-250 brukar anses som mycket prisvärd av de som testat den. Jag vet inte, men den går väl att köpa "löst" för runt 3000, och det kan ju inte anses farligt dyrt.

Hi hi hi lägg till 1500:- så får du ett 70-200 f/4L beg.
Man känner skillnad med tiden man provar runt lite, än har jag inte fått hela L-sjukan men är på god väg! :))

ANNONS
Götaplatsens Foto