Annons

Objektiv till D3?

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Finns det någon vänlig själ som skulle ha lust att sammanställa någon slags lista på objektiv som passar till D3? Nikkor, tamron, sigma osv osv... Allt av intresse!

Tre objektiv som passar perfekt är:

Nikkor 14-24 mm/2.8

Nikkor 24-70/2.8

Nikkor 70-200/2.8

Jag har alla tre och kan verkligen rekommendera dem. Kanongluggar!

Det var det jag trodde. Hittills har jag bara hittat Nikon Objktiv AF-S Nikkor 14-24 mm f/2.8G ED och Nikon Objektiv AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8G ED

Men det måste väl finnas fler kan man tycka? Gärna ett mer allround, tex 18-200.... Eller?

Ett bra tips är att köpa senaste numret av tidningen Foto (kom ut i juni). Där finns 101 olika objektiv listade och betygsatta. De är indelade i DX och FX format. De flesta märken finns med.

Re: Re: Tack Otto!

fina skrev:

Men det måste väl finnas fler kan man tycka? Gärna ett mer allround, tex 18-200.... Eller?

Dåligt med "allroundgluggar" ala 18-200mm till en sådan proffskamera. Nikon har sin egen 24-120mm VR och Tamron har en 28-300 men bildstabilisering som ska vara OK.

Senast ändrad:
Nästan alla Nikonobjektiv passar på D3. En del av dem ger kanske inte perfekt skärpa, men de går att montera och göra bilder med.

De nya zoomarna och supertelena har förvisso nanocoating och sånt som gör dem mer lämpade för montering på en D3 än äldre gluggar, men det innebär inte med automatik att de äldre är dåliga :)

/afe

fina skrev:
Det var det jag trodde. Hittills har jag bara hittat Nikon Objktiv AF-S Nikkor 14-24 mm f/2.8G ED och Nikon Objektiv AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8G ED

Du kan använda de flesta objektiv från olika tillverkare som passar Nikons F-fattning. Objektiv som tecknar ut hela småbildsformatet ger full upplösning dvs 12 MP. DX-objektiv och objektiv från tredjepartmärken som endast är avpassade för APS-C ger istället bara 5,1 MP och fungerar i princip bara bra i DX-formatet på D3:an. Vissa brännvidder på DX-/APS-C-objektiv kan fungera i 5:4- och FX-läget.

Här är en lista på 110 Nikon-objektiv med betyg hur de presterar på Nikon D3 och D700:

http://www.google.com/translate?u=h...D3_optiques.html&langpair=fr|en&hl=sv&ie=UTF8

ANNONS
Götaplatsens Foto