Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Objektiv till D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

andersabo

Avslutat medlemskap
Jag är på gång att köpa ett objektiv till min Nikon D40x och är osäker och inte så insatt i vad jag ska köpa.
Det jag är ute efter är ett objektiv som zoomar ordntligt. Det jag fotar mest är hundar och barn och jag vill kunna ta bra bilder med motivet i rörelse.
Kan någon ge mig nått råd.

mvh Katta
 
Själv har jag ett Nikkor 18-135 mm till min D80.
det funkar på D40.
Jag förmodar att du med ordentlig Zoom menar att det skall ha ett stort brännviddsområde.
Eller menar du att det skall tåla att vrida på brännviddringen utan att bli utslitet?
18 -135 är att stort brännviddområde. Jag är mycket nöjd med detta objektiv.
Där 135 mm är att betrakta som medel-tele
Med 135 mm börjar man dock se perspektiveffekter som gör att ett porträtt kan se ihoptryckt ut.
Liksom vid minsta brännvidd 18 mm och då vidvinkel, kan ett porträtt se ut som när man ser sig i en konvex spegel, man får stor nos.

Vid proträtt är lagom tele bäst, exvis ett 18 - 70 borde vara lagom.
Men det är väldigt skönt att kunna ta till 135 mm när objektet är en bit bort.
Fokuseringen är snabb och bekväm så att plocka rörliga motiv som barn och hundar är lätt.
 
andersabo skrev:
Jag är på gång att köpa ett objektiv till min Nikon D40x och är osäker och inte så insatt i vad jag ska köpa.
Det jag är ute efter är ett objektiv som zoomar ordntligt.

Jag gissar att du med menar lång brännvidd, dvs många mm.

andersabo skrev:
Det jag fotar mest är hundar och barn och jag vill kunna ta bra bilder med motivet i rörelse.

Aj, då. Detta innebär att du behöver kunna ta bilder med kort slutartid (så att du fryser barnets eller hundens rörelse), vilket i sin tur kräver antingen ordentligt ljus eller stor bländare.

Lång brännvidd och stor bländare är dyrt. Till och med mycket dyrt ibland.

Att du har en D40x betyder också att du behöver ett objektiv med inbyggd fokusmotor (vilket heter AF-S på Nikonspråk). Om du tittar på en fotoaffär på webben (t.ex. cyberphoto.se*) så ser du vad som finns.

Det finns ett objektiv som Nikon tillverkar som är avsett att vara en bra kompanjon till 18-55 och är 55-200. Finns både med och utan skakreducering (VR).

Vad ar du för budget, förresten?

Per.

*) Cyberphoto har en bra objektivletningstjänst:

1. http://www.cyberphoto.se/pri_obj_search.php
2. Klicka Nikon
3. Klicka "Visa endast objektiv med inbyggd motor" för att bara få objektiv som har AF på din D40
4. Klicka "Visa alla objektiv eller välj nedan"
 
Tack snälla för tipset.

Jag fastnade för
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR

Vad tror du om det valet???
har inte beställt än...
 
andersabo skrev:
Tack snälla för tipset.

Jag fastnade för
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR

Vad tror du om det valet???
har inte beställt än...

Det blir säkert bra.

Innan du slår till kan du ju pröva hur det går att ta bilder på bländare 5.6 och se om det räcker, för det är max bländare om du använder 200mm.

Vet du hur du använder bländarförval på din D40? Ställ ratten på "A" och ställ in 5.6 och pröva att ta bilder. Det du kan råka ut för är att du får långa tider, längre än du vill ha för att frysa rörelser.

Eller, förresten, strunt i det och köp ett! Det blir säkert bra, som sagt.

Per.
 
Funderar lite kring VR.
Läste på annan plats i formuet att man inte ska ha VR om man ska fota något i rörelse.
Hur fungerar VR och varför ska de inte användas till detta.
Går det att koppla bort VR om man vill???
 
andersabo skrev:
Funderar lite kring VR.
Läste på annan plats i formuet att man inte ska ha VR om man ska fota något i rörelse.
Hur fungerar VR och varför ska de inte användas till detta.
Går det att koppla bort VR om man vill???

Bildstabilisering försöker få bilden att bli still genom att röra på saker inuti kamerahuset (i bland annat Pentax) eller objektivet (i Nikons fall, kallat VR). Om då motivet rör sig får systemet problem, som du förstår, det kan ju inte få hunden att sitta still! Den rörelse systemet vill få bort är den som alstras av att du rör kameran när motivet är stilla.

Jo, VR går att koppla ur.

Blev du något klokare?

Per.
 
andersabo skrev:
Funderar lite kring VR.
Läste på annan plats i formuet att man inte ska ha VR om man ska fota något i rörelse.
Hur fungerar VR och varför ska de inte användas till detta.
Går det att koppla bort VR om man vill???

Bildstabilisering försöker få bilden att bli still (dvs skarp) genom att röra på saker inuti kamerahuset (i bland annat Pentax) eller objektivet (i Nikons fall, kallat VR). Om då motivet rör sig får systemet problem, som du förstår; det kan ju inte få hunden att sitta still! Den rörelse systemet försöker kompensera är den som alstras av att du rör kameran när motivet är stilla.

Jo, VR går att koppla ur.

Blev du något klokare?

Per.
 
andersabo skrev:
Jag köpte kit-paketet
Nikon D40X + 18–55 mm f/3,5–5,6G ED II AF-S DX
När du använder detta, är du då nöjd med frysningen av rörelsen som motivet har?
Med andra ord, får du tillräckligt snabba tider?

Om du svarar JA så är 55-200, med eller utan VR ett alternativ.
Om du svarar NEJ så tittar vi MYCKET djupare ner i plånboken och letar andra alternativ.
 
ANNONS