Annons

Objektiv till darrhänt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ovewall

Medlem
Vad bra att du hittat vad du behöver. Lider annars med dig då jag sedan tonåren lider av ganska extrem darrhänthet emellanåt.
Lycka till med ditt fotograferande med beställda gluggen!

/Micke
I mitt fall är det fråga om essentiell tremor, (också sedan tonåren) ärftligt och rätt besvärande emellanåt som du skriver.
Korta tider är såklart grejen men på mina arbetsplats, en högskola, tycks det vara mode att ha ganska mörkt i lokalerna. Blixt vill jag absolut undvika.
Det finns ju fler sätt, t ex som AFJ skrev att höja ISO-talet, vilket jag varit lite feg med hittills då bilderna ska in i en tidning med behandlat papper.. Men jag ska itu med det!
Tack! Jag ser verkligen fram emot att testa gluggen :)
/Ove
 

jazzmicke

Ny medlem
Korta tider är såklart grejen men på mina arbetsplats, en högskola, tycks det vara mode att ha ganska mörkt i lokalerna. Blixt vill jag absolut undvika.
Det finns ju fler sätt, t ex som AFJ skrev att höja ISO-talet, vilket jag varit lite feg med hittills då bilderna ska in i en tidning med behandlat papper
/Ove
Jo, det är samma här vad gäller blixt. Använder den bara när jag vill ta makrobilder och blixten hjälper till att göra bilden något skarpare. ISO:n har jag så smått börjat använda mer men jag skulle behöva en kamera som typ 6D som klarar mörker aningen bättre. Lyckligtvis behöver jag inte publicera mina bilder.

/Micke
 

apersson850

Aktiv medlem
Rätt använd är blixt inte bara av ondo.
Ta en sån här bild, till exempel. Utan lite blixtljus hade den blivt väldigt mörk i ansiktet och neråt på kroppen.
Det finns bättre fotografer än vad jag är, men jag har i alla fall kommit fram till att blixt är inget att vara rädd för. Man ska bara samarbeta med den.
 

ovewall

Medlem
Rätt använd är blixt inte bara av ondo.
Ta en sån här bild, till exempel. Utan lite blixtljus hade den blivt väldigt mörk i ansiktet och neråt på kroppen.
Det finns bättre fotografer än vad jag är, men jag har i alla fall kommit fram till att blixt är inget att vara rädd för. Man ska bara samarbeta med den.
Nejdå, jag var kanske lite krass, jag använder blixt i solsken också. Och på personalfester tillsammans med lång slutartid. Men det kräver lite träning :)
 

ElCaRe

Medlem
Darrig

Hej. Själv lider jag av skakningar orsakade av Manganförgiftning, p g a Svetsrök fr Legerade Stål. Tar en 1/2 bra medecin mot darrningarna. Min hobby är Foto. Först anv jag stativ, o fjärrutlösare, för att slippa skakningsoskärpa. Jag har en Sony A 6000, o en Sony A 7 r. Men så kom Sony ut m sin RX10 Cam. En kompis köpte den, o jag har provat den. CaNikon kan slänga sig i väggen. Sonyn slår allt vad bildkvalitet, o Stady Shot är. Sen det fantastiska "Carl Zeiss" objektivets, otroliga skärpa ger dig, bilder som slår allt. Så jag undrade varför köpa svindyra Cams o Gluggar, när man, som jag, bara är Entusiast. 15 papp för en Cam, som tar både JPG o RAW, o dessutom har en sensor som är en av dom bästa i världen?. Jag sålde min A 7 r, m Gluggarna, o nu tar jag bilder som jag aldrig kunde ana ha en sån skärpa, detaljrikedom, o vara så lättarbetade i Fotoprogammen, för dom behöver knappt bli, mer än beskurna. Jag fottar fåglar, hav o mkt i fjäll o klippor, sedan mkt i vår källare, m Macro, spindlar o s v. o det mesta blir superbra. M v h Re.
 

eskil23

Aktiv medlem
CaNikon kan slänga sig i väggen. Sonyn slår allt vad bildkvalitet, o Stady Shot är. Sen det fantastiska "Carl Zeiss" objektivets, otroliga skärpa ger dig, bilder som slår allt. Så jag undrade varför köpa svindyra Cams o Gluggar, när man, som jag, bara är Entusiast. 15 papp för en Cam, som tar både JPG o RAW, o dessutom har en sensor som är en av dom bästa i världen?
Nikons kameror har också Sony-sensorer de flesta av dem. Carl Zeiss objektiv finns även för Nikon.

Sedan så är det faktiskt lite ironiskt att en som lovordar Carl Zeiss objektiv samtidigt frågar varför man ska köpa svindyra gluggar.
 

ElCaRe

Medlem
För Darrhänta

Det handlar inte om Dyra Gluggar, utan om en "SuperCam" för Darrhänta, o då slår RX 10, allt annat. Jag antar att du inte upplevt, hur det känns när händerna skakar, o du inte har kontroll ö det, o alla bilder har skakningsoskäpa. Det har dom inte, sen jag köpte RX:n, fast jag måste erkänna att ibland anv jag ett enbensstativ. Jag är 70 år, så alla Cams som underlättar för oss gamlingar, som älskar att fotta, är BRA. Sony RX 10 är vad jag behövde, p g a att slippa släpa på tunga Gluggar, den fina skärpan i det inbyggda Kalle Zeissobjektivet, + den enastående Antiskak i denna Cam, gör det lätt att fortf få skarpa bilder, för att inte tala om bildkvaliteten. - Varför tror du Hasselblad anv SONYS sensorer? M v h Re.
 
ANNONS