Annons

Objektiv till darrhänt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ovewall

Medlem
Hej, jag har en ärflig darrhänthet som gör att jag skulle behöva ett objektiv för att motverka följderna av det.
Men jag vet inte vilket objektiv jag ska välja och behöver råd/tips.
Jag har en Canon EOS 6D.
Skulle vilja ha ett normalzoom eller längre mot vidvinkel, gärna ganska ljusstarkt förstås med stabilisering för sådär 10-12 tusen inkl moms.
/Ove
 
Canons EF 24-70 mm f/4L IS USM kanske kan vara något? Ryms gott och väl inom budgeten.

Det är förstås mer att bära på, men du har inte funderat på något lätt och bra enbent stativ? Det fungerar ju till alla objektiv, om det hjälper i ditt fall. Även om bra sådana kostar förvånansvärt mycket är de billigare än bra objektiv.
 
Jag bär hellre ett objektiv än ett stativ (har en monopod också) eftersom jag även intervjuar folk och även behöver anteckningsblock. Så ditt förslag verkar vara ett utmärkt alternativ och jag ser att det närmast genomgående får jättebra betyg. Förslaget sparas och tas under övervägande :)
 
Jag använder Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD till just Canon 6D, och är väldigt nöjd med den. Den är ju lite tyngre än den föreslagna Canon linsen men är å andra sidan 1 steg ljusstarkare.
 
Kan inte en vinkelsökare vara en lösning för dig ?
http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/eos_6d/accessories.aspx

Då kan du ha kameran hängande på magen, åtminstone ena handen fri. Det sägs att man får bättre kontakt med den man fotar på detta sätt jämfört med när man ser dem bara genom kameran.

Nja, omedelbart tänker jag mig att det skulle kunna inkräkta på variationsmöjligheterna eftersom jag stabiliserar mig själv med armbågarna mot kroppen. (Men jag såg ingen vinkelsökare på din länk!)
 
Om du kan tumma lite på ljusstyrkan så kan det kanske vara värt och vänta lite på Canons nya 24-105 4L IS. Jag har den gamla gluggen och tycker att den är väldigt allround och mitt exemplar har i alla fall varit "tillräckligt" skarpt. Brännvidden är perfekt för en allround zoom. 70 mm tycker jag kan kännas i kortaste laget till "vardags".

Den nya versionen kommer sannolikt vara bättre, inte minst stabiliseringen som jag tror utlovar 4.5 steg om jag läste rätt.

Sedan tycker jag du skall utnyttja din kameras goda ISO-egenskaper och dra upp ISO så du får korta slutartider för att eliminera så mycket skak som möjligt.
 
Tamron är säkert ett bra alternativ men jag hade väldiga problem med mitt exemplar, det felfokuserade något brutalt. När jag kontaktade Cyberphoto och visade exempel så var det inget snack "skicka tillbaka" och antingen få ett nytt eller häva köpet. Jag valde det senare.

Säkert var det bara otur men det som fick mig att bestämma mig definitivt är att zoomningen går åt "fel håll". Jag tycker det känns väldig bakvänt. Säkert en vanesak men om man har många zoom-objektiv från Canon blir det ändå svårt att vänja sig tycker jag.
 
Har också ovan nämnde Tamron 24-70/2,8 med bildstabilisering till en 6D, kan varmt rekommendera det.
Ett intressant alternativ som oxå nämnts är Canons nya 24-104/4,0 med bildstabilisering. Jämfört med Tamron så vinner du lite mer teleeffekt men förlorar ett steg i ljusstyrka, beror på vad som är viktigast för dej.
 
Tack för hjälpen alla, Tamron-linsen är beställd. Men jag gick bet på att hitta ett lämpligt motljusskydd på Dustin. Ser inte att det ingår heller. Minns ni som äger linsen om det var så?
 
Lider med dig ...

Vad bra att du hittat vad du behöver. Lider annars med dig då jag sedan tonåren lider av ganska extrem darrhänthet emellanåt.

Jag insåg tyvärr inte att jag behövde objektiv med bildstabilisering förrän jag hunnit köpa flera bra objektiv utan. Ibland kan det fungera med ljusstarka objektiv, exempelvis i dagsljus när man kan ha korta skärpedjup och dito slutartider men så fort mörkret kommer eller man vill ha lång skärpa, då är det förödande.

Jag fick också förslaget att ta bilder med ett enbensstativ men tyvärr hjälper inte det. Det enda som hjälper någorlunda är att hålla kameran intill kroppen men om man som jag föredrar spegelreflexkamera fungerar det med inte alltför tunga objektiv att pressa kameran mot ansiktet när man tittar i sökaren samt använda ena armbågen som stöd i bröstet.

Lycka till med ditt fotograferande med beställda gluggen!

/Micke
 
ANNONS