Måste bara säga att som nybörjare är denna sida ovärdelig. Men om den inte fanns så hade man ju ingen att rådfråga, då var det ju bara att köpa grisen i säcken, då slapp man fundera.

Åter till ämnet, och nu ska jag krångla till det ännu mer,och ännu mer......
Jag har en Minolta 505si super med Sigma 28-105/4-5,6(tror jag) och Minolta 75-300/4,5-5,6. Till en början tänkte jag byta upp mig till Dynax 5 pga. skärpedjupskontroll och snabbare autofokus. Och sen tappade jag bort motljusskyddet till sigman, och fick inte tag på något nytt. Och sen använder jag bara neg.färgfilm så jag tyckte väl att Sigman var ok. Men samtidigt så går jag och väntar på en bra bild som jag kan förstora, och efter lite läsning så verkar det objektivet inte vara sådar jätteskarpt. Så för att slippa stå där med en oskarp förstoring på drömfisken, och att den saknade motljusskydd så tänkte jag även uppgradera det.
Så smånigom kanske jag även börjar med dia, och då är det väl ännu viktigare med bra objektiv?
Jag fotar mest när jag är på fisketur, och då har jag så mycket packning ändå, så jag funderade ett tag på att köpa Tamron 28-200 för att ersätta båda objektiven (använder nästan aldrig 300 läget så 200 skulle räcka). Men det verkar ju heller inte vara direkt knivskarpt, så det har jag väl ratat.
Så då tänkte jag väl på Sigma 28-105/2,8-4,0, trodde att det var ett bättre objektiv än det jag redan har, men det verkar ju heller inte jättebra.
Men nu efter att ha läst gamla inlägg, så är inte heller kameravalet solklart.
Minolta 800si har dykt upp som en stark kandidat.
Och då är det funktionen att kunna lagra exponeringsdata som verkar vara en perfekt funktion för mig som nybörjare.
Men vad är det mer som skiljer?
Men nu var det ju så att jag ville minimera storlek och vikt på min fotoutrustning och inte tvärt om!!!!
Dynax 5 är ju den minsta systemkameran om jag förstått rätt, och 800si är väl bra mycket större och tyngre. Frågan är hur mycket?
Så vad jag ska köpa för utrustning är just nu solklart. Eller?
Hoppas ni orkar läsa denna roman!
/Tomas