Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till fattig student.

Produkter
(logga in för att koppla)

SonnyOboy

Aktiv medlem
Hejsan, är en student på snart 18 år som söker ett nytt objektiv till min EOS 400D. Problemet ligger i att jag inte har alltför stor ekonomi, men ändå vill ha ett objektiv med kvalitet.

Objektivet jag söker bör vara ett zoomobjektiv med brännvidd från 70-300(Vissa vidder däremellan är även det accepterat) och priset bör ligga runt 3000kr, och får absolut inte överstiga 4000kr.

Om det är mer värt att lägga ut samma summa på en fast brännvidd, exempelvis 100 eller 200, eller ett objektiv med MACRO, bör jag göra det istället?

Vill helt enkelt ha tips på vilket objektiv jag bör satsa på.

Tack på förhand.

Re: Leta.......-.

fujicanon skrev:
...en begagnad EF 70-200/4 L USM. Borde kunna hittas för 4K. Och värdet vill hålla sej.
mvh Erik J
Nej, de håller fortfarande ett begagnatpris på mellan 4500 och 5000kr.
70-300mm f/4-5,6 IS kanske går att hitta för 4000kr.
Annars kan du ju satsa på ett Sigma 70-300mm DG APO Zoom Macro för ett par tusenlappar till att börja med.

/Pontus

Godsmack skrev:
Håller med ovanstående talare ang. 70-300mm DG APO Zoom Macro.

Har den gluggen och jag är kalasnöjd. Grym för den lilla pengen.

2285:- på Cyberphoto.se

Antar att det är denna modellen;

http://images.google.se/images?hl=s...PO MACRO CANON &ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=N&tab=wi

Ni syftar på. Den ligger på en bra prislapp - Och har en bra brännvidd 70-300, vilket vore ett bra komplement till min 18-55. Hur passt bra är det med en MACRO på 1:1,4 egentligen då? Hur passt "bra" blir närbilderna? Jag antar att det inte är full MACRO - Men det kanske duger med tanke på den tele-zoomen man får?

Damoor skrev:
eller kanske Sigma 18-200 ?

Hur passt bra är det jämfört med orginalobjektivet? Det skulle vara ett bra objektiv med tanke på att jag då även skulle få mer kvaletiva bilder i de mindre brännvidderna?

nja,
skulle hellre satsa på en Tamron 18-200 eller än (den mycket prisvärda på beg-marknaden) 28-200 (om vi snackar långzoomare). Tamrons varianter ÄR bättre än Sigmas. Enligt mig. (som dock använder Minolta.
Dock skulle jag hellre rekommenderar en 70-200 eller 70-210 zoom med närbildslinser. Hitta ett objektiv med t ex 55mm-gänga. Då kan du hitta bra och roliga filter för en billig slant.

ANNONS
Götaplatsens Foto