Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till inomhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

gustafsson94

Ny medlem
Hej!
Jag har en Nikon D3300, med ett18-55 mm AF-P DX-objektiv. Jag fotograferar mest inredning och hemmiljö, samt barnen inomhus. Objektivet jag har funkar bra ute men det är svårt att få till tillräckligt ljus inne. Någon som har någon rekommendation till vår mörka inomhusmiljö?

Du behöver ett objektiv med kort brännvidd och stor bländare.
Och högre ISO i förekommande fall. Allt är avgörande av vad för resultat du vill uppnå. Om du läser på om exponeringstriangeln och får en förståelse för hur de olika inställningarna påverkar slutresultatet även om samma mängd ljus når sensorn, då är du på god bit på vägen, skulle jag vilja säga.

En inredning står still.
Sätt kameran på ett stativ och använd vilka bländare du vill, så är det inget problem längre.
Barnen... De rör sig.
Du har bara två val. Ljusstarkare objektiv eller blixt.
Visst 1,4 i all ära men det är inget mirakel som sker.
Använder man 1,4 så blir skärpedjupet väldigt litet. Och troligtvis kommer du fram till exakt samma slutsats som idag.... du vill ha ett ljusstarkare objektiv.

Kvar är då blixt.
Köp en Godox TT685N.
Vanliga AA batterier från vilken mack som helst.
Fotar du mycket? välj en Godox V860II (tror jag de heter).
Batteripack o laddbart. Snabbare uppladdningstid av blixten men dyrare.
Vinkla bakåt o plåta på.
Utomhus i sol, suveränt med blixt för motivet o solen i motivets rygg/sida.
Lägg till en trigger och en softbox/oktabox o ett ljusstativ för mer planerade porträtt. Eller när assistent kan hålla blixten i handen utomhus.

Ljusstarka objektiv gör att du kan ha en hyfsat kort slutartid utan att behöva jättehögt ISO-tal. Problemet är att stor bländaröppning ger mycket litet skärpedjup. Det är ju ok vid porträttfotografering där fotoobjektet sitter stilla, men för att fota barn i farten tycker jag att det oftast är hopplöst att få till det. Barn i farten kräver kort slutartid och bländare 3.5–5.6. Så jag väljer att köra på höga ISO (upp till 12000) istället för att köra med ljusstarka objektiv.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

Nikon dx 12-24/4 är ett utmärkt inomhusobjektiv. Bör gå att hitta begagnade för mellan 3 och 4 tusen. Rummen ser rymliga ut och det mesta kommer med. Inredning och mingel samt närbilder. Även bra utomhus för stads- och landskapsbilder. Klarar kameran att ta bra bilder med 1/500s eller snabbare inomhus kan man ta bilder på rörliga barn inomhus utan blixt annars kan en bra blixt som kan studsas i taket/väggen ge hyfsat naturligt ljus inomhus.
När jag hade dx-kamera var 12-24 en ständig följeslagare. Motsvarande 16-35/4 för fx hänger med idag.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto