Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till nikon d3100 - nattbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaSeger

Avslutat medlemskap
Jag har då Nikon D3100 och har objektiven 18-55 mm & 55-200 mm.. asså jag vet inte, men jag är ute efter ett objektiv som tar skit fina nattbilder. Jag vet inte om man kan ta det med några jag ha, om så vill jag veta hur, men om inte vilket objektiv är bäst.

Skulle verkligen vilja ha svar!!

Avkopplande med långa slutartider

Jag har varit ute några kvällar/nätter med min kamera och tagit lite bilder, de långa slutartiderna som man får med lite ljussvagare objektiv tycker inte jag gör något, med ett stativ så är det tom lite avkopplande.
Innan du springer iväg och köper nytt så skulle jag prova vad du har klarar av först.

Jag har några nattbilder i min mapp "Uppsalabilder", tagna med 15-20sek slutartid på stativ med ett Sigma 17-70 (och Canon 550D).

Vad är det du vill ta bilder av på natten? Försök beskriva eller länka till en liknande bild som du vill ta.

Min första tanke är ju stativ och fjärrutlösare, för att kunna använda långa slutartider, uppåt flera sekunder, tillsammans med objektiven du har nu. Detta funkar bara på saker som rör sig sakta eller står helt still.

Så ljusstarka objektiv att du kan ta bilder handhållet "mitt i natten" finns inte. Slutartiderna blir helt enkelt för långa för att man ska kunna handhålla kameran även med de allra ljusstarkaste f/1,4 i 15 000 kr klassen och de vassaste kamerahusen i 50 000 kr klassen. Tyvärr finns det ingen genväg. En bild består av en viss mängd ljus, finns det för lite ljus för en viss bländare får man antingen öka slutartiden eller så får man lägga på ljus.

Men asså om du typ ska ta kort på månen med moln över eller nått.. och vill att det ska se bra ut.. riktigt bra. det är något sånt jag menar.

Men asså om du typ ska ta kort på månen med moln över eller nått.. och vill att det ska se bra ut.. riktigt bra. det är något sånt jag menar.

..så vill du troligen ha något i stil med ett 600mm-objektiv och ett _rejält_ tungt och motoriserat stativ. Har du sisådär 100.000kr över? ;) (Ja, självklart generaliserar jag).

Min poäng är att din fråga är på tok för luddigt formulera för att man skall kunna ge ett bra svar.

Har du några exempelbilder att referera till vad gäller vad du vill uppnå?

Det är stativ du vill ha för liknande bilder, ditt objektiv duger lika bra till det som det duger till samma bilder på dagen.

Köper du ett stativ, SNÅLA INTE!!!!! Ett bra stativ kostar inte 1200 kr.

okej.. tack.. ^^ ska kika efter ett..

MVH

Jag var just ute och tog bilder på månförmörkelsen med ett ganska enkelt Manfrottostativ (190 PROB) med fullt utdrag på pelaren och ett Nikkor 300 mm f/4 AF-S som är känt för sitt sladdriga stativfäste. Dessutom en 1,7x telekonverter (effektiv brännvidd 750 mm). Det ska egentligen inte gå att få stadigt, men tack vare att det är vindstilla och att jag fördröjer exponeringen (spegeluppfällning) samt använder självutlösare, så blir bilderna helt skarpa trots tider mellan 1/8 och 1/40. Men hade det blåst så hade det varit kört.

ANNONS
Götaplatsens Foto