Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

Wildhearts

Medlem
Jag har en Nikon D5100 med standardobjektiv 18-55/3,5-5,6GII och jag vill nu uppgradera mig när det gäller objektiv. Det som jag mest använder denna kamera till är att fota konserter på amatörnivå och jag är därför ute efter ett objektiv som passar för detta. Har ni några tips?

Nikkor 35/1,8 eller Nikkor 50/1,8 eller Nikkor 85/1,8 (alla i AF-S) eller du kan ju också fundera på Sigma 50-150/2,8

Om du funderar på Sigma så kolla alltid hur dessa sätter AF mot din kamera, vid köp. Det kan vara så att du måste skicka in kameran och objektivet för anpassning. 50-150 kommer snart? i en stabilserande version. Sigma 70-200 finns redan ute som OS. Du har också Tamron 70-200/2,8 som alternativ om du vill upp i bränvidd. Din kamera fungerar skapligt i högre ISO så kanske man hellre kör på stora öppningar och lite högre ISO än längre tider, gissar att motiven rör sig också så kanske stabiliseringar inte är så nödvändigt då du ändå inte kan använda långa tider

Blir inte 70-200 onödigt stor och klumpig tror du? Oftast är jag väldigt långt framme vid scenen och vill ha något som är någorlunda lätt och hanterbart. Precis som du säger så är det oftast snabba motiv så högre ISO och stor öppning är det jag helst arbeta med.

Eller ska jag ta ett fast objektiv? Har förstått att de är ljusstarkare samtidigt som de ger mycket skarpare bilder. Egentligen är det ju precis det som jag är ute efter.

"Om du funderar på Sigma så kolla alltid hur dessa sätter AF mot din kamera, vid köp." Hur kollar jag detta?

Personligen hade jag valt fasta men det kan ju vara bökigt att skifta också. Vilken brännvidd brukar du ta med med ditt 18-55, det kan ju ge någon vägledning? Har du behov att "zooma"? detta kan ju ge en vägledning

Testa att skärpan sitter, gör man med något föremål, tex vanligt med ett 1,5V AA batteri som man ställer med kanske 5 cm mellanrum och med förskjutning i djupled med kanske 5mm i djupled. En fokuspunkt och största bländaren. Tanken är att den som du sätter fokus på ska vara skarpaste än den som står snett framför eller bakom. Detta är ett sett, man kan använda focus test sheet, du kan söka på nätet. Tror att batteritesten ger ett säkare test

Om du inte behöver ha så lång brännvidd kanske omfånget 24-70mm funkar. Tamron 24-70/2.8 VC verkar bra utifrån de tester jag läst. Fördelen med denna jämfört många andra är att den har vibrationsreducering.

Beträffande Sigma 50-150/2.8 är det kanske bäst för dig att välja den utan vibrationsreducering eftersom den är mindre. Köper du ngt nytt Sigma är risken ganska stor att du behöver skicka in den för AF kalibrering. Men om objektivet är begagnat kanske du slipper... Men om justering behövs med nytt objektiv är den kostnadsfri, annars kostar det 1300kr hos Tura...

Jag hade Nikons 17-55/2,8 när jag körde dx-format och ville aldrig ha något annat objektiv. Köp det begagnat för mellan 6000-8000. Enda nackdelen förutom priset är att det är stort och tungt (om det nu är en nackdel).

17-55/2,8 är ju bra men jag är rädd att det ger obalans med en D5100 passar bätte till D300. 24-70/2,8 är nog inte så dumt, andra zoomar är ju Tamron 17-50/2,8 Sigma 18-50/2,8??

Något som man kanske ska fundera på hur bra kombon objektiv/kamera är att sätta AF i sämre ljus. Taskigt om objektivet bara sveper fram och tillbaka, för att få lite styr på det är att objektivet har slirkoppling mellan AF och Manuell inställning i AF läge, så att man själv kan ta över och sätta skärpan. Kolla detta innan köp, vad du än väljer

Köpt objektiv

Det blev ett Nikkor 50/1,8. Ska bli spännande att se vad jag tycker om ett fast objektiv. Lite motion skadar väl aldrig ;)

Det kommer att fungera utmärkt i sin brännvidd i alla fall. Hoppas att du köpte den nya AF-S (eftersom 50/1,8 har varit i AF, utan motor i alla år, så finns det många sådana ute)

Det kommer att fungera utmärkt i sin brännvidd i alla fall. Hoppas att du köpte den nya AF-S (eftersom 50/1,8 har varit i AF, utan motor i alla år, så finns det många sådana ute)

Att det var AF-S kollade jag upp när jag beställde, men det är verkligen en djungel där ute att hitta rätt i. Är otroligt tacksam för att ni tar er tid att svara på mina frågor.

ANNONS
Götaplatsens Foto