Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

objektiv till Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

positiv

Ny medlem
Jag har en gammal Nikon F-601 med AF 32-70/3,3-4,5 men funderar nu på att köpa en D70.
Vet någon om mitt gamla objektiv passar till D70:an?

positiv skrev:
Jag har en gammal Nikon F-601 med AF 32-70/3,3-4,5 men funderar nu på att köpa en D70.

Nån får gärna rätta mig om jag har fel, men...
Ja, det kommer fungera med ljusmätning och autofokus. Är objektivet inte av "G" eller "D"-typ så kan inte kameran utnyttja avståndsavläsningen från objektivet tillsammans med blixt, men det ser jag som ett mindre problem (självklart fungerar blixt och objektiv ihop, men det ska tydligen bli bättre med objektiv av "G" eller "D"-typ).

Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Såvida objektivet inte är AI, alltså helt utan cpu. (Då har du en metallbygel som kameran ställer bländare med).

Du behöver inte alls D- eller G-objektiv. Det ger en närmast obetydlig förbättring vid blixtfoto. Det är allt.

D70 klarar alla gamla objektiv med cpu, och det är många det. Detta står, om än inte vidare lättläst, på slutet i din D70-manual.

/AnWi

positiv skrev:
Visst passar det men du kommer inte att bli nöjd med bildkvaliteten. 18-70 DX är mycket bättre.

Re: Re: objektiv till Nikon D70?

objernulf skrev:
Visst passar det men du kommer inte att bli nöjd med bildkvaliteten. 18-70 DX är mycket bättre.

Håller med. Gillar du brännviddsomfånget 32-70 mm så får du ett liknande på D70 med 18-70 (motsv. 27-105 mm).

AnWi skrev:
Du behöver inte alls D- eller G-objektiv. Det ger en närmast obetydlig förbättring vid blixtfoto. Det är allt.

Man får väl inte heller 3D Color Matrix-mätning om man inte har D-objektiv. Jag har sett en del teorier om att detta skulle hjälpa den automatiska
vitbalansen lite på traven tex.
Jag vet dock inte om detta stämmer. Jag har inte sett det med säkerhet bekräftat. Jag har bara D-objektiv (tror min Tamron åxå ger avståndsinfo) så jag har inte kunnat testa. Sen använder jag sällan automatisk vitbalans.

Med icke-D så får man bara "vanlig" matrix-mätning.

Jag tror dock inte det är några enorma skillnader där heller.

ANNONS
Götaplatsens Foto