Annons

Objektiv till Nikon F3

Produkter
(logga in för att koppla)

Tacritan

Ny medlem
Hej
Jag har just köpt en Nikon F3 utan medföljande objektiv. Jag undrar om det är något särskilt jag bör tänka på nu när jag ska köpa begagnade objektiv. Jag vet att det finns olika begrepp, typ AF och AF-L (?) osv som jag tyvärr inte har en aning om vad dom betyder? Har ni något råd om vad jag bör tänka på så att jag inte köper något oanvändbart? Tack!

Vh / tobias

Tacritan skrev:
Hej
Jag har just köpt en Nikon F3 utan medföljande objektiv. Jag undrar om det är något särskilt jag bör tänka på nu när jag ska köpa begagnade objektiv. Jag vet att det finns olika begrepp, typ AF och AF-L (?) osv som jag tyvärr inte har en aning om vad dom betyder? Har ni något råd om vad jag bör tänka på så att jag inte köper något oanvändbart? Tack!

Vh / tobias
Du skall väl i första hand hålla dig till AI och Ais. Begagnade af objektiv blir bara dyrt.

Jag rekomenderar dig att försöka hitta fina ljustarka AI-S primes som tex 28/f2 35/f1.4 50f1.4 mm

/kent

AF och AF-S är autofokus objektiv. Du kan givetvis använda dem på din F3:a men du får ingen autofokus. Lite meningen med en gammal härlig F3:a är ju att du ska kunna använda de gamla, superbra, relativt billiga (begagnade) objektiven.

Leta efter olika "Ai" gluggar. Alla Ai gluggar ger dig fulla funktioner med F3an.

http://www.nikonlinks.com/unklbil/bodylens.htm

Slå en titt under länken där så hittar du lite mer om det.

Grattis till en superbt köp men akta så du inte tappar den i golvet... inte om du inte vill att golvet ska gå sönder i alla fall ;-)

Mvh

Rasmus

tack så mycket allihopa för svaren. Mycket matnyttig information och jag känner mig nu lite klokare på vad det är jag är ute efter=),

vh / tobias

ANNONS
Götaplatsens Foto