Annons

Objektiv till tavlor/glas m.m, vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

ihaveabike

Aktiv medlem
Har Canon EOS 450 med vanliga kitobjektivet. Vill nu uppgradera med två nya objektiv.

Tänker först detta som ett allround objektiv Canon EF 50/1,4 USM.

Sedan behöver jag ett som jag kan använda till Tavlor, konstglas men även små medaljer där det krävs god skärpa och noggrannhet. Jag tror att min smärtgräns ligger på ca 5000 kr, men gärna under det.
Jag är långt från någon expert så jag är osäker på vad jag behöver.

Lite olika som jag sett
Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1
Canon EF 50/2,5 Macro 1:2
Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1
Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1
Tamron AF SP 60/2,0 Di II Macro 1:1
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Har Canon EOS 450 med vanliga kitobjektivet. Vill nu uppgradera med två nya objektiv.

Tänker först detta som ett allround objektiv Canon EF 50/1,4 USM.

Macroobjektiven har jag ingen erfarenhet men till 450D skulle jag fundera på något kortare som allround. Bildvinkeln du får med ett 50mm på aps-c motsvarar den som 80mm ger på FF/135-film. En normal till aps-c ligger runt 30mm. Prova dig fram till vad du gillar med in kitzoom, om du inte redan gjort det, i så fall ber jag om ursäkt för det onödiga inlägget :)

Det är väl ingen overkill med en 50 f1.4 till din 450D
Ett utmärkt och ljusstarkt objektiv.
Jag förutsätter att du har provat med 50mm på din kit-zoom så du vet vilket utsnitt du får.

Då har du ju väldigt liten skillnad på bildvinkel på t ex Tamrons Macro 60mm och ett 50mm. Om du inte absolut måste ha ljusstyrkan på 50/1,4 så kanske det räcker med ett 50-60mm macro? Generellt är macroobjektiv väldigt skarpa och i övrigt mycket bra optiskt, de används ofta till porträtt t ex. /FW

ja det kanske är överkurs med två objektiv, bättre för min del att då kanske satsa på ett bra macro?

Macroobjektiven varierar från 35 till 150, vad är rimligt att ta? Som sagt även små saker som medaljer ska kunna fotas.

PS, vissa av bilderna ska användas för tryck, merparten för internet.

Ett vanligt macroobjektiv klarar storleksförhållandet 1:1 Dvs att det fotograferade föremålet blir lika stort på sensorn som i verkligheten. Skall du fota små föremål måste du använda små bländare för att få tillräckligt skärpedjup så då har du inte nytta av f1,4 och inte f2,8 heller för den delen. Skall du fota porträtt blir det väldigt kort skärpedjup och många objektiv är heller inte superskarpa på de största bländarna.

Har du möjlighet så gå till en affär där de har några olika att titta på, skulle tro att Tamrons 60mm macro är ett riktigt bra köp och då får du till och med f2,0 och det ligger ganska nära 50mm som du använder mycket. /FW

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9570993

ANNONS
Götaplatsens Foto