Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

izaa

Avslutat medlemskap
Jag fotar rätt mycket sport, porträtt och reportagefotografering av olika slag med min 350D. Jag har kitobjektivet men vill ha nått mer, vad ska jag satsa på? Någon som har förslag (max 5000)? Ska jag satsa på zoom, macro...?
skulle vara tacksam för svar.

Det är jättesvårt att svara på en sådan fråga. Det är ju bara du som vet vad du saknar.

Behöver du kortare skärpedjup vid porträttfoto? I så fall behöver du ett ljusstarkt objektiv, antingen zoom eller fast. Jag köpte precis ett 50mm-objektiv. 1,8:an kostar inte mer än runt 1200:- tror jag. Det funkar kanon till porträtt.

Behöver du komma närmare motivet? I så fall kanske du skulle satsa på ett telezoom? Canons 70-200/4 eller Sigmas motsvarighet (som är ljusstarkare) kan du köpa, åtminstone begagnat, för de pengarna.

För Macro rekomenderar många Tamrons 90mm-objektiv. Det är dessutom ett bra porträttobjktiv även om jag föredrar kortare brännvidd med en 1,6x-kamera.

mvh

Johnnie

85/1.8 borde väl funka utmärkt på 350 för porträtt i alla fall. Fördelen med den gluggen framför 50:an är framför allt snyggare bokeh, och klart bättre skärpa på största bländaren.

Jag skulle nog leta efter ett begagnat Sigma 70-200/2.8 för de pengarna. Du får en hel del mer tele för sportfotograferingen, samtidigt som det är ett snabbt objektin (korta slutartider kan ju var bra bis sport) plus att det funkar som porträttoptik.

ANNONS
Götaplatsens Foto