Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivhjälp! Canon eller Tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heybusdriver

Aktiv medlem
Jag ska skaffa mig ett telezoom och har varit och testat dessa två i butik. Tycker att båda två är sköna etc men känner kanske att Tamron objektivet är kanske för "slött" men det var ändå inget som jag reagerade på för mycket. Vet inte 100% vilket jag föredrar och då de skiljer 1000:- på dessa två skulle det vara skönt om någon som hört talas (eller har) någon utav dessa objektiv kan uttala sig. Jag är ju bara en amatörfotograf så jag vill helst inte gå upp för mycket i prisklassen men självklart kan ni dela med er om ni vet ett bättre telezoom som ni tycker jag borde kolla på. Har en Canon eos 400d.

Så nu står det mellan:
Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS
och Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro for Canon

Enda jag vet om hitills är att Canons objektiv har inbyggd bildstabilisator. Något som jag kommer märka mycket när jag ser bilderna i stort format? Har ett stativ hemma men känns ju inte som jag vill släpa med det överallt.

Jag skulle gått på Canonen. Delvis på grund av den optiska bildstabiliseringen som ska vara nästan guld värd när man fotograferar på frihand (kom bara ihåg att stabiliseringen motverkar skakningsoskärpa, inte rörelseoskärpa) och sen tror jag spontant att den extra tusenlapp som det kostar ger betydligt bättre bildkvalité.

Under recensioner här på fotosidan kan du f.ö se vad andra tyckt om objektiven.

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS
Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD

IS tycker jag är mycket användbart på ett tele-objektiv. Andra har uttryckt åsikter som oftast hamnar mellan "helt ovärderligt" till "bra att ha".