Annons

Objektivmarknadssiffror BNC Japan för februari 2023

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En sak jag verkligen undrat över är hur det faktiskt ser ut på objektivmarknaden nu när alla tillverkare satsar på spegellöst utom möjligen Pentax och att DSLR-försäljningen fortfarande är förvånande stor.

Om man översätter den rapport som kommer via DigicameInfo så skriver de att det fortfarande säljs mer Canon EF än RF och mer Nikon F än Nikon R. DSLR-objektiven säljer alltså fortsatt mer än de nya hos både Canon och Nikon, så transitionen går nog inte alls så snabbt som tillverkarna möjligen hoppats på. Hos DigicameInfo lyfter man bl.a. att åtminstone Canon inte öppnat upp sin fattning för tredjepartstillverkarna.

Det kan ju även bero på att de äldre objektiven funkar tillräckligt bra med adapter för många och att en sådan kombo nu är mycket billigare än att köpa de nya objektiven. Det finns också en mycket stor installerad bas av gamla Canon- och Nikon-objektiv som fortfarande används på de nya husen istället för att man köper nytt.

Totalt verkar det som om både Canon och Nikon ligger bra till men i deras fall räknas både äldre och nyare objektiv ihop medan Sony och Fuji ju bara har en fattning nu i dessa segment men ser man till den spegellösa marknaden ser det annorlunda ut. Där är Sony fortfarande klart större än både Canon och Nikon. Tamron och Sigma som gjort E-mountobjektiv i åratal bidrar också till att E-mount dominerar helt som fattning idag i Japan. Sammantaget dominerar E-mount stort idag i det spegellösa segmentet.


BCNreport shared the latest Japanese February sales data:

Lens share by mount:

  • E-mount 32.6%
  • MFT 13.8%
  • Canon EF 11.4%
  • Nikon F 9.3%
  • Fujifilm X 8.8%
  • Nikon Z 8.5%
  • Canon RF 7.7%
Lens share by manufacturer:

  • Canon 17.1%
  • Sigma 16.0%
  • Tamron 15.1%
  • Sony 14.2%
  • Nikon 13.8%
  • OM Digital Solutions 8.6%
  • Panasonic 4.6%
  • Fujifilm 4.2%
via DigicameInfo
 
Senast ändrad:

LGNLGN

Aktiv medlem
En sak jag verkligen undrat över är hur det faktiskt ser ut på objektivmarknaden nu när alla tillverkare satsar på spegellöst utom möjligen Pentax och att DSLR-försäljningen fortfarande är förvånande stor.

Om man översätter den rapport som kommer via DigicameInfo så skriver de att det fortfarande säljs mer Canon EF än RF och mer Nikon F än Nikon R. DSLR-objektiven säljer alltså fortsatt mer än de nya hos både Canon och Nikon, så transitionen går nog inte alls så snabbt som tillverkarna möjligen hoppats på. Hos DigicameInfo lyfter man bl.a. att åtminstone Canon inte öppnat upp sin fattning för tredjepartstillverkarna.

Det kan ju även bero på att de äldre objektiven funkar tillräckligt bra med adapter för många och att en sådan kombo nu är mycket billigare än att köpa de nya objektiven. Det finns också en mycket stor installerad bas av gamla Canon- och Nikon-objektiv som fortfarande används på de nya husen istället för att man köper nytt.

Totalt ligger både Canon och Nikon bra till med i deras fall räknas både äldre och nyare objektiv ihop medan Sony och Fuji ju bara har en fattning nu i dessa segment men ser man till den spegellösa marknaden ser det annorlunda ut. Där är Sony fortfarande klart större än både Canon och Nikon. Tamron och Sigma som gjort E-mountobjektiv i åratal bidrar också till att E-mount dominerar helt som fattning idag i Japan. Sammantaget dominerar E-mount stort idag i det spegellösa segmentet.


BCNreport shared the latest Japanese February sales data:

Lens share by mount:

  • E-mount 32.6%
  • MFT 13.8%
  • Canon EF 11.4%
  • Nikon F 9.3%
  • Fujifilm X 8.8%
  • Nikon Z 8.5%
  • Canon RF 7.7%
Lens share by manufacturer:

  • Canon 17.1%
  • Sigma 16.0%
  • Tamron 15.1%
  • Sony 14.2%
  • Nikon 13.8%
  • OM Digital Solutions 8.6%
  • Panasonic 4.6%
  • Fujifilm 4.2%
via DigicameInfo
Intressant.... Det som sticker ut lite för mig är andelen MFT. Nästan 14% för den fattningen. Olympus och Panasonic och kanske någon mer MFT tillverkare verkar totalt sett stora inom kamera industrin. De har i alla fall en helt klart en större marknadsandel inom det spegelfria området än vad jag trodde.

Fujifilm X är ju 100% APS-C och deras fattning är ju inte heller "liten" inom det spegellösa segmentet.

Utan att ha tillgång till trenden kan man ändå våga påstå att det därmed pågår en successiv förskjutning mot de spegelfria mindre sensor formaten? APS-C och MFT. Eller gäller det bara Japan? Går inte att säga men personligen tror jag generellt det
 
Senast ändrad:

bildsten

Aktiv medlem
Jag förstår de som håller fast vid spegelreflexkameror. Härom dagen skulle jag fota barnbarn ute i snön en solig dag och det var alldeles hopplöst att se något av inställningarna i menyn på skärmen trots max ljusstyrka på en Sony 6000, sökaren var obetydligt bättre. Det som räddade bilderna den dagen var den följande autofokusen som jag lyckades ställa in genom att stoppa in kameran under jackan så det blev skugga på skärmen. Men på sommaren har man ju ingen jacka ibland.
På min Pentax K5 har jag en topdisplay, den funkar i alla ljussituationer. Men Pentaxen har å andra sidan inte särskilt bra följande autofokus, men det är ju långt i från alla motiv som kräver det.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har haft någon liknande upplevelse med min spegellösa, när solen tittade fram. Det finns nog en anledning till att tillverkaren tagit fram en heltätande ögonmussla stor som ett cyklop till den.
Med den monterad kan man inte fälla in och ut displayen på baksidan, men när man inte kan se på den ändå spelar det förstås mindre roll.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag förstår de som håller fast vid spegelreflexkameror. Härom dagen skulle jag fota barnbarn ute i snön en solig dag och det var alldeles hopplöst att se något av inställningarna i menyn på skärmen trots max ljusstyrka på en Sony 6000, sökaren var obetydligt bättre. Det som räddade bilderna den dagen var den följande autofokusen som jag lyckades ställa in genom att stoppa in kameran under jackan så det blev skugga på skärmen. Men på sommaren har man ju ingen jacka ibland.
På min Pentax K5 har jag en topdisplay, den funkar i alla ljussituationer. Men Pentaxen har å andra sidan inte särskilt bra följande autofokus, men det är ju långt i från alla motiv som kräver det.
Migrationen mot spegellöst bör uppvisa klart bättre siffror för kamerahus än för objektiv, åtminstone för Canon, än dessa siffror visar kring objektiven. Det är en hel del som köpt R-hus som ännu inte köpt de nya objektiven. AF-problem är en ickefråga med spegellöst t.o.m. med gamla objektiv montersde, men knappast med DSLR:er.

Jag förstår inte helt problemet du beskriver för man kan ju faktiskt rigga sin spegellösa så man inte ens behöver ha displayen på. Jag har oftast min vänd in mot kamerahuset, då jag ändå inte använder den. Jag ser ju allt i EVF:en jag behöver se och jag står aldrig längre och kollar på om bilderna blev bra i displayen - för det vet jag att de blir redan innan bilden är tagen normalt eftersom man i en EVF ju ser hur en bild kommer se ut INNAN den är tagen. Även inställningarna ser man ju direkt i EVF:en istället. Displayen använder jag nog mest nu för tiden för att slippa krypa på marken eller om jag vill ta bilder över huvudena på exv. folksamlingar annars är den nog rätt irrelevant idag.

Automatiken i de nya Sony-husen är också på en helt annan nivå än i halvantika gamla 6000, så i princip kan man om man vill ha kameran riggad så att den klarar allt det där helt automatiskt idag. Det finns saker som blivit bra mycket bättre och smartare sedan A6000 kom ut i början av 2014. Det är nio år sedan. Då fanns exv. ännu inte funktionen Auto ISO Minimum Shutter Speed för att automatisera exponeringen på ett smartare sätt än som är möjligt med A6000. Inte heller AF var då i närheten av var den är idag.

Så att ta begränsningarna i halvantika A6000 som ett exempel på begränsningarna i spegellösa rent generellt blir faktiskt rätt missvisande. Redan i gamla A6400 var allt detta på en helt annan nivå. A6400 Sonys då verkliga instegsmodell var ju den som märkligt nog först fick den nya Real Time AF Trackingen. Den borde man få nästan gratis idag för den kostade väl inte ens 10 000 som ny. Kanske kan vara en bra och prisvärd uppgradering om du vill ha något du stör dig mindre på än en A6000.
 
Senast ändrad:

bildsten

Aktiv medlem
Eftersom jag inte lever på mitt fotograferande men ändå vill ha lite nyare kameror att leka med utan att lägga ner en eller två månadslöner på ett hus så har det blivit begagnade hus de senast decennierna, senast en A7 II för ett par år sedan. Sony 6000 behåller jag, för som du säger är den inte mycket värd på marknaden, men den är liten och nätt med kitgluggen och det uppskattas ibland men inte alltid. Fingrarna ska få plats också.

Pengarna har jag i stället lagt på nya objektiv avpassade för det jag fotograferar. Det roliga med Sonykamerorna är ju att det dessutom går att använda med en del äldre bra objektiv som jag redan har.

Hanteringsmässigt har ju Sony gjort framsteg de senaste åren. Jag brukar på skämt säga att byta från Pentax eller andra vanliga kameror och byta till Sony var som att byta från en svensk eller tysk bil till en fransk för några decennier sedan, reglagen på helt andra ställen och en annan filosofi. Men fransmännen har ju bättrat sej betydligt. Och det har Sony gjort också, de tar åt sej av användarnas synpunkter. Efter stund i den franska bilen vande man sej och det är samma med kameran.

Påståendet att det går att se i sökaren hur bilden blir är att ta i. Jag är starropererad och har glasögon och det går inte att korrigera bort mitt synfel tillräckligt bra så att jag kan skippa glasögonen och få ögat tätt intill sökaren så omgivningsljuset stängs ute. Bländad av sol och solbelyst snö så räcker helt enkelt inte ljusheten i sökaren till. Och det är jag nog inte ensam om att tycka.

Det går att ta bra bilder med antika kameror också. Jag har just kommit i kontakt med en Forza II C, inköpt 1916 och avsedd för 9 x 12 cm glasplåtar. Med kameran följde drygt 50 exponerade glasplåtar med i många fall bra bilder på främst människor.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eftersom jag inte lever på mitt fotograferande men ändå vill ha lite nyare kameror att leka med utan att lägga ner en eller två månadslöner på ett hus så har det blivit begagnade hus de senast decennierna, senast en A7 II för ett par år sedan. Sony 6000 behåller jag, för som du säger är den inte mycket värd på marknaden, men den är liten och nätt med kitgluggen och det uppskattas ibland men inte alltid. Fingrarna ska få plats också.

Pengarna har jag i stället lagt på nya objektiv avpassade för det jag fotograferar. Det roliga med Sonykamerorna är ju att det dessutom går att använda med en del äldre bra objektiv som jag redan har.

Hanteringsmässigt har ju Sony gjort framsteg de senaste åren. Jag brukar på skämt säga att byta från Pentax eller andra vanliga kameror och byta till Sony var som att byta från en svensk eller tysk bil till en fransk för några decennier sedan, reglagen på helt andra ställen och en annan filosofi. Men fransmännen har ju bättrat sej betydligt. Och det har Sony gjort också, de tar åt sej av användarnas synpunkter. Efter stund i den franska bilen vande man sej och det är samma med kameran.

Påståendet att det går att se i sökaren hur bilden blir är att ta i. Jag är starropererad och har glasögon och det går inte att korrigera bort mitt synfel tillräckligt bra så att jag kan skippa glasögonen och få ögat tätt intill sökaren så omgivningsljuset stängs ute. Bländad av sol och solbelyst snö så räcker helt enkelt inte ljusheten i sökaren till. Och det är jag nog inte ensam om att tycka.

Det går att ta bra bilder med antika kameror också. Jag har just kommit i kontakt med en Forza II C, inköpt 1916 och avsedd för 9 x 12 cm glasplåtar. Med kameran följde drygt 50 exponerade glasplåtar med i många fall bra bilder på främst människor.
Då förstår jag bättre om du har problem med EVF. Jag har också opererarat båda mina ögon för gråstarr men jag behöver inte ha glasögon för mina kameror då jag kan justera det med kamerans inställningsmöjligheter i sökaren. Så jag hade väl bättre tur än du hade för jag har inga andra typer av synavvikelser.

Jag har också haft A7 II och även om den i stort var bra och trevlig och gav fin bildkvalitet, så saknar den de nya finesserna för både exponeringen och AF tyvärr som exv. A7 III och senare modeller har begåvats med.

Det går ju att justera ljuset i sökaren också men det antar jag att du redan prövat :)
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag förstår de som håller fast vid spegelreflexkameror. Härom dagen skulle jag fota barnbarn ute i snön en solig dag och det var alldeles hopplöst att se något av inställningarna i menyn på skärmen trots max ljusstyrka på en Sony 6000, sökaren var obetydligt bättre.
Fast man får komma ihåg att det är nästan en 10 år gammal kamera. Det har hänt en hel del under tiden. Jag har aldrig märkt något problem ens på soliga sommardagar med t.ex A7RIII. Senaste kamerorna som t.ex A7RV har väldigt ljusstark sökare utan att maxa inställningarna.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Intressant.... Det som sticker ut lite för mig är andelen MFT. Nästan 14% för den fattningen. Olympus och Panasonic och kanske någon mer MFT tillverkare verkar totalt sett stora inom kamera industrin. De har i alla fall en helt klart en större marknadsandel inom det spegelfria området än vad jag trodde.

Fujifilm X är ju 100% APS-C och deras fattning är ju inte heller "liten" inom det spegellösa segmentet.

Utan att ha tillgång till trenden kan man ändå våga påstå att det därmed pågår en successiv förskjutning mot de spegelfria mindre sensor formaten? APS-C och MFT. Eller gäller det bara Japan? Går inte att säga men personligen tror jag generellt det
Ja det där med MFT var en positiv överraskning.…jag har gått över helt till MFT och undrar varför jag inte tog steget tidigare, man är väl vanemänniska och försiktig med att välja någonting ”utanför flocken”. Grejerna är bättre än ryktet står ju helt klart iaf.
 
ANNONS