Annons

Objektivt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlundahl

Aktiv medlem
Vilket objektiv skildrar bäst? Ska allt dokumentärt vara plåtat med 50mm eller vidvinkel om det ska vara riktigt bra? Går det att vara objektiv med ett 300mm?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Alla brännvidder kan ge en "objektiv" bild, även supervidvinklarna. Det beror på vilket avstånd man betraktar kopian.

Prova att titta på en typisk vidvinkelbild på armlängds avstånd. Ser det "vidvinkigt"ut? Visst. Men prova att trycka näsan mot kopian. Nu ser det bättre ut. Motsvarande men omvänt resnomenag gäller även längre brännvidder.

Sen kan man ju fråga sig vad detta har för praktisk betydelse vid fotografering.
 

dig

Aktiv medlem
Verkar vara ett billigt sätt för några av våra känkda dokumentärfotografer (nämner inga namn) att använda mycket vidvinkel och därmed få oss att tro att det är mer objektivt och dokumentärt bara för att fotografen är nära objektet. Helst ska huvudmotivet vara i oskärpa för att förstärka närheten... Billigt sätt att skapa dokumentära bilder tycker jag. Enkla bilder med normaloptik rakt på håller i längden. Annars kan man köra på med en hård blixt rakt på och bleka färgerna, då är det jävligt dansk dokumentärt.
 

dig

Aktiv medlem
oj jag svarade inte på frågan...

Det går att vara papparazzi dokumentär med 300mm och det skulle nog bli jävligt snyggt om man gör det överdrivet. Tack, du gav mig en bra idé.
 

mipert

Aktiv medlem
Självklart går det att vara objektiv med 300, egentligen borde det vara mest objektivt eftersom det blir lättare att fotografera obemärkt!

Bortsett från på en badstrand förstås.
 
ANNONS