Får jag fråga en sak till... Om ni sitter i en mörk kyrka och ska knäppa fina, mysiga kort på ett luciatåg, hur gör ni då?
Har aldrig gjort nåt sånt så det får bli lite tankar, bara.
Nej. Det skulle begränsa mina möjligheter att röra mej för mycket.
Möjligtvis ett enbent stativ. Möjligtvis.
Nej. Så vida det inte är bara en punkt jag vill belysa för att få fram nån viss effekt på nåt vis. En kyrka lyser man ju inte upp med en enda blixt, bara så där.
Så stor som objektivet tillåter.
Kortast möjlig.
Undantaget kan vara om jag skulle vilja att en viss rörelse, ex.vis en svepande luciadräkt, skulle fångas. Då skulle jag välja 1/4 sekund slutartid och matchande bländare. Och försöka låsa fast kameran mot något naturligt stöd. Eller ta med ett enbent stativ, kanske...
Med en Nikon D80 eller D200: 400 eller på sin höjd 800 (och svära över begränsningarna!)
Med en Canon 350D, 30D, 400D, 450D, 40D eller Nikon D90 eller D300: 1600
Med en Canon 50D: 3200
Det ger möjlighet att korta slutartiden och/eller minska bländaren. Grynigheten i bilden kan bli en vacker effekt.
En sak du missat: Vitbalans.
Vid foto i RAW-format: Dagsljus, eftersom dagsljus är det vitaste ljuset och därmed sannolikt lättast att i efterhand vitbalansera rätt i efterhand från. Dock är jag nybörjare på detta så här kan jag mycket väl tänka helt fel.
Vid foto i JPG-format: Om belysningen utgörs av glödlampor så sätter jag det på glödlampa och om den utgörs av stearinljus så är det det som får gälla istället.
Ofta gör kamerans inbyggda automatiska vitbalansfunktion ett hyfsat jobb men vet man i förväg vad ljuskällan är så kan man tjäna en del på att välja det läget. Vet man ännu mer om vitbalansering så kan man förstås programmera vitbalansen helt själv men då snackar vi överkurs.