Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivval...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, absolut, det är ingen personlighet, på just det där kortet ville jag enbart ha fram profilkurvan och hakan, inte ha ett sött kort på en kattunge... Det var enbart pga skärpedjupet som jag tog det kortet och la det här. För även på "sötkort" inträffar samma fenomen.

Men jag ska läsa och begrunda och testa lite till.

Men jag ska läsa och begrunda och testa lite till.
Gör så. Grundfelet med den här bilden är att skärpeplanet ligger på fel plats. Säg att du har ett skärpedjup på 5mm, vilket verkar vara vad du har här, och lägger skärpeplanet på tumnageln. Då blir varken nos eller öra helt skarpt. Och då spelar det ingen roll hur dyrt objektiv du skaffar.

Du skriver att fokusering på nära håll minskar skärpedjupet, betyder det att om jag backar en halvmeter och med samma inställningar på kameran och sedan beskär kortet så kommer det att bli bättre?
precis... du fattar snabbt... det enda du förlorar är upplösning (du beskär ju bort massa goa pixlar) men det gör nog inte så mkt för bilderna ska upp på hemsida och dylikt, inte tryckas i 70x100cm afficher

Får jag fråga en sak till... Om ni sitter i en mörk kyrka och ska knäppa fina, mysiga kort på ett luciatåg, hur gör ni då?

Stativ?
Extern blixt?
Bländare?
Slutartid?
ISO?

Motivera gärna...

Får jag fråga en sak till... Om ni sitter i en mörk kyrka och ska knäppa fina, mysiga kort på ett luciatåg, hur gör ni då?
Har aldrig gjort nåt sånt så det får bli lite tankar, bara.

Nej. Det skulle begränsa mina möjligheter att röra mej för mycket.
Möjligtvis ett enbent stativ. Möjligtvis.

Nej. Så vida det inte är bara en punkt jag vill belysa för att få fram nån viss effekt på nåt vis. En kyrka lyser man ju inte upp med en enda blixt, bara så där.

Så stor som objektivet tillåter.

Kortast möjlig.
Undantaget kan vara om jag skulle vilja att en viss rörelse, ex.vis en svepande luciadräkt, skulle fångas. Då skulle jag välja 1/4 sekund slutartid och matchande bländare. Och försöka låsa fast kameran mot något naturligt stöd. Eller ta med ett enbent stativ, kanske...

Med en Nikon D80 eller D200: 400 eller på sin höjd 800 (och svära över begränsningarna!)
Med en Canon 350D, 30D, 400D, 450D, 40D eller Nikon D90 eller D300: 1600
Med en Canon 50D: 3200
Det ger möjlighet att korta slutartiden och/eller minska bländaren. Grynigheten i bilden kan bli en vacker effekt.

En sak du missat: Vitbalans.
Vid foto i RAW-format: Dagsljus, eftersom dagsljus är det vitaste ljuset och därmed sannolikt lättast att i efterhand vitbalansera rätt i efterhand från. Dock är jag nybörjare på detta så här kan jag mycket väl tänka helt fel.
Vid foto i JPG-format: Om belysningen utgörs av glödlampor så sätter jag det på glödlampa och om den utgörs av stearinljus så är det det som får gälla istället.

Ofta gör kamerans inbyggda automatiska vitbalansfunktion ett hyfsat jobb men vet man i förväg vad ljuskällan är så kan man tjäna en del på att välja det läget. Vet man ännu mer om vitbalansering så kan man förstås programmera vitbalansen helt själv men då snackar vi överkurs.

Jag är så glad, jag har testat råden som jag fått och känner faktiskt att jag fick till det ganska bra, vad tycks??

Jag höjde upp ISOn ett par snäpp, hade den på 200 innan tror jag, satte dit den externa blixten trots att jag var utomhus, höjde bländartalet så mycket det gick utan att tiden fick bli för länge, och knäppte... helt okej skärpedjup, hela Melvin blev skarp, vad jag kan se i alla fall.

Lite litet kort här så det är svårt att se, men förstorad på min skärm så ser det bra ut.

Bilagor

• Melvin 26 juni 2009 028.jpg
    Melvin 26 juni 2009 028.jpg
    17.4 KB · Visningar: 172
Ok. Det låter bra.
Men du... Ljuskänsligheten, ISO-talet, behöver du inte höja om inte endera nöden kräver det eller den brusighet som kommer av det är nåt du verkligen vill åt.

Vad är då "nöden kräver det"? Jo, låt säga att du vill använda bländare 8 och slutartid 1/400 men ljuset är sådant att du vid bländare 8 landar på slutartid 1/40. Då finns bara en sak att göra. Höj ljuskänsligheten!

Sen valde du att sätta dit din blixt. Då rör det ihop sej. Då bör man resonera på annat sätt, i alla fall om man kör manuellt eller i Av-läge.

Med slutartiden reglerar du hur mycket naturligt omgivningsljus du släpper in i din kamera.
Med bländaren reglerar du hur mycket ljus från blixten du släpper in.
Och har du en TTL-blixt ställd på automatik (fler än ett stift i foten, bara igångknäppt utan att ändra nåt) så kommer den att samarbeta med kamerans bländarläge för att försöka exponera optimalt.

Soppigt, va? Så börja utan blixt tills du känner att du klarar att exponera medvetet. Sen smackar du på blixten. Tips: Utomhus kommer den den allra bäst till sin rätt i motljussituationer.

Ojojoj... Jaha, då fick man mer att tänka på, jag som trodde att jag var på rätt väg...

Citat: Med slutartiden reglerar du hur mycket naturligt omgivningsljus du släpper in i din kamera.
Med bländaren reglerar du hur mycket ljus från blixten du släpper in.

Jag trodde blixten hjälpte till så det blev mer omgivningljus så man kunde minska slutartiden lite till för att få skarpare kort...

Hur lägger jag in kortet så det syns hur skarpt det är? Det ser ju alldeles grumligt ut.

Hur lägger jag in kortet så det syns hur skarpt det är? Det ser ju alldeles grumligt ut.
Förstår inte. Beklagar.
Den här tråden håller på att spåra ur rätt rejält från ursprunget. Förslag: Vill du ha ytterligare råd så maila mej direkt. Börja med att förklara vad du menar med din fundering.

Varför inte gå ut testa själv vad som påverkar bilden, och hur olika inställningar ändrar skärpedjupet osv.?

Det är ju mycket enklare än att fråga på ett forum!

Jag har testat väldigt mycket själv utan att få riktigt grepp om vad jag gör fel, jag tycker att jag har fått väldigt många värdefulla råd och rett ut en hel del. Jag har varit ute och knäppt endel idag med och tänker på ett annat sätt efter att jag har fått hjälp här. Så det funkar inte, inte för mig i alla fall, att enbart testa.

Ja, vi har ju kommit ifrån ämnet en hel del, men du ska ha tack... Hör av mig om jag funderar på nåt mer...

Att faktiskt träffa och prata med någon som har pejl på det du undrar över är mycket effektivare än att skriva på ett forum. Speciellt när det gäller så många och övergripande frågor som det gör här.

Kanske kan hitta någon medlem på Fotosidan att göra fotoövning med?

Jag tycker som föregående talare att du borde skippa blixten ett tag till du lärt dig hur kameran funkar utan den.

Din bild tycker jag förresten blev riktigt bra - om du vill att den ska se bättre ut i forumet gäller det att du själv sparar den i rätt storlek så att den slipper förminskas. Du måste även skärpa den efter att du minskat den.

Om du är manad att lära dig mer om blixtar kan jag rekommendera dig sajten http://www.strobist.com - där kan du lära dig allt du behöver (finns grundläggande lektioner i listan till höger)

Angående bländare och slutare med blixt så hänger det ihop så här:

Blixten lyser under en väldigt kort tid - kanske runt 1/8000 dels sekund (beroende på blixt) medans solen eller en lampa ju lyser hela tiden.

Med andra ord kommer du inte att kunna minska eller få in mer blixtljus genom att ändra slutartiden om du inte håller dig just runt 1/8000 (vilket inte är möjligt tillsammans med blixt pga tekniska hinder).

Bländaren däremot verkar ju hela tiden (ungefär som ett par solklasögon) och den kan med andra ord miska eller öka blixtens inverkan. Som du redan vet påverkar både bländare och slutare det kontinuerliga ljuset (solen eller en lampa).

Men kan tänka på det som att om du skulle svetsa i metall:
Om du inte har på dig svetshjälmen så kommer du att bli förblindad av ljuset - varför då? Jo eftersom dina ögonlock funkar på samma sätt som slutaren (bländartiden) och det mörka glaset i hjälmen som bländaren. Ögonen hinner inte sluta sig tillräckligt snabbt när du börjar svetsa och du blir förblindad. Om du däremot tittar genom ett mörkt glas klarar du dig.

På detta sätt kan du genom att ändra förhållandet mellan blixtljus och solljus och skapa bilder där blixten knappt syns till att allt som blixten inte lyser på är svart - endast genom att ändra bländare och slutare.

Fler kattbilder som jag tagit till stockholms katthems kalender - nästan alla är tagna med blixt pga katternas oförmåga att sitta still...

http://picasaweb.google.com/jyveborg/StockholmsKatthem2#
http://picasaweb.google.com/jyveborg/StockholmsKatthem3#

Jag är så glad, jag har testat råden som jag fått och känner faktiskt att jag fick till det ganska bra, vad tycks??

Jag höjde upp ISOn ett par snäpp, hade den på 200 innan tror jag, satte dit den externa blixten trots att jag var utomhus, höjde bländartalet så mycket det gick utan att tiden fick bli för länge, och knäppte... helt okej skärpedjup, hela Melvin blev skarp, vad jag kan se i alla fall.

Lite litet kort här så det är svårt att se, men förstorad på min skärm så ser det bra ut.
Plockade in din bild i Photoshop. Drog lite i nivåer, ljusstyrka och kontrast och sen skärpte jag upp den lite. Så här blev resultatet:

Bilagor

• Testbild.jpg
    Testbild.jpg
    89.9 KB · Visningar: 52
ANNONS
Götaplatsens Foto