Annons

Objktiv till semestern

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har verkligen hamnat i en svacka när det gäller fotandet..Min Canon ligger dagligen i sin väska.

Så nu tänkte jag spica till det lite med ett nytt objektiv:D
Vill gärna ha lite tips å så nudå=)
Jag har en Canons eos 400d.

Jag velar mellan ett macro samt ett tele.
Men jag ska till Malta i september och då tänkte jag ta mycket foton i städerna samt mycket natur, då är väl tele bäst?
Jag vill också vara snabb och kunna zooma in om jag skulle se några roliga djur som tex delfiner=)

Kikade runt lite här och läste lite recensioner om
sigma 70-300 f4.0-f5.6 DG macro, dom flesta verkade gilla det objektivet och det är ju väldigt billigt.

Vad tycker ni?
Ge gärna tips på fler objektiv som inte är alltför dyra.
Inte över 4000.

Tackar=)

Jag är nog inte värsta proffsfotografen. Men jag har läst om Sigmaobjektivet och det verkar vara mycket objektiv för pengarna. Sedan kan du ju också använda det som ett macroobjektiv så du har nog ett bra objektiv om du köper det.

MariaBengtsson skrev:

Men jag ska till Malta i september och då tänkte jag ta mycket foton i städerna samt mycket natur, då är väl tele bäst?
Jag vill också vara snabb och kunna zooma in om jag skulle se några roliga djur som tex delfiner=)

Om man semesterfotograferar är min erfarenhet att de allra flesta bilder tas med en normalzoom (18-55 i mitt Nikonfall). Vill du ta en bild snabbt med 200 mm är det liksom kört, det tar tid att byta objektiv. Möjligen har du rätt om du byter till ett telezoom när du åker ut ur stan, men inte annars. I stan är en normalzoom oöverträffad.

Låna ett objektiv om du har möjlighet, och turista hemma först, så ser du vad som är användbart.

Varför inte en semesterzoom/superzoom med omfång i stil med 18-300mm? Inte världens skarpaste optik, men mer flexibel lösning tål ju att letas efter.

Re: Re: Objktiv till semestern

perstromgren skrev:
Om man semesterfotograferar är min erfarenhet att de allra flesta bilder tas med en normalzoom (18-55 i mitt Nikonfall). Vill du ta en bild snabbt med 200 mm är det liksom kört, det tar tid att byta objektiv. Möjligen har du rätt om du byter till ett telezoom när du åker ut ur stan, men inte annars. I stan är en normalzoom oöverträffad.

Låna ett objektiv om du har möjlighet, och turista hemma först, så ser du vad som är användbart.

Men då lär jag ju redan ha satt på objektivet och är redo;)

Det vart objektivet som jag skrev om iaf, nöjd vart jag iaf=)

Tack för kommentaren!

ANNONS
Götaplatsens Foto