Annons

....och så blev jag omkulltjatad...

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
Walle skrev:
Mitt första råd är att se till så att brudparet avsätter tid efter vigseln, till porträtten. Före vigseln är brudparet bruktansvärt stressade och spända, efter vigseln är det mycket lättare att slappna av.
jag håller med om allt utom det här.
brudparet är lättade, men fotografen får det väldigt stressigt.
det finns ingen gäst som tycker det är kul att stå å vänta på brudparet i mer än en timme i festlokalen.
det ställer större press på fotografen att på inte mer än en timme få till inte bara parporträtt (som är nog så svårt) utan oxå singelporträtt och detaljer och lek.
räkna bort en kvart i början då brudparet (som oftast är ovan vid kameran) är lite stela.
men sen brukar det gå bra. dom flesta brudpar är inte spända på ett negativt sätt.

om möjligt, försök få mer än en timme avsatt för fotograferingen, vilket då lämpar sig bäst före vigseln. kolla med bruden så hon är klar hos frissan i tid.
eller så plåtar ni en timme innan och en timme efter.
ju mer ovan man är, desto längre tid behöver man på sig.

skräckscenariot är att brudparet säger "nu har du 5 minuter på dig".
det får inte hända. förbered dig och brudparet för att få så mycket tid som möjligt över till fotograferingen.
ju längre tid som avsättes, desto fler bra bilder.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Håller med Christel här.. När jag gifte mig så var det före vigslen som gällde. När jag själv har plåtat bröllop så har jag gjort båda delarna och föredrog att ta bilderna före vigslen. 1 timme är absolut minimum..helst 1½ timme. När jag tog bilder efter vigslen, så fick jag bara ca 30 minuter på mig, men hela deras schema var väldigt feldisponerat om ni frågar mig.
 

bengt luthman

Aktiv medlem
hehe, jag vet hur det känns. har just kommit hem efter att ha lovat att fota min flickväns gravida syste roch hennes man, lite gulliga gravidbilder ville de ha, nåt jag aldrig tagit förut. men som alla redan sagt. kolla in andras bröllopsbilder, se hur de har gjort , utnyttja roliga saker i omgivningen för att få skojiga perspektiv om det är något de vill ha. men framförallt se till att de säger vad de vill ha för typ av bilder!

själv ser jag bara med fruktan fram emot när denna unge förds för jag har ju tydligen blivit beordrad att fota den då...suck...
 

Walle

Aktiv medlem
Jag skrev tipset baserat på egen erfarenhet också. Fick 3-5 minuter före vigseln...hade en JÄVLA tur att bilden (ja, det blev givetvis bara EN bild) gick att använda...:D
 
ANNONS