Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
"okända" minneskort?
- Trådstartare Taka
- Start datum
olindskog
Aktiv medlem
är det värt det?
Bara mina små reflektioner
Är det verkligen lönt att jaga billigaste kortet med de faror detta kan medföra nu när minnen har blivit så relativt sett billigt?
Visst halva priset på 2000kr är 1000kr intjänat, men halva priset på 700kr är bara 350kr intjänat.
De jag känner som lever på foto och därför har/förbrukar flest/mest minnen och därmed skulle tjäna mest köper märkesminnen.
Då jag är en glad amatör så har jag 2 minneskort(till kameran iaf)och jag kan inte se att det skulle vara värt den irritationen som det innebär att bli av med bilder att spara en rund 5hundring på "snålminnen", för visst naturligtvis kommer den bästa bilden jag någonsin tagit att finnas på det icke fungerande minnet
MVH
Ola G
Bara mina små reflektioner
Är det verkligen lönt att jaga billigaste kortet med de faror detta kan medföra nu när minnen har blivit så relativt sett billigt?
Visst halva priset på 2000kr är 1000kr intjänat, men halva priset på 700kr är bara 350kr intjänat.
De jag känner som lever på foto och därför har/förbrukar flest/mest minnen och därmed skulle tjäna mest köper märkesminnen.
Då jag är en glad amatör så har jag 2 minneskort(till kameran iaf)och jag kan inte se att det skulle vara värt den irritationen som det innebär att bli av med bilder att spara en rund 5hundring på "snålminnen", för visst naturligtvis kommer den bästa bilden jag någonsin tagit att finnas på det icke fungerande minnet
MVH
Ola G
SINGO
Aktiv medlem
Absolut! Skillnaden verkar vara små men priset talar en klar fördel! http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8478 visar att även icke Lexar, Sandisk, Kingston kan vara riktigt bra!
ArtbyRyman
Aktiv medlem
F.Kurtson skrev:
Har ni kört ridata 4Gb i D80'n och det fungerar fint än så länge.
och även jag har länge sätt sandisk som ett lågprismärke. minns i tester för några år sedan hur de verkligen hamnade i botten i fart och prestanda (audio&video om jag minns rätt) men hur många minns inte LG (Lucky Goldstar) som var ett riktigt skitmärke, men så köpte de jvc's gamla produkter och utrustning och gjorde en uppryckning. Idag ses inte LG som något riktigt skräpmärke utan som helt ok.
Sandisk o Lågpris? De är ju och har varit ledande sen ett par år? iaf på CF-kort. Även lexar nämns, men där ar jag däremot hört folk som fått krångel.
Känner ingen som har d80.
MEN eftersom många av Aftonbladets fotografer kör med Ridata vågade jag prova och det har inte varit fel ännu på 1,5år.. ca 25000 expon har jag gjort och tankat ur.
Det är värt en extra peng på minnet, kanske inte som det var för med sandisk III 4gb för 3600kr när ridatas 80x kosta 2400kr ...men iaf.
Jag mätte en gång skillnaden i snabbhet på min D2x. Det tog då ca45sek extra att tömma ur bufferten på 17 RAW med 80x ridata mot sandisk III. Idag med 150x är Ridata snabbare.
ulltand
Aktiv medlem
Re: är det värt det?
Om det nu skulle innebära en fara med billiga kort och säkerhet med dyra så kan jag erbjuda dig kort av märket "ULLTAND" i valfri storlek. Pris för 2GB och Compact Flash är 10000:-. Men då har du också livstids garanti.
olindskog skrev:
...Är det verkligen lönt att jaga billigaste kortet med de faror detta kan medföra nu när minnen har blivit så relativt sett billigt?...
Om det nu skulle innebära en fara med billiga kort och säkerhet med dyra så kan jag erbjuda dig kort av märket "ULLTAND" i valfri storlek. Pris för 2GB och Compact Flash är 10000:-. Men då har du också livstids garanti.
ulltand
Aktiv medlem
olindskog skrev:
...För det priset antar jag att du också tar fullt ansvar för såväl det immateriella- som för affektionsvärdet av det som finns på kortet ;-)...
Självklart!
Fullständiga garantivillkor ligger i kartongen.
Ska jag skicka kortet direkt?
ulltand
Aktiv medlem
Är ens "dåliga" kort ett problem att fundera över?
Förutom att snabba kort är snabbare än långsamma och att "mindre" kort rymmer mindre bilder än "stora", och att en del användare köpt kort som inte fungerar till sin kortläsare... Hit räknas även fel på kort som används eller förvarats felaktigt.
Hur mycket övriga fel har ni haft på kort?
Och vilken storlek, modell och fabrikat gäller det?
Förutom att snabba kort är snabbare än långsamma och att "mindre" kort rymmer mindre bilder än "stora", och att en del användare köpt kort som inte fungerar till sin kortläsare... Hit räknas även fel på kort som används eller förvarats felaktigt.
Hur mycket övriga fel har ni haft på kort?
Och vilken storlek, modell och fabrikat gäller det?
k_k
Aktiv medlem
Hans William skrev:
Köpte det här till min D200.
Transcend Compact Flash (CF) High Speed (120X) 8GB
Hos http://www.datorbutiken.com/home/
pris 1695:-
Det fungerar och är snabbt men inte snabbast.
Hur länge det fungerar får jag se.
Använder alltid kortläsare
Någon mer som använder detta kort? Funderar själv på att köpa ett och det kan vara lite bra med mer information. Hur är det med kvaliten? 128kr/Gb är ett riktigt bra pris!
http://www.trustedreviews.com/storage/review/2006/07/21/Memory-Card-Roundup/p1
Enligt de testerna så är ju Kingston Elite det mest prisvärda, någon som hört om det?
Tack på förhand
M_Holmberg
Aktiv medlem
Jag har testat både billiga och dyra kort. (Har 10-15 SD kort hemma) Och jag kan säga att oftast funkar de billiga korten bra. Men läs och skrivhastigheten kan ju variera. Nått kort har havererat. Men man kan också ha tur. En billigare kompakt kamera upplever jag som inte lika känslig på korten som en mer avancerad långzoomare eller system kamera. I dag kör jag uteslutande Sandisk kort. Dom har jag upplevt som driftsäkra och prisvärda.
k_k
Aktiv medlem
Ja att ett kort kan gå havererar är delvis otur och således inte baserat på prislappen, när det gäller sådan massproducerad elektronik är nog måndags ex tämligen vanliga.
Tror jag skall satsa på att köpa några minneskort istället för ett, skall ut på resa och då är det kanske smartare att ha 2 - 3 kort istället för ett 8 gb kort om nu oturen skulle vara framme.
Prisexempel baserat på 3 st 2gb kort.
Kingston elite pro: 951
Sandisk extreme III: 1860
Transcend 120x: 984
Riadata: 1485
Vad tycks?
Tror jag skall satsa på att köpa några minneskort istället för ett, skall ut på resa och då är det kanske smartare att ha 2 - 3 kort istället för ett 8 gb kort om nu oturen skulle vara framme.
Prisexempel baserat på 3 st 2gb kort.
Kingston elite pro: 951
Sandisk extreme III: 1860
Transcend 120x: 984
Riadata: 1485
Vad tycks?
foppe
Aktiv medlem
Problem kan alltid uppstå, oavsett märke. Folk får köpa vad de vill. Mig stör det inte. Jag köper kända märkesminnen (Sandisk för tillfället). 2GB-kort passar mig bra i min D200. Jag har lagt ut en bra bit över 20000kr på senare tid på min kamerautrustning och jag har råd att lägga ett par hundringar extra på minnen jag själv tror på och hos en leverantör jag litar på.
Den dagen jag köper ett minne bara för att det är billigare och det sen skulle gå sönder, vilket jag har varit med om, så klandrar man sig ju själv att man inte satsade mer på kvalitet.
Det handlar inte om att det måste vara dyrare. Det handlar mycket om erfarenheter, och självklart en del testar i tidningar som man läser.
Mitt råd är väl att köpa det som känns bäst. För mig känns det bäst att köpa minnen som jag vet att många använder och fungerar bra. Andra testar och kör helt okända turbominnen för nästan inga pengar alls. Och visst, det fungerar bra för många. Då är det bara att gratulera och sen går jag ändå och köper mig ett sandisk-minne.
/F
Den dagen jag köper ett minne bara för att det är billigare och det sen skulle gå sönder, vilket jag har varit med om, så klandrar man sig ju själv att man inte satsade mer på kvalitet.
Det handlar inte om att det måste vara dyrare. Det handlar mycket om erfarenheter, och självklart en del testar i tidningar som man läser.
Mitt råd är väl att köpa det som känns bäst. För mig känns det bäst att köpa minnen som jag vet att många använder och fungerar bra. Andra testar och kör helt okända turbominnen för nästan inga pengar alls. Och visst, det fungerar bra för många. Då är det bara att gratulera och sen går jag ändå och köper mig ett sandisk-minne.
/F
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Re: RiData 4GB SD
Det är läsarna som inte fungerar med ett 4GB SD kort. Många, antagligen de flesta gör inte det. Ofta hjälper en firmware uppgradering.
Kortet är det inget fel på. Och samma sak hade hänt med ett 4GB Sandisk eller Lexar....
SmashingPumpkins skrev:
Kan inte säga att jag är så imponerad av detta.
Billigt men känns osäkert.
Enda läsaren som klarar att läsa (och jag/vi har testat många) detta kort är min SanDisk ImageMate 5 in 1. Dock får man trycka F5 (refresh) några gånger innan det går. Man får meddelandet att det inte går att läsa kortet/inget kort i läsaren.
Fungerar fint i min D80 so far
Köpte 3 kort på Zebra Media tillsammans två USB läsare. Ingen av läsarna klarar av att läsa något RiData korten. Zebra Media brydde sig inte om att upplysa om att läsarna inte klarar dessa kort utan skickade glatt allt i samma paket... DÅLIGT !!! Första och sista gången vi handlade där !
You get what you pay for) !
Hade ett 2GB TekQ innan som jag köpt på CyberPhoto som fungerarde klockrent.
Det är läsarna som inte fungerar med ett 4GB SD kort. Många, antagligen de flesta gör inte det. Ofta hjälper en firmware uppgradering.
Kortet är det inget fel på. Och samma sak hade hänt med ett 4GB Sandisk eller Lexar....
k_k
Aktiv medlem
foppe skrev:
/F
Har använt Kingston till min ixus 430 i 3 - 4 år utan några problem, så jag har bara goda personliga referenser.
Är det någon som har tester utav compact flash kort? Jag har nämt två i denna tråden, finns det några fler? Har googlat men det kommer bara upp tyska sidor, och det språket kan jag ej.
J.Paul
Aktiv medlem
Nu drar jag upp en gammal tråd, men jag skulle gärna köpa ett Transcend 2 Gb 150x. Det går att få tag på för under halva priset mot ett Sandisk Extreme III och kollar man den här recensionen så verkar det inte precis dåligt: http://techgage.com/article/sd_card_roundup/1
Nå, skulle ni våga köpa ett? Huvudsaken är väl att det inte blir en flaskhals för en Pentax K10D. Det ser inte ut att vara någon fara, det verkar vara lika snabbt som Sandisk Extreme III. Men jag undrar också över om det är lika pålitligt?
Nå, skulle ni våga köpa ett? Huvudsaken är väl att det inte blir en flaskhals för en Pentax K10D. Det ser inte ut att vara någon fara, det verkar vara lika snabbt som Sandisk Extreme III. Men jag undrar också över om det är lika pålitligt?
arneri
Avslutat medlemskap
Fotade i början av januari när temperaturen låg kring nollan med ett Transcend 120x. Kameran var ute några timmar i "kylan" och några filer är korrupta.
Jag köpte nyligen ett Sandisc CF extreme III 4 gb för 1000 kr efter lite prutande.
Vid fototgraferande under kalla förhållanden lär Sandisc vara det enda märket som klarar -25 grader.
Transcend kortet har däremot funerat utmärkt i varma förhållanden kring 35-40 grader.
Kolla lite på pricerunner så kanske du hittar någon som är mycket billigare än de priser som angavs kring november när denna tråd var aktiv senast.
Jag köpte nyligen ett Sandisc CF extreme III 4 gb för 1000 kr efter lite prutande.
Vid fototgraferande under kalla förhållanden lär Sandisc vara det enda märket som klarar -25 grader.
Transcend kortet har däremot funerat utmärkt i varma förhållanden kring 35-40 grader.
Kolla lite på pricerunner så kanske du hittar någon som är mycket billigare än de priser som angavs kring november när denna tråd var aktiv senast.
J.Paul
Aktiv medlem
Aha, okej, tack för att du sa det. Då blir det nog ett Sandisk Extreme III ändå, jag måste ju kunna fota i kyla.
Det är ändå lite konstigt, i sådana fall måste ju många ha problem att fota i minugrader. Har du inte haft problem med kortet annars?
Synd att Sandisk Extreme III inte är alls lika billiga, de kostar runt 550 kr inkl. frakit, i bästa fall.
Nåja, jag får inte kameran förräns i mitten av mars, de kan sjunka i pris under tiden.
Det är ändå lite konstigt, i sådana fall måste ju många ha problem att fota i minugrader. Har du inte haft problem med kortet annars?
Synd att Sandisk Extreme III inte är alls lika billiga, de kostar runt 550 kr inkl. frakit, i bästa fall.
Nåja, jag får inte kameran förräns i mitten av mars, de kan sjunka i pris under tiden.