Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika hudtyper i studio...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Hej,
Jag har det sista fotograferat endel företagsporträtt på plats hos kund.
1 eller 2 blixtaggregat med paraplyer, vit bakgrund.
Ett generellt problem när jag kommer hem och tittar på bilderna är hur olika hudfärg alla har. Endel är likbleka och andra blir nästan så bruna så att de ser för-mycket-brunkräms-bruna ut.

Givetvis har jag vitbalanserat samt exponerat lika på alla bilder.

Någon som har ett bra tips på hur man kan ljussätta så att alla ser ungefär lika ut? Vill inte sitta och fixa till detta på 30 bilder helst.

Tack på förhand.

/Johan

Nu talar jag som en som läst "vacker med färg" en gång i tiden...

Människor har olika hudtoner, det kan man inte göra så mycket åt. Du har exponerat lika på alla, men var ljuset konstant? Det är inte så att fotona är tagna i ett rum med fönster, där solen spelat ett spratt?

Är ljuset konstant och allt lika exponerat så kanske det är som det ser ut. Alla kan ju inte se lika ut, menar jag. Kan du lägga upp några bilder, så jag får se?

//L

kanske lite hjälp på vägen

Jag köpte en bok i ämnet på fotomässan i älvsjö:
Skin (the complete guide to digitally lighting, photographing and retouching faces and bodies)
Författare Lee Varis
ISBN 978-0-470-04733-0
pris på mässan var 249 SEK

Den har en hel del visdom om ljussättning och efterarbetning.
MVH Joachim

Ett annat hjälpmedel är QP-card
Jag rekommenderar 4 fältskortet samt även färgkortet som är lätt att ta med sig. http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=31&catId=1&prod=4&tci=145
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=31&prod=2&catId=1&tci=101

Ett enkelt tips vad det gäller hudtoner, se till att mäta och kontrollera värdena mot en vedertagen cmyk profil eller kundens cmyk profil, justera så att magenta inte överskrider gult, se hellre till att gult dominerar med några % över magenta, svårigheterna med en bra hudton kan vara exv att en person har mycket ytliga blodkärl och ses som något "högröd" i jämförelse med andra, även svarta hudtoner kan ställa till det, är en person gulsvart, rödsvart etc och även personlig sminkning, klädval med reflekterande starka färger kan ställa till det i vissa fall

För några år sedan fotograferade jag 980 personer på ett företag, för att hudtonerna och bilderna skulle bli så bra som möjliga så justerade jag varje bild. Det var mitt sätt att kontrollera resultatet. 30 personer låter inte så betungande.

QP-Card och att använda qp-cards programvara.
Det finns annars sedan några år ett bra och enkelt sätt och som används av bla skolfotoföretag och det är att använda qp-card färgkort som referens vid början av varje fotografering, ändras inte förutsättningarna så kan man med mycket bra resultat använda qp-cards programvara och på detta sätt låta alla bilder gå automatiskt genom programvaran där referenskortet ligger som grund för rätt färgåtergivning, flera skolföretag har på detta sätt minskat efterarbetet och ett fåtal bilder behöver justeras manuellt.
Du kan läsa mer på www.qpcard.com sida där det finns bra förklaringar hur de olika korten kan användas

Senast ändrad:
Tack för era bra svar! Ska ta vara på detta!

Vad jag kanske inte var så tydlig med är att där jag märker störst skillnad är när man fotograferar ute hos kund. Jag använder då en HiLite bakgrund, 2 Elinchrome 300RX (+ en för bakgrund) blixtar med (ganska små) paraplyer, vilket givetvis gör att ljuset blir något "hårt". Blänk etc. blir ju tydligare vilket gör att man nog upplever hudtonerna som ojämna.
Jag upplever inte samma skillnad i studio med 2 stora softboxar.

Tack igen!

/Johan

Jag köpte en bok i ämnet på fotomässan i älvsjö:
Skin (the complete guide to digitally lighting, photographing and retouching faces and bodies)
Författare Lee Varis
ISBN 978-0-470-04733-0
pris på mässan var 249 SEK

Den har en hel del visdom om ljussättning och efterarbetning.
MVH Joachim

Finns på nätet, kanske inte allt (jag har inte boken ), kolla här , även mer:
http://www.varis.com/Navigation/Steps.html

//MW

Attans att man inte tänkte på det när man var på mässan! ;)
Jaja.. ska absolut kolla in boken.

/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto